אייל זהבי, מנכ"ל מרכז החירום הרפואי בגוש עציון
אייל זהבי, מנכ"ל מרכז החירום הרפואי בגוש עציוןצילום: יח"צ

חג החנוכה הגיע ועימו הסופגניות, הלביבות והנרות המאירים את החג ואת הלבבות, אך אל לנו לשכוח שמאחורי כל חנוכייה עומדת להבה של אש ושעווה חמה העלולים לגרום לכוויות לא נעימות ואף לשריפות קשות.

לצערנו, בכל שנה אנו עדים לפציעות ותאונות בבית הנגרמות מחוסר תשומת לב או מהדלקה לא בטיחותית של נרות והימצאות החנוכיות קרוב להישג ידם של פעוטות.

במקרים של כוויות מאש או משעווה – בד''כ כוויות דרגה א' (עור אדום וחם) או דרגה ב' (שלפוחיות נוזל צהבהבות וסביבן עור אדום וחם). לעיתים השעווה החמה נוזלת על העור ויוצרת כוויה מתחתיה.

מה עושים – מיד לשטוף את העור במים זורמים כמה דקות ולמרוח משחת אלוורה להרגעה. אם מופיעות שלפוחיות או במקרה שמקום הכוויה הינו אזור רגיש (פנים, צוואר וכו') יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי או לחייג 101 למד''א.

כוויה
כוויהצילום: istock

שימו לב - נרות שנופלים יכולים להצית בגדים, וילונות או בדים אחרים ולהביא לשריפות ופציעות לכן – הניחו את החנוכיות במקום בטוח ללא וילונות או בדים סביבן, ודאו כי פעוטות לא יגיעו לחנוכיות ולעולם אל תשאירו חנוכייה דולקת ללא השגחה.

נושא הסופגניות והלביבות מטריד ולא רק קלורית. ודאו תמיד כי הילדים עוזרים בהכנת הסופגניות רק עד שלב הטיגון.

שמן רותח מסוכן ביותר והנזק שלו לגוף ממשיך גם לאחר שנשטף כיוון שטמפרטורת הרתיחה שלו (כ-200 מעלות) גבוהה מזו של מים רותחים (100 מעלות).

על כן, לאחר כוויה משמן רותח, יש לשטוף את המקום במים זורמים ולהתפנות לקבלת טיפול רפואי.

אין לפוצץ שלפוחיות – תפקידן לקרר את העור הטרי ופיצוץ השלפוחית יחשוף עור זה לזיהומים מיותרים.

חשוב להקפיד על כללי הבטיחות והזהירות כדי שנוכל לעבור את חנוכה בשלום ולהתמודד רק עם נזקי השמנה מינוריים.

חג אורים שמח

אייל זהבי הוא פאראמדיק בכיר, ומשמש כמנכ"ל מרכז החירום הרפואי באפרת. הוא בעל תואר שני ברפואת חירום וניהול אסונות.