תל אביב
תל אביבצילום: Thinkstock

לקראת הדיון הצפוי בישיבת הממשלה מחר (א'), לגבי תגובת המדינה לבג"ץ בנושא דרישת העירייה לאלץ את השר אריה דרעי לחתום על צו שיאפשר לכמות מוגבלת של בתי עסק להיות פתוחים בשבת ברוטציה, קוראים במכון הישראלי לדמוקרטיה לאשר את בקשת העירייה.

ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז לדת, לאום ומדינה במכון, מציין כי בנושא שמירת השבת בישראל מתקיים כאוס, תחת סטטוס-קוו שקרס עוד מזמן. לפיכך, העתירה הנוכחית והאבסורד שבמניעת אישור בקשתה של עיריית תל-אביב ללא טענה עניינית, מצביעה על כך שהגיע העת ליצור איזון חדש בין הערך החברתי, התרבותי והדתי של שמירת השבת וצרכיהם ורצונותיהם של אזרחי ישראל.

עוד מוסיף פרידמן, כי "ההתנגדות החרדית והדתית, לכל שינוי בסטטוס-קוו בנושא השבת הביאה בשנים האחרונות לפגיעה במעמדה בקרב רוב הציבור. הגענו למצב שבו מחד, בעלי עסקים ועובדים מוחלשים נאלצים לעבוד ביום המנוחה השבוע והמסחר פורח ללא הסדרה או אכיפה, ומצד שני, בקשות סבירות ברמה המקומית אינן מקבלות מענה".

פרידמן מסכם, כי "הגיע הזמן להפסיק לקדש את הסטטוס-קוו הפוגע בכולם: אוהבי השבת הדתיים והחילוניים, לרענן את החקיקה ולפתוח מחדש את הסטטוס-קוו. קווי היסוד של הסטטוס-קוו בענין השבת מוסכמים ורוב הישראלים בעד פתיחת פעילות תרבות ופנאי, צמצום דרמטי של מסחר ותחבורה ציבורית חלקית. לכן, לכל הפחות, יש לאפשר לכל רשות מקומית לקבוע את היקף המסחר והתחבורה הציבורית בשבת בהתאם לאופיה".