כתב אישום
כתב אישוםצילום: עביר סולטן. פלאש 90

כתב אישום הוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד עשרה נאשמים וארבע חברות בפרשה שזכתה לכינוי "פרשת מי אביבים".

הנאשמים הם עובדים בהווה ובעבר של עיריית תל אביב וקבלנים שנתנו שירותים לתאגיד המים העירוני מי אביבים, וביניהם מיכאל קרמר, מנהל מחלקה בתאגיד, אלכס חייט, בוריס קליימן, אלכס פלדמן ואברהם ברקו, מפקחים בתאגיד, וכן קבלנים שנתנו שירותים לתאגיד, עובדיהם וחברות הקשורות אליהם.

לחשודים מיוחסות, כל אחד על פי חלקו, עבירות קבלת דבר במרמה, שוחד, הפרת אמונים, גניבה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה וזאת בסך של עשרות מיליוני שקלים.

לפי כתב האישום, בשנים 2010-2013 התרחשה במי אביבים מסכת של שחיתות שלטונית, במסגרתה שורת עובדי ציבור בתאגיד "מי אביבים", תאגיד המים של העיר תל אביב-יפו, חברו לחברות קבלניות שזכו במכרזי התאגיד, וקיבלו שוחד בהיקף של מיליוני שקלים.

הנאשמים, עובדי מי אביבים, ביקשו וקיבלו שוחד מהנאשמים אהוד ושי יפרח, חיון, תמם וחבאז באופן קבוע, במשך תקופה ארוכה. בעד השוחד שקיבלו, העלימו הנאשמים עובדי מי אביבים עין מחריגות של הקבלנים מתנאי המכרז ופעלו, בין היתר, לאישור מהיר של ריכוזי החשבונות שהגישו הזוכות למי אביבים לצורך קבלת תשלום, להגדלת היקף החיובים שהגישו הזוכות באמצעות חיובים פיקטיביים ואף לסייע לזוכות לשמר את כוחן בתחום תשתיות המים והביוב בתל אביב. מנהל מחלקת רשת של מי אביבים, קרמר, ביצע את הפעולות תוך הפרת אמונים.

כתב האישום מתאר בנוסף פעולות מרמה בנסיבות מחמירות שביצעו אהוד יפרח והחברה שבבעלותו, ביחד עם חברות נוספות, כדי להשתלט על עבודות הביוב והתיעול שבוצעו בעיר תל אביב.

יפרח ואחרים קיבלו במרמה את זכייתם במכרזים שפרסם תאגיד מי אביבים, וכן זכו במרמה בעבודות האחזקה והתשתית רחבות ההיקף, בשווי של 34,556,305 שקלים, שביצע התאגיד ברחבי תל אביב ויפו. בתוך כך, ביצעו אותם נאשמים גם עבירות הלבנת הון בהיקף של 19,080,652 ש"ח.

עוד על פי כתב האישום, על פי תכנית עבריינית מוסדרת, יוסי ליבוביץ', מנהל מחלקת שליטה ובקרה במי אביבים ונותני השוחד, גנבו את כספי הציבור ממי אביבים, בסיועם של חיון, הנאשמים ששימשו כמפקחים במי אביבים ואחרים. הגניבה בוצעה בין היתר תוך ביצוע עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות של מרמה והפרת אמונים. חלק מהנאשמים מואשמים בכך שביצעו גם עבירות הלבנת הון בכספי הגניבה. סכומי הגניבה והלבנת ההון המיוחסים לנאשמים עומדים על עשרות מיליוני שקלים חדשים. בנוסף, מיוחס למרבית הנאשמים ביצוע עבירות מס.

בפרשה זו הוגש בחודש ספטמבר כתב אישום כנגד יוסי ליבוביץ בגין קבלת שוחד, תיווך בשוחד, הלבנת הון, גניבה בידי עובד ציבור, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים. יוסי ליבוביץ הוסגר לארץ ומאז נמצא במעצר. כמו כן, בשבוע שעבר הוגשו שני כתבי אישום נוספים בפרשה, כנגד יעקב שמיר בגין עבירות שוחד, הלבנת הון ועבירות מס וכנגד מיכאל ליברזון בגין עבירות מרמה.

כתב האישום הינו פרי חקירת משטרת ישראל, חקירות מכס ומע"מ תל אביב והמרכז, פקיד שומה חקירות תל אביב, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון.