תערוכת חנוכיות בכנסת
תערוכת חנוכיות בכנסתצילום: נועם ריבקין ואיציק הררי, דוברות הכנסת

מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ, הנהלת הכנסת וחברי הנהלת מוזיאון יהדות איטליה, חנכו היום בצהריים תערוכת חנוכיות עתיקות בכנסת.

החנוכיות מוצגות מאוסף החנוכיות של מוזיאון יהדות איטליה ע"ש ש.א. נכון.

בתערוכה מוצגות חנוכיות שיצרו אמנים מאיטליה וחנוכיות שהיו ברשות אנשי הקהילה. חנוכייה יוצאת דופן באוסף היא חנוכייה עשויה לוחית מתכת שעיטרה כובע של חייל בצבא האוסטרי מהשנים 1740–1780.

לוחית מתכת זו מעוטרת במרכזה בתיאור של נשר בעל שני ראשים, סמלה של שושלת בית הבסבורג, שהיה בשימוש עד 1835. לא ברור אם לוחית זו הייתה שייכת לחייל יהודי ששירת כקצין בצבא האוסטרי או נמצאה בשדה הקרב ונעשה בה שימוש משני כחנוכייה.

מנכ"ל הכנסת אמר היום בטקס "החנוכייה היא כידוע גלגול מאוחר של המנורה. מנורת המקדש, שנחנֶךְ וטוֹהָר מחדש בחנוכה בידי החשמונאים, הפכה לסמל: תחילה- לסמל הגלות והחורבן, בעיקר בתבליט הקבוּעַ ב"שער הניצחון" של טיטוס ברומא; וכעבור כאלפיים שנה, עם קוּם המדינה, היא הפכה סמל לתקומת ישראל המחודשת בארצו, לראשונה מאז שלטון החשמונאים.

בסמל המדינה, שהוא גם סֶמל הכנסת, קבעו המעצבים- האחים שמיר- שהמנורה תהיה במרכזו כביטוי לחידוש העצמאות היהודית, לתקווה לגאולה, כשענפי הזית סביב הם ביטוי לשאיפה לשלום. כל אלו קיבלו את השראתם מנבואת זכריה, שראה מעין אלו בחזונו. בָּתָוֶוךְ, במשך שנות הגלות הארוכות, העלו יהודים בכל מקום את האורות בחנוכייה, כזכר לאותו ניצחון- תרבותי, רוחני וּצבאי גם יחד.

המגוון הגדול של החנוכיות המוצגות כאן, שמקורן בארצות אשכנז וצפון אפריקה כאחד, מבטאות לא רק את המגוון ואת היופי האמנותי, אלא גם ממחישות את היותה של מצווה זו מושרשת היטב בכל תפוצות ישראל. גבורת המכבים, הייתה ונותרה השראה ומודל לחלוציוּת ולגבורת מעטים מול רבים- בדומה למצב שהיה כאן בארץ ובמובן מסוים נותר כך עד היום. תצוגת החנוכיות המרשימות, מספרות את "הסיפור היהודי" בתקופות ובמצבים שונים ואת המאפיין של שמירת המסורת והאמונה, בימים ההם - ובזמן הזה".

התערוכה מוצגת בכנסת תודות לאוצרת הכנסת שרון סופר ולאוצרת הראשית של מוזיאון יהדות איטליה ד"ר אנדריאנה קונטסה. אוסף החנוכיות יוצג בתערוכה בכנסת החל ממחר למשך חודשיים.

שרון סופר שהנחת את הטקס ציינה בדבריה את שיתוף הפעולה בין הכנסת למוזיאון יהדות איטליה שהחל בשלהי שנות ה-60 של המאה הקודמת, אז ד"ר אומברטו נכון העלה ארצה ארונות קודש מאיטליה. אחד הארונות נתרם לכנסת ומשרת את מתפללי בית הכנסת עד היום.

האוצרת הראשית של מוזיאון יהדות איטליה ד"ר אנדריאנה קונטסה אמרה כי החנוכיות שבתערוכה שונות, אולם בכולן ניכרים המאפיינים האמנותיים האיטלקיים – העושר הסגנוני והמוטיבים הטיפוסיים לאמנות איטליה. חלקן עשויות פליז וחלקן כסף, חלק מהחנוכיות, מקורן בארצות אשכנז (צפון ומזרח אירופה) וחלקן יוצרו באיטליה. אך כולם מייצגות את הסגנון והמאפיינים הצורניים של צפון אפריקה. מגוון שמשקף את המקורות ההיסטוריים והגיאוגרפיים השונים של הקהילה היהודית באיטליה.

חבר ועד מוזיאון יהדות איטליה פרופ' דוד קאסוטו שעיצב את בית הכנסת שבמשכן הכנסת לפני כ-40 שנה התכבד בהדלקת נר רביעי של חנוכה.