הרב אמסלם לרב מאזוז: אל תיכנע להם

הטרדות עקב שיעוריו הכוללים אזכורי פילוספיה שירה ומדע מביאים את הרב מאזוז להפסיק את שיעורו הקבוע. תלמידו, הרב אמסלם: לא להיכנע.

שמעון כהן , י' בטבת תשע"ז

הרב מאזוז והרב אמסלם
הרב מאזוז והרב אמסלם
צילום: באדיבות הרב חיים אמסלם



טוען....

ראש ישיבת 'כסא רחמים', הרב מאיר מאזוז, החליט להפסיק את השיעור הקבוע שלו בתחנת הרדיו החרדית 'קול ברמה'.

בהודעתו על הפסקת השיעורים סיפר הרב מאזוז כי שוב ושוב מוטחת בו ביקורת על איזכורי ביאליק, אריסטו ואחרים בשיעוריו. מאוחר יותר דיווחו תלמידיו על מתקפות ועל טרדות של בריונים כהגדרתם נגד הרב בעקבות שיעור זה ודומיו.

בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס תלמידו של הרב מאזוז, הרב חיים אמסלם, לפרשה ובכלל לתופעות דומות ברחוב החרדי. "ברחוב החרדי הפונדמנטליסטי כל מה שהוא לא בקוד שהם קבעו לא מקובל. כלומר אם הרב עוסק בענייני מתמטיקה, אלגברה, דקדוק, תנ"ך או כל מה שלא מקובל בעולם הישיבות, חוץ מה'לומדס' שהם רגילים בו, הוא פסול מעיקרא".

באשר לאיזכור התנ"ך ברשימה זו של תחומים שאינם נכללים בעולם הישיבות, קובע הרב אמסלם כי "הם הרבי בורים ועמי ארצות בענייני תנ"ך ודקדוק".

"הרב הוא אוטודידקט גדול, זכרן עצום והוא בולע ספרים וקורא כל דבר, ויצא לו לקרוא משירי משוררים חילוניים במירכאות או בבלעדיהם, ולעתים הוא מצטט מהם. זה בדיוק מה שכתוב בגמרא על רבי מאיר המפורסם שלמד תורה מאלישע בן אבויה, רימון מצא - תוכו אכל וקליפתו זרק. הוא מספיק גדול כדי להבחין מה טוב ולקחת אותו ומה לא צריך לקחת. הוא פילוסוף גדול שעוסק בתורתם של הראשונים, בחוכמתם של פילוסופים גדולים כמו אריסטו ואפלטון ומצטט בשיעוריו מהם, אבל בורים ועמי ארצות שחוץ מד' אמותיהם לא יודעים כלום חושבים שהוא עוסק בהשכלה, אבל הרב מעולם לא למד באוניברסיטה, מעולם לא נבחן, אין לו בגרות אבל הוא בקיא בכול - יותר מכל הפרופסורים והדברים ידועים".

על דבריו אלה נשאל הרב אמסלם אם ייתכן וטענותיהם של המתנגדים לשיעור הן שבעוד הרב עצמו יכול לאכול את התוך ולזרוק את הקליפה, לא בטוח שכך יוכלו לעשות גם שומעי לקחו ובהם בני נוער וצעירים. "מי הם ומה הם שיוכלו לומר נגדו? הוא מוסר שיעור כפי שעשה מאז ומעולם לשומעי לקחו ובין היתר הוא מטבל את הדברים בסוגים שונים של ידיעות וחוכמות, וזה השיעור שנועד למי שאוהבים אותו, וכנראה רבים אוהבים אותו, אבל אלה שבלאו הכי מתקנאים בו ולא מסוגלים להתווכח ויכוח ענייני ואין להם תשובות ענייניות - מטרידים אותו. הוא לא הכי בריא מבחינת הבריאות שלו וההטרדות הללו טורדות את מנוחתו וכשל כוח הסבל לפעמים. אני מתפלא שבישיבה לא הציבו חומה להגנתו מול המטרידנים הללו ולהכות מכה אחת אפיים. אני מאמין שהדברים יתוקנו מכאן ואילך".

