ח"כ נגוסה עם בני הזוג אסנקוו'
ח"כ נגוסה עם בני הזוג אסנקוו'צילום: לשכת ח"כ נגוסה

ועדת השרים לשילוב יוצאי אתיופיה אישרה היום (רביעי) את הצעת המחליטים שהגיש שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בדבר מתן הלוואות לדיור, ובין השאר התקבלה ההחלטה המבטלת את אפלייתם של עולים שנישאו לבני זוג צברים.

עד היום בני זוג "מעורבים" - עולה וצברית או להיפך - לא זכו למענק הסיוע בדיור. כזכור, לפני חודשים אחדים הבאנו כאן בערוץ 7 את סיפורו של גטנט אסנקוו', שנישא לעמיטל, צעירה צברית, וגילה כי משום כך הוא ורעייתו אינם זכאים לסיוע אותו היה מקבל לו היה נישא לעולה.

בראיון שקיימנו עמו סיפר אסנקוו': "שלחתי מכתב למשרד הבינוי ושיכון ולמשרד הקליטה ואמרו לנו שאנחנו לא זכאים כי אתה נולדת באתיופיה וזה בסדר גמור, אבל אשתך נולדה בארץ והיא לא זכאית לזה", אמר וציין כי תקנה זו אינה ייחודית לעולי אתיופיה אלא לכלל העולים החדשים, כל עוד אינם נשואים לבני זוג ילידי הארץ. "כל עולה חדש זכאי אבל אם מתחתן עם מישהי שהיא לא עולה חדשה אז הוא לא זכאי".

למעשה, אמר אז אסנקוו', מציאות זו מעודדת נישואים בין עולים חדשים לבין עצמם ומונעת התערות של העולים בחברה הישראלית.

בעקבות הראיון המדובר הובטח ממשרד הקליטה כי המקרה יטופל באופן פרטני, ואולם מסתבר כי אין מדובר במקרה יחידאי, ובימים אלה ממש עסקנו במערכת ערוץ 7 במקרה דומה נוסף של מורה מהצפון, בן למשפחת עולים מאתיופיה שנישא לצעירה צברית ומצא את עצמו במציאות דומה וזו של אסנקוו'.

בעוד מערכת הערוץ מטפלת במקרה זה הגיע היום (רביעי) הדיווח על הפתרון הכולל שעליו הוחלט בוועדת השרים לשילוב עולי אתיופיה.

ההחלטה שהתקבלה כוללת מספר סעיפים ובהם העלאת סכום הסיוע לזוגות עולים וכאמור גם מענה לזוגות "מעורבים.

מוועדת השרים נמסר כי במסגרת תכנית החומש לשנים 2017-2021 שהציג משרד הבינוי והשיכון, יזכו יוצאי אתיופיה להטבות משמעותיות בתחום ההלוואות לרכישת דירה ראשונה בכל רחבי הארץ, ובתחום ההתחדשות העירונית בחמש שכונות בערים נתניה, רחובות, וראשון לציון.

בתחום הדיור - לאור לקחים מתכניות שקודמו בשנים האחרונות ולאחר ניתוח החסמים שמנעו מיוצאי העדה האתיופית לרכוש דירה, תוך ניצול ההטבות שהוצעו בעבר, גיבש משרד הבינוי והשיכון בשיתוף מלא עם בני העדה האתיופית ועם משרדי ראש הממשלה, האוצר והעלייה והקליטה, את התכנית שהוצגה היום בוועדת השרים. במסגרת התכנית, 800 משפחות יוצאי אתיופיה תהיינה זכאיות להלוואת מדינה מוגדלת לדיור בסך של 600,000 שקלים, לתקופה של 25 שנה בתנאי ריבית מיוחדים. כך, בעשר השנים הראשונות תוחזר ההלוואה ללא ריבית, וב15 השנים הבאות בריבית של 2% בלבד. היקף הסיוע הממשלתי הניתן במסגרת תכנית זו יאפשר לזכאים לרכוש דירה ראשונה בעזרת הון עצמי נמוך יותר מכפי שנדרש עד כה.

"בשונה מנהלי העבר, הזכאים לתכנית יהיו זוגות בכל רחבי הארץ, שאחד מהם לכל הפחות הינו יוצא אתיופיה, ללא הגבלת גיל. לצורך מימוש התכנית יוקצו כ-120 מליון שקלים מידי שנה. בחודשים הקרובים ימנה מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ועדת מעקב מקצועית מייעצת לעניין, כאשר לפחות 50% מחברי הוועדה יהיו יוצאי הקהילה, שיש להם תרומה מקצועית רלוונטית", נמסר מדוברות הוועדה.

בתחום ההתחדשות העירונית - משרד הבינוי והשיכון יתמוך בקידום תהליכי התחדשות עירונית בשכונות "קרית משה" ברחובות, "רמת אליהו" בראשון לציון והשכונות "דורה", "נאות שקד" ו"קרית נורדאו" בנתניה, אשר להן ישימות גבוהה למימוש תהליכי התחדשות עירונית בהיקף נרחב ושיעור גבוה של יוצאי אתיופיה.

תהליכי ההתחדשות העירונית יכללו בין היתר קידום תכניות הקמת מינהלות בשכונות וליווי חברתי, סיוע במתן יעוץ משפטי והכוונה למיצוי זכויות בעלי הדירות, וסיוע בהשלמת מימון או בהקצאת קרקע משלימה במקומות בהם אין כדאיות כלכלית. היקף התקציב ליישום התכנית יעמוד על 120 מליוני שקלים בסך הכל, במימון ופריסה שווים בין משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר, במשך חמש השנים.