דריכות בחיפה סביב הדלקה שפרצה בבתי הזיקוק. הנסיבות לפרוץ הדליקה עדיין אינן ברורות בשעה זו, אולם על ההשלכות הסביבתיות שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הפרופ' יואל ששון, מומחה לחומרים מסוכנים, טיפול בדלקים וגזי שריפה מהמחלקה לכימיה באוניברסיטה העברית.

מדובר, מסביר פרופ' ששון, בתרחיש שמאפיין כל מקום בו מאוחסנים דלקים וכי הפוטנציאל לאירוע שכזה הוא גבוה.

באשר להשלכות המיידיות של האירוע אומר פרופ' ששון כי "בהנחה שאף אחד לא נשרף באופן ממשי, הבעיה היא העשן. הוא שגורם לנזקים הסביבתיים והבריאותיים העיקריים, ולכן קודם לכל נשאל מה סוג הדלק שנשרף, האם זה דלק שמכיל פחממנים נקיים, ואז האלמנטים הסביבתיים פחותים, אבל אם הוא מכיל תרכובות גופרית וחנקן כפי שמאפיין דלקים נחותים, הרי שאז נוצרים הרבה חומרים רעילים בזמן השריפה ואז יש אפקט סביבתי חמור".

לדבריו לפי שעה לא ניתן לשער במדויק מהי תרכובת הדלקים במיכל שנשרף, "זה יכול להיות דיזל מזות או בנזין באוקטן גבוה. את זה לא מספרים לנו, אבל לפי העשן הכבד שמיתמר שם אני מניח שזה דלק כבד כלומר סולר או מזות, והמשמעות היא שיש הרבה מזהמים – תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית וחלקיקי פיח שרואים אותם בעין. כל אלה גורמים זיהום אוויר ניכר שכל מי שנושם אותו בהחלט סובל".

באשר לפרק הזמן שצריך לחלוף עד להיעלמותם של אותם מזהמים, מבהיר פרופ' ששון כי הדברים תלויים בתנאי מזג אוויר, "אם יש רוח חזקה הוא יעלם מהר, ואם האוויר עומד הזיהום יכול להגיע ולשהות. ראינו לאחרונה את זיהומי האוויר בסין, ששם האוויר עומד מלא במזהמים וגורם להרעלה של בני אדם שאמנם לא מתים באופן מיידי, אבל זו הרעלה מצטברת שגורמת נזק חמור".

השריפה בחיפה מהמסוק המשטרתי

עוד נשאל פרופ' ששון אודות פגיעה עתידית ביילודים. להערכתו אכן קיימת פגיעה שכזו "כמו כל סוג של רעלן", אך הוא אינו יכול לקבוע זאת בוודאות. "לא הייתי אומר שזה הדבר הראשון שצריך לחשוב עליו בנסיבות האלה".

באשר לחלופות מסכים פרופ' ששון כי האפשרות היחידה היא חלופה ימית. "את הדלק הזה לא נראה מוחלף בתקופה הקרובה, ולכן נצטרך ללמוד לחיות אתו. לכן התשובה היא פשוט להרחיק את בתי הזיקוק ואת מתקני האחסון הללו משכונות מגורים. זה פתרון יקר אבל אין ברירה".

מאחר וישראל היא מדינה קטנה ובכל מקום שאליו יועתקו המיכלים ישנה אוכלוסייה המענה היחיד שנותר הוא הים. "הפתרון הוא רק הים. בסינגפור לדוגמא, שם בתי הזיקוק הגדולים ביותר בעולם, הושיבו אותם על אי מרוחק ומבודד מהחוף ולא שמעתי על שום תאונה שם בעשרים השנים האחרונות".