הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום: עצמי

בתקופה האחרונה עלו לסדר היום מספר פרשיות בהן מואשמים אישי ציבור, מחנכים ורבנים החשודים בעבירות מין.

בטורו השבועי בערוץ 7 מציע הרב יונה גודמן להורים הנבוכים דרך לדבר על הנושא עם הילדים.

לדבריו, "מצד אחד, לא ניתן להפקיר את בני הנוער רק לזווית ראייתו של כתב זה או אחר, וחיוני לדבר על זה איתם כדי לסייע להם להתבונן בסוגיות המורכבות מתוך מבט של תורה. מצד שני, למה לי לספר להם על עוד מעשים מכוערים? הרי אנו רוצים לגדלם בתמימות ובטהרה, ומדוע לחשוף אותם שוב ושוב לרוע ולגועל?"

הרב גודמן מבהיר כי העיסוק בנושא מוכרח להיעשות בזהירות, "לכתחילה, אין לנו עניין לדון בפרשיות ציבוריות לוטות בערפל, ועלינו לחנך לצניעות ולחיים של טהרה בזמן ובדרך המתאימים לנו. ברם, באם אנו מגלים שהתלמידים שמעו את החדשות ועסוקים בסוגיות אלו, עלינו לפתוח את הנושא ולאפשר שיח פתוח על העקרונות (ולא על הפרטים!!), תוך רצון לרומם את המבט ביחס לאתגרי החיים המורכבים שדורנו מתמודד איתם".

לדעתו, עיקר החינוך להבנת קדושתו של התא המשפחתי ומרכזיותו, יש לעשות ללא קשר לאירועים המתוקשרים. אירועי החדשות האחרונים רק מזכירים לנו לא להזניח את טיפולנו המסור בנושאים אלו, אך לעשות זאת בצורה בונה וצנועה. לדעתו, דווקא בחנוכה ניתן לראות הזדמנות לדון בערכי במשפחה ובאור שהיא אמורה להפיק.

הרב גודמן מזכיר שהמדרש מלמד כי היוונים פתחו במלחמה נגד ברית המילה, שמירת שבת וראש חודש, קרי לוח השנה היהודי. לדעתו, "ניתן בנקל להבין מדוע היוונים זיהו במרכיבים אלו ביטויי יסוד לייחודו של עם ישראל, ולכן נלחמו נגדם". ברם, לדבריו, יש מדרש נוסף, בו מציינים כי היוונים הצהירו כי מי שיתקין מנעול על דלת ביתו, יהרג.

הרב שואל מה כה מרכזי במנעול הבית עד שנגדו יצאו היוונים למלחמה. בתשובתו הוא מצטט את הציץ אליעזר זצ"ל, שראה בעניין זה סימן לכך שהיוונים ראו בבית היהודי מקור של קדושה וטהרה, ואותו ביקשו לפרוץ על ידי הסרת המנעול, גם במובן הרוחני. לדעתו, יסוד זה בא לידי ביטוי גם בעובדה שעל אף מרכזיות פרסומי ניסא בחג, אין מדליקים את החנוכיה בכיכר העיר, אלא מאירים החוצה מתוך הבית. מאירים מתוך הבנה שהבית הוא מקור האור, ורק מתוך הבית ראוי להקרין על החושך שנמצא בחוץ.

הרב גודמן קורא להורים ולמחנכים, דווקא נוכח הפרשיות הקשות האחרונות, להקדיש את ימי החנוכה לחיזוק האור בבית, ולהעמקת ההבנה של הילדים בדבר מקומה של המשפחה וחשיבותה – לא רק לבני המשפחה אלא לעם כולו.