היעיל ביותר הוא הטיפול בתלות הנפשית המתלווה על ידי תמיכה קבוצתית.
היעיל ביותר הוא הטיפול בתלות הנפשית המתלווה על ידי תמיכה קבוצתית.איור: דקלה שגיב

היו ימים... בתחילת נישואינו הוזמנו על ידי מזכירות קיבוץ שעלבים להצטרף לקיבוץ כמועמדים לחברות.

הקיבוץ ידאג לכל מחסורנו, אני אמשיך במסלולי כסטודנטית בהדסה ירושלים, ובעלי ילמֵד שעתיים ביום באולפן של עולים חדשים בקיבוץ, ובשאר היממה יקבע את מושבו בבית המדרש בישיבת שעלבים.

ההצעה הייתה מפתה, ונענינו בחיוב. נשארנו כשנתיים בקיבוץ, שם גידלנו בשמחה ובטוב לבב את שני הילדים הראשונים שלנו. אין תענוג גדול מכך שאת אוספת את ילדייך מהפעוטונים בערוב היום כשהם מקולחים, נקיים, עם בקבוקים מלאים דייסות מוכנות וחבילת חיתולים בוהקים ומכובסים (כן, זה מה שהיה פעם), ובבוקרו של יום המחרת את מביאה למכבסה את החיתולים המלוכלכים ולבית התינוקות את הבקבוקים הריקים והילדים המרוצים.

הייתי חוזרת בשעות הערב בטרמפים מהלימודים, ויוצאת לצוד את בני בכורי, בן השנה וחצי, ומוצאת אותו מתגלגל במדשאות הירקרקות, כשאת גופו העגלגל עוטה חיתול בלבד, ואין מאושר ממנו. גם בהמשך, כשנוספו ילדים ואת הרעיון להיות קיבוצניקים כבר נטשנו, הם שהו שעות ארוכות מחוץ לבית במתקנים שבמגרש, בחצרות ובשדות, טיפסו על גדרות ועצים, שיחקו בחבל, במחניים, בתופסת, וביזע רב היינו מאתרים את מקומות המחבוא שלהם ואוספים אותם הביתה לארוחת הערב.

והנה, היום, למרות שהילד כביכול מחובר און-ליין לאלפי חברים, עולה שוב ושוב הדיבור על הילד הבודד של הרשת החברתית. חוקרים מצאו כי ארבעים אחוזים מתושבי ארצות הברית מכריזים על עצמם שהם בודדים יותר מאי פעם. והרי בדידות גורמת למוות מוקדם, והיא קטלנית יותר מהשמנת יתר ומעישון! המוח מתייחס לבדידות כמצב לחץ שבעטיו המערכת החיסונית נחלשת. יש כאן בעיה אמיתית.

אחד מכל ארבעה

כמה מילים על השמנת היתר: במחקר מקיף נמצא כי אימהות לילדי הגן שצולחות את טקס ההשכבה עד השעה שמונה בערב, מקטינות את הסיכון של ילדיהן לסבול מהשמנה בגיל הבגרות, יחסית לחברותיהן שנמרחות עד השעה תשע. החוקרים בדקו כאלף ילדים בגיל הגן, ועקבו אחר התפתחותם לאורך עשר שנים. נמצא כי השכבה מוקדמת מגינה מפני השמנה בגיל ההתבגרות, והחוקרים חלוקים ביניהם בסיבות לתופעה מעניינת זו.

אף אני חוויתי שינויים לא רצויים בגזרה בעקבות האכילה הלילית במהלך התורנויות הארוכות – 36 שעות רצוף. הזלילה הזאת ביקשה לטשטש את העייפות על ידי לטיפות של סרוטונין.

רבות מדובר על השמנת היתר כמגפה של העולם המודרני. אחד מתוך ארבעה אנשים סובל מהשמנת יתר, שמקצרת את תוחלת החיים ופוגעת באיכותם. והנה, במקביל, החוכמה האנושית שניתנה לנו על ידי ריבונו של עולם מאפשרת לרפואה המודרנית להפשיל שרוולים ולגייס גם פתרונות, בבחינת - בראתי לך השמנה, בראתי לך גם תבלין. לאחרונה נכנס לשימוש בלון מתכוונן המוחדר לקיבה ומקטין את הנפח שלה, עם בטיחות גבוהה ויעילות משמעותית. הבלון סייע לעשרים אלף איש להשיל מעליהם כ‑50 אחוזים מעודף משקלם בממוצע. הטיפול אינו כרוך בסיכונים בריאותיים המאפיינים ניתוחים לקיצור קיבה, הוא מבוצע תחת אלחוש קל ללא אשפוז ובלי סיבוכי הרדמה, ומאפשר חזרה מהירה לשגרה מיד לאחר סיום הפעולה. משך השימוש בבלון הוא לשנה, שמוערך כתקופה המתאימה להסתגלות להרגלים חדשים.

