"הייתה עוינות לאלאור במהלך כל המשפט". אלאור אזריה
"הייתה עוינות לאלאור במהלך כל המשפט". אלאור אזריהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בית הדין הצבאי הרשיע (ד') את סמל אלאור אזריה בעבירת הריגה ובעבירה של התנהגות שאינה הולמת.

במשך קרוב לשלוש שעות הקריאה ראש ההרכב, אל"מ מאיה הלר, את הכרעת הדין בעניינו של אזריה, ובה התייחסה אחת לאחת לכל טענות ההגנה שהשמיעו סנגוריו של אזריה.

מדובר בצעד חריג, שכן בדרך כלל מקובל להסתפק בהקראת תמצית הכרעת הדין במעמדים שכאלה.

"הונחו בפנינו יסודותיה של עבירת הריגה למעלה מכל ספק סביר", נאמר בהכרעת הדין שהקריאה השופטת. השופטת התייחסה כאמור למגוון טענות ההגנה והוסיפה כי אזריה "מבקש לתפוס את החבל משני קצותיו - הוא טען שהמחבל היה מת, אבל גם הודה שהוא זז ולכן ירה בו".

בית הדין נתן אמון בגרסתו של החייל ת"מ, שהעיד כי במהלך האירוע אמר לו אזריה "איך זה שדקרו את החבר שלי והמחבל נשאר חי". מנגד החליט הרכב השופטים שלא לתת אמון בחלקים ניכרים מעדותו של אזריה. בין היתר דחו השופטים את טענותיו של אזריה בנוגע למה שהתרחש בשיחה בינו ובין מפקד הפלוגה ואת הטענה שמפקד הפלוגה סטר לו. "נתנו משקל מלא לגרסת המ"פ מול הגרסה הבעייתית של אזריה. גרסת הנאשם הייתה מתפתחת ומתפתלת בנוגע לשיחה עם המ"פ. גרסת הנאשם היא כבושה. הנאשם שינה את גרסתו בעדותו לפנינו גם בנוגע לשיחה עם המג"ד. עדות המג"ד מהימנה בעינינו".

הסנגוריה תערער

לאחר סיום הקראת הכרעת הדין, פרצה מהומה באולם בית המשפט. אמו של אזריה ואחדים מבני המשפחה קראו קריאות לעבר השופטים ותקפו גם את התובע הצבאי במילואים, עו"ד נדב ויסמן, שגויס לצורך ניהול התביעה במשפט. סנגוריו של אזריה הודיעו מיד שבכוונתם לערער על ההרשעה, ואף ציינו כי ביקשו להקדים את הדיון בטיעונים לעונש כדי שניתן יהיה להגיש את הערעור מהר ככל האפשר. עורך הדין אייל בסרגליק אמר בתום הקראת הכרעת הדין: "הכרעת הדין קשה. ראינו את העוינות במהלך המשפט נגד אלאור והיא יושמה היום. אין כל ספק שזה יום מצער".

מיד לאחר שנודעה הכרעת הדין, נשמעו במערכת הפוליטית קריאות להעניק לאזריה חנינה מיידית, כדי שלא יצטרך לשבת בכלא אפילו יום אחד. בין הקוראים להעניק לאזריה חנינה היה יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט. "חנינה מיידית לאלאור אזריה. עכשיו. היום חייל שהרג מחבל בן-מוות שניסה לשחוט חייל, הושם באזיקים והורשע כאחרון העבריינים", אמר בנט. "אני מצפה משר הביטחון שיהיה נאמן לאינספור הבטחותיו ויביא לחנינה מיידית לאלאור אזריה בלא שיישב יום אחד בכלא". קריאה דומה השמיע שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ (הליכוד). "בית הדין אמר את דברו וכעת מוטלת על ממשלת ישראל וצה״ל החובה ליטול אחריות ולחון את החייל, אותו שלחנו לקו החזית להגן על אזרחי ישראל מול מתקפת הטרור הפלשתיני", אמר כץ.

לקריאות לחנינה הצטרפה גם ח"כ שלי יחימוביץ', לשעבר ראשת מפלגת העבודה. "צמרת הפיקוד של צה"ל נהגה כראוי כאשר חידדה באופן צלול את הנורמות הערכיות והצה"ליות. ואולם בתום הליכי המשפט יהיה נכון לשקול חנינה לאזריה, כפי שקיבלו אנשי השב"כ בפרשת קו 300", אמרה יחימוביץ'.

"כתפיו צרות מכדי לשאת עליהן את כל השסע המעמיק בחברה הישראלית", הוסיפה יחימוביץ'. "בית המשפט הוא שטח סטרילי שבו מדברות הראיות, אך החברה הישראלית היא זירה גועשת ונפיצה, ויש לעשות מאמצים כבירים למתנה".