הצעת החוק שלו תעזור רק לראש הממשלה הבא. ח"כ דודי אמסלם
הצעת החוק שלו תעזור רק לראש הממשלה הבא. ח"כ דודי אמסלםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור לסיים את השבוע הזה בחקירה שנייה במעונו על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה.

גם בסוף השבוע הזה נדע רק שהחשדות כלפיו קשורים לקבלת טובות הנאה כלשהן מאנשי עסקים. אנחנו בעיקר יודעים מאילו חשדות זוכה נתניהו – וגם זאת בהודעה יוצאת דופן שהוציא היועץ המשפטי לממשלה.

נתניהו עצמו התייחס כמה פעמים לנושא וירה לכל עבר. הוא טוען שהתקשורת רודפת אותו ואף כתב דברים ברוח זו בחשבון הפייסבוק שלו. "שנים ארוכות של רדיפה יומיומית נגדי ונגד משפחתי התבררו אתמול כלא כלום – שום דבר. מישהו בתקשורת יתנצל על אלפי הכותרות, המאמרים ושעות השידור של 'עיתונות חוקרת במיטבה', שהתבררו כקשקוש מוחלט? בטח לא דרוקר", כתב נתניהו בפייסבוק, "אני חוזר ואומר: לא יהיה כלום – כי אין כלום".

נתניהו נראה זחוח מאוד. הוא דבק בגרסתו שכל ההאשמות נגדו הן בגדר עורבא פרח. אנשיו מפזרים תהיות רבות באשר לעיתוי החקירות ולהתנהלות התקשורתית מול נתניהו לעומת הסלחנות, לטענתם, שהייתה כלפי נחקרים פוליטיים אחרים.

נתניהו זכה השבוע בסיעת הליכוד לחיזוק מחבריו למפלגה. בהקלטות מתוך הישיבה שפורסמו השבוע נשמע ראש הממשלה מצהיר שאם היה נוהג מדיניות אחרת, הייתה התקשורת נוהגת בו אחרת. השר אלקין נשמע אומר לו שאכן לא עסקו בחקירות של יושב ראש האופוזיציה כמו שעוסקים בחקירותיו של נתניהו.

ראוי לציין שלמרות הביקורת הקשה עליו באופוזיציה, שמענו את ח"כ מרב מיכאלי מבהירה שאף אחד לא יקרא לראש הממשלה להתפטר בשלב זה. היא אף איחלה לו שיצא נקי וללא רבב מאותן פרשות שנקשרו בשמו.

ובינתיים זוכה נתניהו לחיזוק ממקור בלתי צפוי. המשפטן העולמי פרופ' אלן דרשביץ מתח ביקורת קשה על החקירות נגד נתניהו, וטען כי מדובר ב"פגיעה קשה בהליכים הדמוקרטיים והפרעה לנבחרי ציבור במילוי תפקידם". הוא תמך בגרסתו של נתניהו שהתקשורת אובססיבית בנושא: "אי אפשר לנצח אותו באופן דמוקרטי, אז עוסקים בזה בצורות אחרות".

אגב, דרשביץ חושב שזו שיטה: "בכל העולם מנסים לערער את הדמוקרטיה באמצעות חקירות וניסיונות תקשורתיים לתקוף נבחרי ציבור". הוא אף המליץ לדחות את החקירות לתום תקופת כהונתו של נתניהו.

מי שלוקח את הנושא צעד אחד קדימה הוא ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, שיזם הצעת חוק שתאסור קיום חקירה נגד ראש ממשלה מכהן, כל עוד מדובר בעבירות קלות שעונשן הוא עד חצי שנת מאסר. ראוי לציין שלא מדובר ביוזמה חדשה, אלא בהצעה של אמסלם שהועלתה בעבר, אך נמשכה לצורך תיקונים משפטיים והוגשה שנית.

"היסוד הבסיסי בדמוקרטיה הוא שמי שנבחר - ינהל, גם אם עבר על החוק", מסביר אמסלם. "הקימו כאן צבא כדי להדיח ראש ממשלה. אגיש את הצעת החוק שבמסגרתה ייאסר לקיים חקירה נגד ראש ממשלה מכהן. זו כבר אובססיה. במדינות עולם שלישי עושים את זה עם הצבא, פה יש להם את המשטרה".

לפי יוזמתו של חבר הכנסת אמסלם, תיאסר חקירה פלילית נגד ראש ממשלה מכהן. ההצעה מהווה למעשה תיקון לחוק יסוד הממשלה, לאסור חקירת ראש ממשלה מכהן בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. "עם זאת, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין על עבירות אלה, מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך יהיה ניתן לחקור אותו בעניינה לאחר תום תקופת כהונתו", מסביר ח"כ אמסלם את הצעת החוק. ראוי לציין כמובן שהיא לא תחול על ראש הממשלה הנוכחי, אלא רק מכהונת הממשלה הבאה.

המטרה: סיפוח

סיפוחה של מעלה אדומים מסתמן כתגובה הישראלית ההולמת להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות. כבר לפני חודשים אחדים, מעל דפי עיתון זה, הותוותה על ידי חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש תוכנית הפעולה. השניים ציינו אז כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך לדעתם בתוכנית, אבל אינו משמיע את קולו. על רקע החקירות, סביר להניח שנתניהו לא יתערב גם הפעם, אחרי שכבר הועלו נגדו טענות שהסיפוח בא לחפות על החקירה.

בבית היהודי כבר סימנו את הסיפוח כמטרה וכיוזמה שתהיה רשומה על שמם. השר בנט הבהיר: "עד סוף ינואר אנו, יחד עם כל סיעות הקואליציה, נביא לממשלה הצעת חוק להחלת החוק הישראלי במעלה אדומים. אני מצפה מכל חברי הממשלה לתמוך".