כוחו של הרגל

נראה שעל העישון כבר אין צורך לדבר, אבל גם בנושא הזה יש חדש. לפעמים צריך לשלב ידע ספרותי חובק עולם בעבודה הרפואית. זה אפילו יכול לעזור בעבודה הקלינית עם המטופל. אחת מאמרותיו של מארק טוויין נחקקה עמוק בזיכרוני, ואני נעזרת בה בקליניקה לעתים מזומנות. "כמה קל להפסיק לעשן", אמר, "אני עושה זאת כמה מאות פעמים בשנה".

אכן, העישון ממכר יותר מכל חומר אחר. רק כשלושה אחוזים מהמעשנים מצליחים להיגמל מדי שנה. מספר החיפושים באינטרנט בנושא גמילה מעישון הוא בין הגבוהים ביותר. המפתח הוא לתקוף את הבעיה באיבה, עוד בגיל צעיר. מתברר כי צפיפות הקולטנים לטבק גבוהה יותר אצל צעירים, ותוך כעשר שניות הטבק מגיע למוח וגורם אט אט לתלות פיזית ופסיכולוגית.

בתלות הפסיכולוגית עוזרות סדנאות או ייעוץ טלפוני. וקיים גם שימוש בתרופות - תחליפי ניקוטין ללא מרשם רופא עובדים על הקולטנים לניקוטין, וממתנים את התלות הפיזית בשיטת התגמול. אך היעיל ביותר הוא הטיפול בתלות הנפשית המתלווה על ידי תמיכה קבוצתית. זאת הסיבה שהתרופות מאושרות לסל רק למי שנרשם לסדנה לגמילה, בבחינת איש לאחיו יאמר חזק.

אבל מה קורה כשהקבוצה מאמצת הרגלי בריאות גרועים? למשל, בנות השירות הלאומי. אני פוגשת מדי יום בבנות שמציגות שיבושים הורמונליים הנובעים מחוסר שינה או אכילה לא מאוזנת. אחרות עולות במשקל, ויש ששוכחות לאכול בתוך הלו"ז הצפוף של היומיום, ומגיעות לתת-משקל. שני הקצוות עלולים לשבש את הסימפוניה ההורמונלית המופלאה שהוטבעה בגופן.

ובכן, אני אומרת לעלמת החמד שיושבת מולי, את זקוקה לשינה של לפחות שבע או שמונה שעות בלילה, כדי לפרוק אל תוך הכרית את כל התרחשויות היום. תדאגי גם לאכול ארוחות מסודרות ומזינות, ולבקש תקציב מסודר למזון שיהלום את הצרכים הביולוגיים של האישה שבך. ולא לשכוח את הסידן, אני מוסיפה, כי זו התקופה שבה את בונה את השלד שלך.

חסד של שירות

וכעת אני מתעתדת לפתוח תיבת פנדורה. אני סוברת שחבל שהאופציה של 'שנת חסד' נעדרת מהשיח הציבורי. מדובר על שילוב של לימודים גבוהים במכללת אורות, במכון טל או במכללה ירושלים בשילוב עם עבודה התנדבותית תחת המטרייה של המוסד. חלק מבנותיי הלכו במסלול זה. אחת הדריכה בצביה בנות, הייתה קומונרית בסניף אריאל בגילה ולמדה לימודי קודש במכללה. אחת מהתאומות שלנו התנדבה במשחקייה של יד שרה ולמדה יהדות במכללה. התאומה שלה למדה במדרשה במכון טל ועבדה בהשאלת ציוד ביד שרה. הלימודים זיכו אותן בחצי שנת לימודים. נכון, לא היה גמול כספי בכלל. ממש לשם שמיים. אך הן זכו להיות סגורות על עצמן לגבי כיוון לימודים עתידי והקמת בית כיעד מרכזי לשנה-שנתיים הקרובות.

אבל אני, מה אלין על השירות לאומי? לולא השירות בשעלבים לא הייתי פוגשת את הרבנית ברוריה בן שחר, שלימדה אותנו תנ"ך ולימים הציעה לי את אחיה - וההמשך ידוע. אשריי שזכיתי.

לתגובות: [email protected]