ימים אחדים לפני עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, עולה על האקרנים הסרט המשובח והמלמד, הכחשה, שכולו עוסק במכחיש שואה בריטי ובמאבק שהוא מנהל כנגד סופרת יהודייה שפרסמה ספר כנגדו וכנגד תפיסת עולמו המעוותת.

זהו, סיפור מאבקה המשפטי של הפרופסור האמריקנית דבורה ליפשטדט, (רייצ'ל ווייז), על האמת ההיסטורית, נגד דיוויד אירוינג. אירוינג (טימותי ספול) המאשים אותה בהוצאת דיבה נגדו, כשהכריזה עליו כמכחיש שואה.

מתברר כי בניגוד למערכת המשפט האמריקנית, במערכת המשפט הבריטית, במקרים של הוצאת דיבה, חובת ההוכחה היא על הנתבע. לכן נדרש היה מליפשטדט וצוות המשפטנים שלה, בראשותו של ריצ'ארד רמפטון (טום ווילקינסון), להוכיח את האמת הבסיסית שהשואה אכן התרחשה.

מפיקי הסרט גארי פוסטר וראס קרסנוף התוודעו לראשונה לדבורה ליפשטדט ועבודתה לפני כשמונה שנים: "הילדים שלנו, בני אותו גיל, והם הגישו מועמדות להתקבל לאחת האוניברסיטאות," קרסנוף נזכר. "בדקתי את אוניברסיטת אמורי באטלנטה, שם דבורה היא פרופסורית ללימודי יהדות. האוניברסיטה בדיוק הודיעה על מענק על סך מילון דולר על מנת לתרגם חלקים של האתר אשר מארכב את כל החומרים מהמשפט בשפות שונות. חשבתי לעצמי שזה מדהים שהאוניברסיטה עושה זאת ורציתי לדעת על דברה יותר", מספר קרסנוף.

מחקרים הראו כי הכחשת השואה הייתה בהיקף הרבה יותר נרחב מאשר המפיקים הבינו. זה הועלה על ידי מספר קולות בולטים בארצות הברית וברחבי אירופה, כמו גם, ברחבי המזרח התיכון - בעיקר על ידי הנשיא דאז של איראן, מחמוד אחמדינג'אד. "זה היה כאילו דיעות הפכו פתאום לאמיתות," אומר פוסטר. "יכולה להיות לך דיעה, תשוקה, אמונה - אבל זה לא הופך את זה לעובדה. זה היה חלק גדול בהחלטה שלנו לעשות את הסרט ולעבוד עליו במשך שמונה שנים כדי להביא את זה למסך", אומר פוסטר.

זאת ועוד. כאשר צילמו את סצנות אולם בית המשפט בלונדון, ליפשטדט עצמה, ביקרה על הסט, והסתכלה על התרחשויות העבר שלה מהצד. זו הייתה תזכורת חיה איך הרגישה מבודדת כשהיא הגיעה ללונדון לקראת המשפט. צוות משפטי מהשורה הראשונה ייצג אותה, אולם הנהיג אסטרטגיית הגנה שזעזעה אותה - היא לא תעיד בבית המשפט, ולא יקראו לניצולי שואה להעיד.

"היו לנו חילוקי דעות", היא אומרת. "הרגשתי כמו צבי שעומד אל מול פנסים של מכונית, לא בגלל אירווינג, אבל בגלל המצב. הייתי בארץ זרה, בתוך זירה זרה", מסכמת ליפשטדט.

סרט איכותי, נקי מאד, משכיל ובעיקר מבוסס על סיפור אמיתי. בערב עשרה בטבת כדאי להכיר מאד את העולם הזה.