ח"כ גטאס בבית המשפט
ח"כ גטאס בבית המשפטצילום: קוקו

פרקליטות מחוז דרום, באישור היועץ המשפטי לממשלה ובהמלצת פרקליט המדינה, הגישה לבית המשפט המחוזי בלוד ערר על החלטת בית משפט השלום בראשון לציון לבטל את מעצר הבית של ח"כ באסל גאטס וכן בקשה לקיים דיון דחוף בערר. הדיון נקבע ליום א' בשעה 14:00.

נזכיר, כי היועץ המשפטי לממשלה הודיע אתמול לבאי כוחו של ח"כ גאטס וליו"ר הכנסת כי הוא מאשר הגשת כתב אישום נגד ח"כ גאטס, בין היתר בגין ביצוע עבירות של הכנסת ציוד קצה רט"ן, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור, מרמה והפרת אמונים על ידי עובד ציבור וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בהמשך להחלטת היועמ"ש, הוגשה אתמול לבית המשפט בקשה להארכת מעצר הבית למשך 30 ימים ולהארכת שאר התנאים המגבילים שהוטלו על ח"כ גאטס. בית משפט השלום קיבל את בקשת המדינה להאריך את התנאים המגבילים, כגון עיכוב יציאה מהארץ, איסור כניסה למתקני שב"ס או ביקור אסירים ביטחוניים ועוד, אך ביטל את רכיב מעצר הבית וקבע כי במקומו חבר הכנסת ילווה בכל עת ע"י אחד מערביו.

על החלטה זו, כאמור, הוגש הבוקר ערר למחוזי, בו נטען, בין היתר, כי בהחלטתו לא נתן בית משפט השלום משקל מספיק לכך שהמעשים המיוחסים לח"כ מלמדים כי מדובר במי שאינו מציית לחוק ואין בו מורא מן החוק, שאינו חושש לבצע עבירות פשע חמור בתוך מתקן ביטחוני, ומכוח קל וחומר קיים חשש שיסכן את ביטחון הציבור גם מחוץ לכותלי המתקן הביטחוני.

עוד נטען, כי בית המשפט לא הביא במסגרת שיקוליו את העובדה כי ח"כ גאטס הפר את האמון המוגבר שנהנה ממנו כחבר כנסת, שאיפשר לו להיכנס לבתי הסוהר, להיפגש באופן פרטי עם האסירים הביטחוניים, וכן סרב לבדיקה קפדנית יותר בכניסה לבית הסוהר, בשל היותו חבר כנסת הזכאי לחסינות מפני חיפוש כאשר מכשיר המגנומטר צפצף, ואף סירב להיחקר לבקשת המשטרה מיד כשיצא מבית הסוהר.

"החסינות העומדת למשיב הוסרה רק לצורך התיק דנן, וקיים חשש שהמשיב ינצל את החסינות מפני חיפוש העומדת לו, אשר לא הוסרה, לצורך ביצוע עבירות דומות לאלו שביצע באמצעות החסינות", נכתב בערר.

כמו כן נכתב, כי ''בית המשפט לא נתן משקל מספיק להחלטת היועץ לאשר את כתב האישום נגד ח"כ, אשר למעשה לא הוגש אך בשל הוראות חוק חסינות חברי כנסת, ומשכך יש לראות את המסוכנות הנשקפת ממנו, כמסוכנות הנשקפת ממי שכבר הוגש נגדו כתב אישום, כמו גם החשש שיימלט מאימת הדין, ועל בית המשפט להבטיח את שלום הציבור באמצעות הטלת מגבלות משמעותיות מכוח חוק המעצרים. אילולא היה מדובר בח"כ, הרי שהיה מוגש נגדו כתב האישום, ובד בבד היה מתבקש מעצרו בתנאי חלופת המעצר, בהם הוא מוחזק עד לגמר ההליכים''.

המדינה מציינת בערר, כי נגד שותפו לכאורה של ח"כ גאטס, אסעד דקה, אשר אינו חבר כנסת, הוגש כתב אישום יחד עם בקשת מעצר עד תום ההליכים והוא נעצר עד החלטה אחרת. "חלקו של גטאס בעבירות המיוחסות לו גדול מחלקו של אסעד, שכן למעשה הוא זה שהחדיר את ציוד התקשורת לבית הסוהר ובעניין זה מעשיו חמורים בהרבה משל אסעד, גם בשל העובדה שהוא ניצל לרעה את מעמדו וחסינותו כחבר כנסת על מנת לבצע את העבירות המיוחסות לו".

עוד נטען בערר, כי בית משפט השלום קבע נקודת איזון שגויה בין שלום הציבור לצורך בהבטחת הגשמת תפקידו של באסל גאטס כחבר כנסת, נתן משקל עודף לאינטרס של הגשמת תפקידו ולא נתן משקל מספיק לכך שהוא ניצל את מעמדו כחבר כנסת לצורך ביצוע העבירות.

בנוסף נטען, כי בית המשפט סטה באופן משמעותי מפסיקת בית המשפט העליון ובמסגרת הערר הפנתה המדינה להחלטות, שבכולן הורו בתי המשפט על מעצר או מעצר בית מלא של נאשמים בעבירות דומות, הן אזרחי המדינה ותושביה והן תושבי איו"ש.

המדינה מבקשת כאמור לבטל את החלטתו של בית המשפט השלום ולהורות כי ח"כ גאטס ישהה במעצר בית למשך 30 ימים. דיון בערר נקבע ליום ראשון הקרוב בשעה 14:00 בבית המשפט המחוזי בלוד.