אלקין ונתניהו
אלקין ונתניהוצילום: פלאש 90

השר להגנת הסביבה ירושלים והמורשת, זאב אלקין, מתייחס ביומן ערוץ 7 לשתי הסוגיות הבוערות על סדר היום הציבורי בישראל – הדליקה בבתי הזיקוק בחיפה, הסיבות לה, ההשלכות שלה ודרכי הטיפול - ובפרשת ההחלטה באו"ם.

בראשית הדברים התייחס השר אלקין לפרשת הדליקה בבתי הזיקוק. לדבריו עדיין לא ברורה סיבת הדליקה ויש להתאזר בסבלנות עד להגעת נתונים מדויקים שיבהירו את הגורמים לאירוע, "במקביל הקמנו צוות חקירה שצריך לתת לנו מסקנות ראשונות בתוך ימים ספורים".

על טענתם של תושבים בחיפה, כפי שהובאה בתקשורת, לפיה בעוד הם מרגישים את הזיהום סביבם המשרד להגנת הסביבה מבקש להרגיע ולטעון שאין זיהום מטריד ומסוכן, אומר השר אלקין כי הוא אינו יכול להתייחס לטענות של תושב כזה או אחר, אלא להסתמך על נתונים בדוקים ומסודרים. יש במפרץ חיפה בכלל ובבז"ן תעשייה שמייצרת זיהום והשאלה כמה. בסך הכול יש ירידה בכמות הזיהום במפרץ חיפה, אבל עדיין זה יותר ממה שצריך להיות ולכן הדרישות שלנו מהמפעלים היא להוריד את הזיהום".

"לגבי האירוע אתמול, בגלל משטר הרוחות רוב הזיהום עבר לים ולכן לא פגע באוויר באזור המפרץ. נערכנו באופן מיידי. כוננים שלנו יצאו לשטח, פתחנו חדר מצב ובכירים יצאו לחפ"ק משותף עם המשטרה, עסקנו בניטור זיהום האוויר בחיפה ובקריות, הבאנו ניידות ניטור אוויר ממקומות נוספים בארץ, והנתונים היו חד משמעיים. בשלב הראשון ביקשנו להישאר בבתים באזורים סמוכים ולקראת ערב אפשר היה להוריד את המגבלה הזו. במהלך היום נקטנו אמצעי זהירות משנה גם לגבי חומרים מסוכנים במפעלים סמוכים ובמקום שהיה צורך רוקנו את החומרים המסוכנים".

באשר לרעיון להקמת אי מלאכותי בים ואליו להעביר את מפעלי הזיקוק, אומר אלקין שאינו מכיר פרויקט שכזה. באשר לפתרון הנדרש למצב במפרץ הוא אומר: "יש דברים שאפשר להוציא מהמפרץ ודרך הרגולציה והדרישות המחמירות אנחנו מעודדים מעבר כזה. אנחנו מנהלים כרגע קרב להעברת מיכל האמוניה משם. הבהרנו לחיפה כימיקלים שלא נאריך להם את אישור הרעלים אם לא יביאו תכנית ברורה להוצאת המיכל בלוחות זמנים צפופים והם לא יוכלו להפעיל את המיכל כבר מחודש מרץ הקרוב".

"לגבי בז"ן זה מורכב כי מדובר בשרשרת מפעלים ולכן לא ניתן להזיז רק אחד. כל תזוזה רק תסכן את הסביבה יותר כי תהיה יותר צנרת. בנוסף, הם גם קשורים לים שממנו מגיע הנפט. לכן בהרבה מאוד ערים בעולם מפעלי זיקוק נמצאים ליד נמלים בערים הגדולות. זה כמעט גזירת גורל. מה אפשר לעשות? לבדוק את אופציית ההעברה, וחוץ מכך גם המודל של נאות חובב, שם לקחו את כל המפעלים למועצה אחת מנותקת מעיריית באר שבע. המשמעות היא שהכנסות הארנונה לא נכללות בתקציב הרשות ומועברות לאבטחה והגנת הסביבה". מהלך שכזה, הוא מסביר, אינו מצריך העברה לשטח אחר אלא השקעה כלכלית רבה יותר בשיפור בטיחות והגנת הסביבה.

בפרק השני של השיחה עמו מתייחס השר אלקין לסערת העימות עם האו"ם, עם ממשל אובמה ועם המדינות שהצביעו נגד ישראל. אלקין נשאל כיצד הוא מתייחס לביקורת המוטחת בראש הממשלה כמי שבהתנהלותו מבודד את ישראל מהעולם.לא מקבל את הגישה הגלותית של נתינת הלחי השנייה ולומר שהיריקה שקיבלנו היא גשם וחלילה להשתמש במנופים שיש לנו. אני שומע גם שאנחנו אשמים בהחלטה הזו וכו'. יש דרך מאוד פשוטה למנוע העברת החלטה כזו - לסגת לקווי 67' ולחלק את ירושלים, אפשר להתאבד כדי של ירדפו אותך... אבל זו לא אופציה שאני ממליץ לבחור בה.

