מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

כחלק מההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד, אישרה היום (שני) מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 54 חברי כנסת ו-13 מתנגדים את הצעת החוק לסיוע כלכלי לאברכים ולסטודנטים מעוטי יכולת.

מדובר בחוק שהוא מיזוג של הצעת חוק ממשלתית והצעת חוק פרטית שנועד לקבוע כי הסיוע יינתן הן לאברכים מעוטי יכולת והן לסטודנטים. סכום הסיוע החודשי לא יעלה על 1,040 שקל בחודש לפי אמות מידה כלכליות ולפי שעות לימוד מינימליות בכולל של בין 35 ל-40 שעות שבועיות, וזאת לתקופה מרבית של עד 5 שנים.

בין אמות המידה הכלכליות: אברך שבחזקתו 3 ילדים ויותר, אין ברשותו או ברשות בת זוגתו רכב העולה בשוויו על 25,000 שקל מקבל הקצבה או בת זוגתו, אינם בעלים של קרקע שערכה עולה על 36,000 שקל והם אינם מקבלים קצבה כלשהי מהמדינה או מביטוח לאומי מעבר ל- 1,200 שקל וסך ההכנסה שלו ושל אשתו אינה עולה על 1,200 שקל בחודש, או 14,400 שקל שנתיים (אך בחישוב ההכנסה לא תובא בחשבון קצבת ילדים).

הצעת החוק המאוחדת משווה בין התנאים לקבלת הקצבה לשם הבטחת הכנסה בין אברכים ללומדים לימודים על-תיכוניים.

כמו כן עוגן בחוק הכלל שנקבע בהחלטת הממשלה מתחילת 2016 לפיה תקציב קרן הסיוע במענקים והלוואות לסטודנטים נזקקים במוסדות להשכלה גבוהה, הפועלת מכוח סעיף 25 ב לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי''ח-1958, יהיה גבוה ב-21% לפחות מסכום הסיוע שנקבע ללומדי תורה נזקקים – וכל זאת מבלי לפגוע בעצמאות המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקציב לקבוע את האמות למתן המענקים לסטודנטים נזקקים ואת סכום המענק.