"הציבור הכללי והציבור הדתי לאומי לא יודע זאת, אבל הרב מאזוז הוא גדול הדור הספרדי בדור הזה ואין גדול ממנו. בין הספרדים אני מכיר את כולם, עם ובלי הגלימות, ויודע שהוא ייחודי ואין שני לו. בעשרות השנים האחרונות לא קם אחד כדוגמתו. ידוע בציבור שהרב עובדיה הודה לו וידוע שהרב מאזוז לא רצה לפרסם קושיות על הרב עובדיה מפני שכיבד אותו, אבל הציבור לא יודע שבתחומים של הרב מאזוז אין שני לא, כולל הרב עובדיה – בידיעותיו בתנ"ך, בפרשנות, בדקדוק, באסטרונומיה בחכמה, מדע ובפילוסופיה ועוד אין כדוגמתו בעולם הספרדי, ואני מסופק אם יש גם בעולם האשכנזי כדוגמתו, אבל הם מתקשים לראות שרבי מאיר מאזוז, עם המבטא הג'רבאי, הצנוע, שיש לו ישיבה שבעיניהם היא בכלל לא נספרת - הוא גדול הדור. וכמאמר חז"ל כל חכמי ישראל בפניו כקליפת השום. מי שיודה על האמת יודע שזה כך".

בהמשך הדברים נשאל הרב אמסלם כיצד נראה בפועל מסע הטרדות והתקפות מול אישיות תורנית כדוגמת הרב מאזוז. לדברי הרב אמסלם ביכולתו לכתוב פרק גדול על סוגיה זו: "מתקשרים בשעות לא שעות, מפריעים לו ולבני משפחתו, שולחים מכתבי נאצה שיש בהם כביכול דברי תורה, ויודעים שהוא עונה למכתבים ולא משאיר מכתבים פתוחים, ושם במכתבים הללו מקנטרים אותו. הוא אדם עדין נפש ולא איש מלחמות ולא איש פוליטי לבד מההרפתקה הפוליטית שאליה נגרר של 'יחד', הרב מעולם לא ניהל מאבקים. הספרדים לא מכירים את עולם המלחמות והפשקווילים הללו.

אתה יודע מה זה פגיעה בתלמיד חכם בסדר גודל שכזה? הם קולטים בכלל במי מדובר? הרב לוקח ללב. אני מבין זאת ויכול להבין שנקעה נפשו. הוא זכה להעמיד אלפי תלמידים, הוא מחבר עצום שכותב הרבה ספרים ואומר שדי לו בכך. כנראה שיעורו מפריע מאוד למעבירי שיעורו של הראשון לציון באותה שעה בתחנת רדיו אחרת. יש כאלה שמתקנאים ושולחים אנשים שיפריעו, ואני משער שגם הזרועות הפוליטיות לא ישבו בשקט. אני מבין את הרב. הוא לא צריך זאת. הוא גדול מעל כל פוליטיקה ומעל כל מחלוקת. הוא באופן נחרץ גדול הדור הספרדי בלי מועצת חכמי תורה. הוא הגדול האמיתי ותורתו מכרזת עליו".

עם כל זאת הרב אמסלם פונה וקורא לרב מאזוז שלא להתייחס לתוקפיו ולמסור את השיעור. לטעמו הרב מאזוז צריך לנקוט ב'שיטת אמסלם' "לא לקרוא את כל ההבלים, לא להסתכל ימינה ושמאלה, וכפי שהוא לימד אותנו, להמשיך ולהפיץ את תורתו והשקפתו. יש לו מספיק מעריצים ואוהבים".

ומדוע כל אותם אלפי תלמידים תומכים ומעריצים בארץ ובחו"ל אינם נחלצים למאבק להגנת רבם? "אני לא נמצא בתוככי ישיבת כיסא רחמים בגלל המחלוקת הפוליטית, ואני גם יודע שרוב תלמידיו התחנכו על דרך צנועה ושמרנית וגם אינם מכירים את דרכי הלחימה ברחוב החרדי שבה למען המטרה כל האמצעים כשרים, אבל אני מאמין שהם יתעשתו ויקראו לרב לחזור ולמסור את השיעור למען זיכוי הרבים, אלא אם כן הדבר הנוגע לבריאותו של הרב ואז אני מסייג את דבריי".