"אני לא מקבל את הגישה הגלותית של נתינת הלחי השנייה ולומר שהיריקה שקיבלנו היא גשם וחלילה להשתמש במנופים שיש לנו. אני שומע גם שאנחנו אשמים בהחלטה הזו וכו'. יש דרך מאוד פשוטה למנוע העברת החלטה כזו - לסגת לקווי 67' ולחלק את ירושלים, אפשר להתאבד כדי של ירדפו אותך... אבל זו לא אופציה שאני ממליץ לבחור בה. צריך לעמוד על האינטרסים הביטחוניים והאחרים שלנו".

אלקין לא נשמע נסער לנוכח המתקפה מהאו"ם: "זו לא פעם ראשונה שהאו"ם יצא נגדנו. זה היה גם בעבר. עוד כשנתניהו היה שגריר באו"ם התקבלה החלטה שירושלים היא שטח כבוש, אגב גם אז 14 בעד וארה"ב לא הטילה וטו. אין חדש תחת השמש. אלו ההחלטות מזיקות ואין להקל בהם ראש, אבל לא בגללם צריך לוותר על אינטרסים שלנו והתגובה החריפה שלנו היא נכונה. זה מבהיר למדינות הללו שיש להצבעה שלהן מחיר".

כשהוא נשאל אודות המחיר אותו משלמות מדינות שכאלה מציג השר אלקין את דוגמת אוקראינה שעמה הוא בא במגע ישיר יותר. לדבריו לחץ אמריקאי הוא שגרם לאוקראינה לעבור מעמדת ההימנעות לעמדת המתנגדת. לדבריו הוא אינו יכול לחשוף את מקורותיו אך מדובר במידע בדוק. באשר למחיר אותו משלמת אוקראינה, ביטול ביקורו של ראש הממשלה האוקראיני, מהלך עליו ספג ראש הממשלה נתניהו ביקורת, אומר אלקין כי "התגובה של אותו ראש ממשלה הייתה שהוא מקבל בהבנה את ההחלטה הישראלית לאור הנסיבות והוא מתכוון להשקיע מאמצים כדי לקבוע מחדש את הביקור ולחזק את היחסים עם ישראל. השמים לא נפלו...".יש כאן שחקן נוסף והוא הרש"פ ומצב אבסורדי הוא שהרש"פ מנהלת מלחמת חורמה נגדנו ולא משלמת על זה מחיר. הם תלויים בנו בכל צעד ושעל והם צריכים לשלם.

"אומר לך מה חסר לי בצעדים הללו – הניסיון שלנו לנהל את המלחמה הזו רק בחזית הבינלאומית היא טעות. יש כאן שחקן נוסף והוא הרש"פ ומצב אבסורדי הוא שהרש"פ מנהלת מלחמת חורמה נגדנו ולא משלמת על זה מחיר. הם תלויים בנו בכל צעד ושעל והם צריכים לשלם. יש להם הרבה אינטרסים כלכליים ואחרים, הם מקבלים מיסים מאיתנו, הם צריכים אישורים מאיתנו, הם לא יכולים להתקיים דקה אחת בלעדינו ועליהם לשלם מחיר כבד על כל מלחמה שהם מנהלים נגדנו".

באשר לקריאות העולות לסיפוח שטחי C, אומר אלקין: "אני לא צריך שהעולם יכה בנו כדי להיות בעד החלת ריבונות ביהודה ושומרון. זו עמדתי הבסיסית. אני לא מחכה למכה כדי להיזכר בכך. אני פועל ואמשיך לפעול בכיוון הזה כי אני חושב שזה נכון".

באשר לדבריו של השגריר לשעבר דן קרצר ולפיהן התבטאויותיו של ראש הממשלה כלפי הנשיא האמריקאי אינן מקובלות ואף מגעילות: "אני יכול לומר לקרצר שהוא מהאדריכלים של מדיניות הלחץ על ישראל – הוא צודק, אבל כך לא מתנהלת בת ברית מול בת ברית, לא מפרה התחייבויות ברורות שניתנו בקולו של הנשיא שלא פותרים מחלוקות במהלכים חד צדדיים באו"ם, לא מפרים התחייבויות של השגריר האמריקאי שלושה שבועות קודם לכן שארה"ב תטיל וטו. זו הפרה מאוד ברורה של התחייבויות השגריר ולכן צודק קרצר שרצוי שבמערכת היחסים בין ישראל לארה"ב לא נצטרך להתבטא כך מול נשיא אני ממליץ להפעיל כלים שבידינו כדי שהפלשתינים יבינו שכאשר לנו כואב הראש להם כואב הראש שבעתיים
אמריקאי, אבל רצוי שנשיא אמריקאי לא יבגוד בבת ברית שלו ולא יעשה החלטה תקדימית מהסוג הזה".

ומה צפוי בוועידת פריז? האם שוב נחטוף מכה על הראש? "יכול להיות. אני ממליץ להפעיל כלים שבידינו כדי שהפלשתינים יבינו שכאשר לנו כואב הראש להם כואב הראש שבעתיים".