תל אביב. חנויות פתוחות בשבת?
תל אביב. חנויות פתוחות בשבת?צילום: סרג' אטל

המנכ"לים בעד מסחר בשבת. הוועדה שמונתה מטעם הממשלה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, הגישה לשרים דו"ח בעניין המסחר בעיר תל אביב בשבת.

הוועדה, בה היו חברים מנכ"לי משרדי הממשלה,ממליצה לאפשר לעיריית תל אביב להתיר לרשתות וחנויות מסחר לפעול בשבת בתחומה.

חברי הוועדה ממליצים לאשר את התיקון השני להצעת חוק העזר העירוני בתל אביב (פתיחה וסגירת חנויות בשבת), ובעצם לאפשר את המשך פעילותן של 164 חנויות מסחר בשבת בעיר.

יש לציין שהחנויות שהעירייה מבקשת לאפשר לפעול בשבת הן בנוסף ל-3 מתחמי מסחר ופנאי הפעילים בשבת. במידה והמלצה זו תאושר, לעיריית תל אביב יתאפשר בעתיד להגדיל את מכסת האישורים שיוענקו לעסקים לפתיחה בשבת.

בנוסף ממליץ הדו"ח לאשר את הצעת חוק העזר העירוני בתל אביב (פתיחה וסגירת חנויות בשבת) בתנאים הבאים: מספר ההיתרים לפתיחת מסחר בשבת תוגבל ל-140 בעיר וכן העירייה לא תורשה גם בעתיד להגדיל את מספר ההיתרים המרבי לפעילות מסחרית בשבת בתחומה.

קואליציית שבת שוויון מסרה בתגובה כי "לראשונה מזה 68 שנה שממשלת ישראל צפויה לאשר את רמיסת הסטטוס קוו, בהחלטה צלולה ומודעת".

"אישור אחת משלוש ההמלצות בדו"ח ועדת המנכ"לים משמעותה רמיסה ברוטאלית של הערך הכי בסיסי ויקר ביהדות – השבת. ועדת המנכ"לים הייתה צריכה לבחור בין העובדים והעסקים הקטנים ובין הטייקונים. לצערנו, היא בחרה בבעלי ההון. כעת זוהי שעת השין. מסחר בשבת עומד במרחק פסיעה אחת לפני קבלת הכשר משפטי. אל לנו להתבלבל, משמעות ההחלטה הצפויה אינה נוגעת רק לעיר תל אביב, אלא בעלת השלכות כלל ארציות, ותאפשר פתיחה של מסחר בשבת בירושלים, כמו גבעת שמואל ובית שמש", לשון תגובת הקואליציה.

עוד נאמר בתגובה כי "מישהו נרדם בשמירה, ואם לא יתעורר ויפעל כעת, החלטת הממשלה תהפוך לבכייה לדורות. על שר הפנים אריה דרעי לדרוש את החזרת הסמכויות על המסחר בשבת לידיו ולשים סוף לשערורייה".

"הייתכן הדבר? מרכזי מסחר, רשתות ביגוד ונעליים, רשתות מזון – כולם יפתחו בשבת? אם אחת ממסקנות ועדת המנכ"לים תאומץ על ידי הממשלה, לא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור, ואחר כך כבר לא נוכל לומר 'לא ידענו, לא שמענו'. כיום 20 אחוז ממרכזי המסחר בישראל פתוחים ביום המנוחה השבועי, ומידי שבת אלפי ישראלים צובאים את מרכזי הקניות על חשבון בעלי העסקים שמבקשים לנוח בשבת, ועל חשבון זכויותיהם הסוציאליות של אלפי עובדים למנוחה שבועית", ארו בקואליציית שבת שיוויון.

חבריה קראו לשר הפנים, "לפעול לגיבוש תשובה לבית המשפט העליון, ולקבע מציאות המבצרת את השבת כיום מנוחה בישראל לכלל ישראל".