משרדי גוגל בתל אביב
משרדי גוגל בתל אביבצילום: רויטרס

מיכה אבני, בנו של ריצ'ארד לייקין ז"ל, שנרצח לפני שנה בפיגוע בארמון הנציב בירושלים בירך על אישור הצעת "חוק הפייסבוק" בוועדת השרים לחקיקה.

על פי ההצעה בית המשפט יוכל להורות על הסרת תכנים מסיתים מהרשת - פוסטים בפייסבוק יוכלו להימחק אם פרסומם מהווה עבירה פלילית, או כאשר ישנו סיכון ממשי לביטחונו של אדם, הציבור או המדינה.

"מרבית המקרים של הסתה ברשת הם ברורים וחד משמעיים. החוק הנוכחי פוטר את פייסבוק מאחריות, משום שהיא יושבת בחיבוק ידיים גם לאחר העלאת תכנים מסיתים וממתינה להגשת תלונה ע"י גורם שלישי לבית המשפט.

לפייסבוק וגוגל יש אחריות ישירה על התכנים שהן מעלות ולא ייתכן שהן יסתמכו על בקשות חיצוניות. במקרים של פורנוגרפיה הן לא מחכות לתלונות, נכון? אלא מסירות תכנים וחוסמות משתמשים באופן מיידי. גם בהסתה לטרור יש לעשות כך. במידה והן יעלו בכל זאת תכנים מסיתים, יש לקנוס אותן בסכומים גבוהים ולא לצפות שאדם מהיישוב יפנה לבית המשפט".

הבן הוביל מאז מותו של אביו מאבק משפטי נגד פייסבוק ויתר הרשתות החברתיות על שלטענתו לא מונעות את האלימות וההסתה המתחוללות במסגרתן. אבני הגיש תביעת ענק נגד פייסבוק בארה"ב בסך מיליארד דולר, נאם במועצת זכויות האדם של האו"ם ונפגש בנושא עם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.