תוקף. לוין עם נתניהו
תוקף. לוין עם נתניהוצילום: הדס פריש. פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר התיירות, יריב לוין, לנאום קרי ומשמעויותיו, כמו גם להתייחסויות הישראליות לעימות עם ממשל אובמה.

על משמעויות נאום קרי ימים אחדים טרם תום כהונתו אומר השר לוין כי אכן מדובר במשמעות מוגבלת, אך " עם זאת יש בנאום הזה שני מרכיבים בעייתיים – הצגת העמדה הזו מגורם בכיר בממשל האמריקאי לא תורמת למאמץ שלנו בתחום ההסברתי ובמאבק שלנו בזירה הדיפלומטית, והמרכיב השני והעיקרי הוא החשש שעד העשרים בינואר יהיו נסיונות נוספים לנקיטת צעדים נגדנו באו"ם ובפורומים בינלאומיים אחרים והנאום הזה יכול לשמש זרז לכך".

כשנשאל מה התרחיש החמור ביותר שמועלה סביב שולחן הממשלה באשר לוועידת פריז ופורומים נוספים, נזהר השר לוין מלתת רעיונות, כהגדרתו, אך מציין כי "ברור לגמרי שכל פורום בינלאומי שיאמץ החלטה בסגנון הזה לא יתרום לתמונה הכוללת".

"הממשל הבא אמר שהוא מתכוון ללכת בכיוון שונה והדבר הזה מאוד חשוב. אגב, אולי מהעז הזה ייצא מתוק, כי אולי כתוצאה מכך שהממשל הנוכחי מנסה לכפות את העמדות שלו על הממשל החדש ולייצר מציאות בלתי הפיכה בשטח, אולי נראה נכונות ללכת באופן מהיר יותר לצעדים שאנחנו חושבים שהם הנכונים, אבל את זה אנחנו לא יכולים לדעת היום".קרי לא רוצה לראות בהשמדתה של ישראל, אבל יש בגישה הזו הרבה פטרונוליזם ויוהרה. אמירה שאני יודע יותר טוב מכם מה טוב לכם, ולכן אנסה לכפות עליכם את מה שאני מאמין בו, זה דבר מאוד מקומם, בעיקר כשלא הוא הנושא בתוצאות.

באשר לדבריו של ג'ון קרי אודות דאגתו לקיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית, אומר השר לוין כי "אולי הדברים מונעים גם מתוך תחושה כזו. קרי לא רוצה לראות בהשמדתה של ישראל, אבל יש בגישה הזו הרבה פטרונוליזם ויוהרה. אמירה שאני יודע יותר טוב מכם מה טוב לכם, ולכן אנסה לכפות עליכם את מה שאני מאמין בו, זה דבר מאוד מקומם, בעיקר כשלא הוא הנושא בתוצאות. יותר מכך, היה ראוי שמזכיר המדינה יהיה צנוע מעט יותר אחרי סדרה ארוכה של ניסיונות וכשלונות מהדהדים בשורה ארוכה של זירות בינלאומיות. זה לא נבע מגישה של רצון לפגוע, אבל גם בסוריה וגם במצרים ובמקומות אחרים התוצאות היו רעות מאוד. אני חושב שלא ניתן לצפות מאיתנו שנהפוך את עצמנו לשדה ניסיונות במובן זה שבכל גחמה של שר חוץ או נשיא אמריקאי נאמר הן, נסכן את ביטחוננו, נעשה צעדים המנוגדים לזכויותינו הבסיסיות על הארץ, ואחר כך אם זה יצליח מה טוב, ואם לא - אנחנו נשלם את המחיר, והוא יישב רחוק ויכתוב ספרים".

על נאום קרי עצמו הוא אומר כי "הנאום היה ארוך כל כך עם כל כך הרבה מילים וכל כך מעט הבנת המציאות. הגישה הבסיסית של חוסר הבנה מדוע זו ארצנו, מדוע אנחנו בקו הראשון שבולם הטרור ומונעים את זליגתו למקומות נוספים בעולם. חוסר ההבנה שאין כאן שלום לא בגללנו אלא למרות כל המאמצים שלנו לאורך כל השנים ובגלל העמדה של הצד הערבי. כל אלה מלמדים כמה אנשים שבויים בקונספציה ולא רואים את המציאות כפי שהיא".

