בקר. אילוסטרציה
בקר. אילוסטרציהצילום: Maor Kinsbursky/Flash90

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון הבוקר (ראשון) בהצעת ח"כ תמר זנדברג (מרצ) המבקשת לאסור לחלוטין ייבוא משלוחי בקר חי לישראל, וזאת בשל טענות לסבל רב הנגרם לבעלי החיים בהובלה באוניות המסע.

ארגון חותם, הוציא דף עמדה המתנגד להצעת החוק במתכונתה הנוכחית ובמצב הקיים כיום, אך לצד זאת מבקש ממשרד החקלאות להוציא תקנות שימנעו צער בעלי חיים בזמן ההובלה, תקנות שטרם נחקקו.

נציגי הארגון נפגשו לאחרונה עם אחד היבואנים הגדולים בארץ, ונוכחו לדעת כי הטענות הנוגעות להתאכזרות לבעלי החיים במסעות אינן נוגעות לכלל היבואנים. לאור זאת טוענים בארגון כי יש צורך להגביר את האכיפה והפיקוח של משרד החקלאות, אך לא למנוע את המשך משלוחי הבקר, וזאת משום שביטול המשלוחים צפוי להביא לעלייה במחיר הבשר ופגיעה כלכלית בציבור.

"צער בעלי חיים הוא ערך גבוה בהלכה היהודית, אבל מאידך, תפיסת התורה היא שבעלי החיים נוצרו לצורך האדם ולשימושיו. זאת בשתי מגבלות, האחת שמדובר בצורך אמיתי של רוב האוכלוסייה, והשנייה שהפעולה אינה גובלת באכזריות", נכתב בדף העמדה.

לדברי הארגון, "הנקודות אותם יש לבחון בשביל להכריע בסוגיה כמו 'איסור משולחים חיים לשחיטה' הינם – המשמעות הכלכלית של ביטול הייבוא, התחליפים האפשריים, כגון בשר קפוא או מצונן, משלוחים חיים ממדינות קרובות יותר כמו אירופה, או ייבוא במטוסים של עגלים צעירים יותר", כתבו בארגון.

בארגון קוראים למשרד החקלאות להגביר את הפיקוח ולתקן תקנות אשר מחד יבטיחו תנאים נאותים לבעלי החיים ומנגד לא יפגעו בייבוא בעלי החיים. "כאמור, בפוסקים הוזכר תנאי נוסף ביחס לבעלי החיים, והוא שהפעולה הנעשית לא תגבול באכזריות, לכן על משרד החקלאות לתקן תקנות להובלת בעלי החיים בתנאים נאותים ולהתנות את הובלת בעלי החיים לארץ בתנאים המתאימים." נכתב.

לצד הדברים מגנים ב"חותם" את השיח של רבים מארגוני בעלי החיים ופעילי בעלי חיים אנרכיסטים המשווים את משלוחי הבקר למסעות המוות של הנאצים ומשתמשים חדשות לבקרים בטרמינולוגיה המשווה את תעשיית הבשר, החלב והביצים לשואה. בעבר גינו גם ב'יד ושם' את ההשוואה ואמרו כי היא מביאה לזילות בשואה.