בעניין הזה בנט לא צריך לשכנע את המשוכנעים. המטרה כאמור היא לתפוס את הבעלות על הרעיון כדי למצות גם את הרווח הפוליטי הטמון בצדו. בנט, שתודרך היטב על ידי נתניהו על רקע החלטת מועצת הביטחון, יודע שהזמן הזה עדיין מסוכן – ולכן הוא מסמן את סוף ינואר כמועד תחילת המהלך. גם ועדת החוקה של הכנסת דנה בנושא, שם הניסיון הוא של הליכוד לקחת את הקרדיט, שכן מי שעומדת כרגע בראש הוועדה היא ח"כ נורית קורן מהליכוד, אשר מחליפה את ח"כ ניסן סלומינסקי.

התרעמות האופוזיציה על עצם כינוס הדיון, ובעיקר התפרצויות של חברי הכנסת הערבים, לא שינתה דבר. ח"כ יואב קיש הבהיר באופן מפורש כי המהלך במעלה אדומים ייצא לדרכו במלוא המרץ אחרי שאובמה ייפרד מהבית הלבן. "אנחנו נפעל באורך רוח ונחכה ל‑20 בינואר. אני מבין שהשמאל רוצה שנוריד את הראש ונשתוק, אבל אנחנו נהיה זקופים. מה שהיה באו"ם זה אקורד הסיום של אובמה. אני מברך את השר בנט שמצטרף למהלך, אבל הכי חשוב שהחוק יעבור".

הסמנטיקה כאן חשובה. השר בנט, לפי קיש, הצטרף. ראוי לציין שקיש וסמוטריץ', המשמשים כראשי השדולה למען ארץ ישראל, מובילים יחד את היוזמה. יהיה מי שיגיד שלא משנה מי מטפל בסיפוח ומי מקבל את הקרדיט – העיקר שזה יקרה. ובכן, זה נכון ולא נכון.

אין ספק שיוזמת הסיפוח מבחינה פוליטית היא הימור די בטוח – כל עוד מדובר במעלה אדומים שנמצאת בקונצנזוס רחב. משיחות שערכנו עם כמה חברים באופוזיציה, נראה שגם שם יש תומכים לא מעטים למהלך כזה, למרות שהם עלולים להידרש למשמעת סיעתית וייאלצו להצביע נגד. אבל שתי המפלגות שמתווכחות על הקרדיט זקוקות להישג הזה בשביל ציבור הבוחרים שלהן. אם נתניהו היה יכול לנהל את הנושא הזה – הוא כבר מזמן היה לוקח לעצמו את העניין ועוקף את הבית היהודי מימין. אבל בנסיבות הנוכחיות, דווקא השר בנט הוא זה שעוטף את היוזמה ומסמן אותה ככזו ששייכת לבית היהודי.

לבני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים, הוויכוח על הקרדיט לא משנה. "יש 41 אלף תושבים שמקיימים את כל החובות למדינת ישראל, וכחמשת אלפים פלשתינים עובדים באזור התעשייה בעיר. לא יכול להיות שאנחנו תחת משטר של האלוף והמנהל האזרחי, וכל בנייה מחייבת אישור של ראש הממשלה. לא פינינו בית אחד של פלשתיני. העיר הזאת היא חלק ממדינת ישראל ושומרת על ירושלים והמהלך צריך להיעשות", הוא מסכם.

אורות דולקים במשרד החוץ

בצד המדיני, ראש הממשלה לא עסק השבוע בסיפוח. אותו מטרידות, פרט לחקירות, ועידת פריז וישיבת מועצת הביטחון שתהיה שלושה ימים לפני שהנשיא אובמה יוצא מהבית הלבן. גורם מדיני בכיר אומר לנו השבוע כי ועידת פריז לא באמת מדאיגה את המערכת המדינית, אלא מה שיבוא בעקבותיה. "הוועידה הזאת אינה משמעותית כלל, אבל יהיו מי שינסו לתרגם דברים שיועלו שם להחלטה במועצת הביטחון, ואנחנו מקבלים עוד ועוד אינדיקציות שיש מי שיעשה בשביל הפלשתינים את העבודה במישור הזה".

ואכן, האורות במשרד החוץ ובמשרדי המשלחת הישראלית באו"ם דולקים בשבועות האחרונים עד השעות הקטנות של הלילה. הניסיונות לעצור החלטה נוספת מדירים שינה מעיניהם של לא מעט מעורבים במהלכים הדיפלומטיים.

ראש הממשלה עצמו נפגש השבוע עם שגרירים ישראלים שפועלים ברחבי העולם ושוחח עמם על הסוגיה. מרבית השיחה נותרה בין כותלי החדר. המסר היה של מלחמה קצרה, בת שבועיים, עד שהנשיאים מתחלפים כדי למנוע מכה שנייה מצדו של אובמה או מצד הפלשתינים. חקירה או לא, נתניהו יודע שהחלטה שנייה עלולה לגרום נזק גדול יותר מהראשונה, שבינתיים נותרה על אש נמוכה.

הספק כבר הוסר מזמן. נתניהו לא רק מייחל שטראמפ יתיישב בבית הלבן, אלא סביר להניח שהוא כבר מתאם עמדות עם הנשיא החדש, משהו שלשרי הממשלה אסור באופן רשמי לעשות על פי הוראת ראש הממשלה. נתניהו לא רוצה לגלות בעוד שבועיים שכל הדיבורים והמילים היפות היו מילים של בחירות בלבד. הוא רוצה שטראמפ אכן יממש את המדיניות שהתחייב לה ובעיקר, לזאת מצפה נתניהו, שיירתם למאבק הישראלי בחד-צדדיות של האו"ם.

לתגובות:

[email protected]