על דברים אלה נשאל השר לוין אם אין בהם עדות לכשל הסברתי דיפלומטי מהותי של ישראל שלא הנחילה את התפיסות הללו ולא הקרינה אותם בפני בני שיחה. "בוודאי שאנחנו צריכים ללכת עוד כברת דרך ארוכה מאוד כדי שההסברה שלנו תהיה טובה יותר, אבל הסיבה לכך פשוטה – בעוד הפלשתינים משקרים כל הזמן את אותו שקר עד שחלקים מאיתנו מאמינים להם, הרי שאצלנו המדיניות משתנה, יש לנו אופוזיציה מגלה חוסר אחריות שמברכת את קרי והאמריקאים על שהם מאפשרים קבלת החלטות נגד ישראל. אלו דברים הזויים שלא מקובלים בשום מדינה".הנאום היה ארוך כל כך עם כל כך הרבה מילים וכל כך מעט הבנת המציאות. הגישה הבסיסית של חוסר הבנה מדוע זו ארצנו, מדוע אנחנו בקו הראשון שבולם הטרור ומונעים את זליגתו למקומות נוספים בעולם. חוסר ההבנה שאין כאן שלום לא בגללנו. כל אלה מלמדים כמה אנשים שבויים בקונספציה ולא רואים את המציאות כפי שהיא

"שאלת ההסברה שלנו היא מעבר לנקודה של ג'ון קרי. אם היינו יודעים ללכד את כל השורות בתוכנו ולו היינו מציגים עמדה אחידה מצבנו ההסברתי היה אחר. עם זאת צריך לזכור שמדובר בממשל שהגיע לתפקיד עם תפיסת עולם מגובשת, לא רק בעניין שלנו, זו הגישה שהובילה אותם גם לתמוך במורסי במצרים ולהתנהל כפי שהתנהלו בסוריה ובמקומות אחרים. זו ראיית עולם נאיבית ומנותקת מהמציאות. כאשר מסתכלים במרחק של שמונה שנים אחורה קשה להאמין איך ראש הממשלה הצליח להביא לכך שבסופו של עניין ההתיישבות התחזקה, עדיין לא במידה שאנחנו רוצים לראות, אבל בהחלט התחזקה, ואנחנו מגיעים לעידן הממשל החדש מנקודת פתיחה טובה יותר".

לשאלה אם בהתנהלות הימים האחרונים אנחנו נחשפים להתמודדות האמיתית שליוותה את ישראל בשמונה השנים האחרונות ורק הדברים נשמרו תחת מעטה של נימוסי דיפלומטיה, משיב לוין ואומר כי "מה שראינו עכשיו זה ביטוי לתפיסות עולם שהממשל דרש במשך כל שמונה השנים. אזכיר שהממשל התחיל עם הגעת אובמה למצרים תוך דילוג על ישראל, דיבור אל העולם המוסלמי תוך התעלמות מישראל, הוא ערער על עצם הלגיטימיות של ישראל כאשר ייחס את הקמתה כפיצוי על מאורעות השואה, לכן הייתה התמודדות מאוד קשה לאורך כל הדרך, ובמאמץ מאוד גדול הצלחנו לשמור את הדברים בתוך החדר. היו נקודות של משברים פומביים כמו במשבר הגרעין האיראני, אבל בשורה התחתונה העובדה שלמרות העמדת הללו של הממשל והעיסוק האובססיבי של מזכיר המדינה בנושאים הללו, ולמרות האווירה הבינלאומית, אנחנו עומדים איתן על עמדותינו ועל ארץ ישראל".

הביטוי 'אובססיביות' המוזכר על ידי נתניהו אתמול ועל ידי לוין עצמו ביחס לג'ון קרי כעת, מזכיר את התבטאותו של משה יעלון, שר הביטחון לשעבר, התבטאות שבאותם ימים זכתה לביקורת. לוין מסכים להשוואה הזו ואומר: "נפל דבר. אי אפשר לבקש מאיתנו שכאשר ארה"ב נמנעת מלהטיל וטו על הצעה כל כך צבועה ומקוממת, הצעה שמובלת על ידי מדינות כמו ונצואלה, זה דבר מקומם ולא ניתן לעבור עליו לסדר היום. במשך כל השנים ניסינו לשמור על שיח מכובד למרות המחלוקות ועמדנו על זה בצורה טובה ויפה, אבל אי אפשר לעמוד ולהחריש כאשר מתרחשים הדברים כפי שהם בימים האחרונים".

