הסופר וחתן פרס ישראל לספרות, א.ב. יהושע, השתתף הערב (שני) בכנס של מפלגת מרצ לזכרו של יוסי שריד ז"ל. יהושע קרא

לדברי יהושע, "אנחנו לא יכולים להישאר כל הזמן בקיפאון המחשבתי הזה (של שתי המדינות). הייתי בכנס של תנועת הפדרציה בירושלים וראיתי איך אנשים מדברים לעומק ובצורה מעשית ומדסקסים את הפרטים. צריך לדבר על התוכנית הזאת, שלפחות תהיה במגירה".

יהושע התייחס לתוכנית המובלת ע"י תנועת הפדרציה, הקוראת להחיל את החוק הישראלי על יהודה ושומרון, להעניק זכויות אזרח לתושבים הפלסטינים של יו"ש, להשאיר את ההתנחלויות על כנן, ולהנהיג בישראל חוקה ומשטר פדרלי, כנהוג בארה"ב, שווייץ ומדינות מתקדמות נוספות, שבמסגרתה תחולק המדינה ל-30 קנטונים שינהלו את ענייניהם הפנימיים באופן אוטונומי.

"אנחנו והפלסטינים חיים אחד בתוך השני", אמר. ''אנחנו נמצאים בתוך מזרח ירושלים וגושי ההתנחלויות כבר הפכו לחלק מבשרה. אין דבר מקומם או מתועב מהאמירה על הפלסטינים 'שיעופו לנו מהעיניים'. הם לא יעופו. האח של הפלסטיני שאתה יורה בו בשטחים עובד בהתנחלות והבן-דוד הישראלי שלו לוקח דגימת דם מדודה שלך בבלינסון. והנהג שהמחבל יורה בו הוא רופא שמטפל עכשיו בבן-דוד שלך.

''אנחנו משולבים זה בזה אם נרצה ולא נרצה. אנחנו צריכים דיאלוג עם המתנחלים המתונים שרוצים בשלום, ועם הפלסטינים. בואו נחשוב מחשבות אחרות. לא להיות סגורים בתוך המחשבה כמה אנחנו צודקים ונכונים".

א.ב. יהושע חלק שבחים לאנשי "בצלם" ו"שוברים שתיקה", אבל אמר להם: "אל תיתנו רושם שאתם שמים את אומות העולם לשופטים שלכם. הן לא ראויות לכך. צריך להיזהר מלהעמיד אותם כפוסקי דין. המאבק הצודק שלכם מכוון למען החברה הישראלית ולמען החיים המשותפים עם הפלסטינים. הפלסטינים משלים את עצמם שיבוא מישהו מבחוץ וילחץ עלינו. אני לא מאמין בלחץ הזה ואנחנו גם יודעים לעמוד בלחץ קשה ביותר. הפתרון צריך לבוא מכאן".

הסופר אף הביע חשש שהשמאל מתחיל לא להיות רלוונטי למציאות. דבריו של א.ב. יהושע זכו להתקפה חריפה מצידה של יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שדיברה אחריו. גלאון תקפה את "הנטייה להתייאש מפתרון שתי המדינות, שהוא הפתרון היחיד, ולהיתלות בפתרון המדינה האחת".

יו"ר תנועת הפדרציה, עמנואל שחף, אמר: "אנו שמחים על הדברים החשובים של א.ב. יהושע ועל כך שיותר ויותר גורמים בישראל, מימין ומשמאל, מבינים שתוכנית הפדרציה היא כיום התוכנית הריאלית היחידה לייצוב האיזור. יש בהחלט להצטער על כך שחלקים בשמאל עדיין סוגדים לתוכנית שתי המדינות למרות שהיא כבר איננה ריאלית, לא פוליטית ולא מבחינת פינוי ההתנחלויות. מתווה 2 המדינות הפך למשימה בלתי אפשרית".