"אלמלא נהג כך הנשיא אובמה במשיכת הוטו, ואלמלא היה בוחר מזכיר המדינה לתקוף את ישראל במשך יותר משעה ולהציג קווי מתאר להסדר חסר סיכוי שרק יביא אסון על האזור, ומתמקד בבעיות האמיתיות של המזרח התיכון, לא היינו נדרשים לאמירות הללו. במצב שנוצר לא הייתה ברירה. בעיניי טוב שאנחנו בראייה וגישה אחרת שאומרת שאנחנו לא מקבלים את המהלכים נגדנו כמובנים מאליהם ולהחריש ולשתוק, ואנחנו אומרים דברים מאוד ברורים, נוקטים צעדים גם נגד מדינות אחרות שתמכו במהלכים כאלה, אם נתמיד בזה, אם תהיה לנו אופוזיציה אחראית יותר שתאפשר ללכד שורות סביב האינטרסים החיוניים שלנו, אין לי ספק שמצבנו יהיה טוב יותר".

באשר לתקוותו של השר לוין לאופוזיציה שתגבה את הממשלה הסיכויים נראים קטנים, ואחת הראיות לכך הא דבריו של חבר הכנסת יעקב פרי הרואה בהמשך ההתנחלויות מסלול המוביל לקיצה של הציונות. השר לוין מביע הערכה לחבר הכנסת פרי, אך ממהר להדגיש כי לא מדובר באיש מרכז אלא באיש שמאל החבר במפלגת שמאל שלעיתים התבטאויותיה תואמות את השמאל הקיצוני על אף התחפושות, כהגדרתו. לוין מזכיר כי מפלגתו של חבר הכנסת פרי הייתה זו שמנעה בנייה במעלה אדומים גם כאשר ניתן היה לעשות זאת בתיאום עם הממשל האמריקאי.

איזכור מעלה אדומים מוביל את השיחה להתבטאויות מימין אודות הצורך להגיב לסערה הנוכחית בהחלת ריבונות במעלה אדומים ובאזורים נוספים ביהודה ושומרון. השר לוין מעדיף להיות זהיר מעט יותר: "אי הדבר הנכון הוא לעשות הוא להמתין לעשרים בינואר, גם כדי לא לתת תחמושת מיותרת למי שמבקשים להרע לנו עד אז, וגם כדי לכבד את הממשל החדש ולאפשר לו להתוות איתנו מדיניות חדשה
אפשר יהיה להכתיב לממשל החדש דרך. אני מציע להתנהל גם אליהם כאל מי שיש להם דרך משלהם. הדבר הנכון לעשות הוא להמתין לעשרים בינואר, גם כדי לא לתת תחמושת מיותרת למי שמבקשים להרע לנו עד אז, וגם כדי לכבד את הממשל החדש ולאפשר לו להתוות איתנו מדיניות חדשה".

"יש בממשל החדש הרבה אנשים שרואים איתנו את הדברים עין בעין. אם נשכיל להגיע איתם להבנות ולעשות זאת בתיאום איתם, חלק מהפעולות הללו שנכון וצודק לעשות - נוכל לעשות. עוד קצת סבלנות והתמונה תהיה בהירה יותר. יש לנו אתגר מסוג אחר, לקחת ממשל שבתפיסתו הבסיסית הוא אוהד יותר ולשכנע אותו לתת לנו גיבוי וללכת יחד איתנו למהלכים האמיתיים שצריך לעשות, כדי שבשנת החמישים לשחרורם של אותם אזורים ביהודה ושומרון הגולן וירושלים, נוכל גם לקבל הכרה וגיבוי למעשים שאנחנו עושים שם, שהמטרה האחת שלהם היא שארץ ישראל כולה תהיה מיושבת תחת ריבונות ישראלית".