כוחות מג"ב בג'אבל מוכבר
כוחות מג"ב בג'אבל מוכברצילום: הדס פרוש. פלאש 90

לאחר פיגוע הדריסה בארמון הנציב קבע ראש הממשלה נתניהו כי מבצע הפיגוע הוא תומך דאע"ש. עד כמה תמיכה כזו היא דבר שבשגרה במזרח ירושלים? על כך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מאור צמח, יו"ר תנועת 'לך ירושלים'.

"בירושלים יש שלל ארגונים שפועלים בה. אחד החזקים הוא 'חיזאב אל תחריר'. מדובר בארגון שקיים כבר קרוב לחמישים שנה. עיקר האידיאולוגיה שלו היא דאע"שית, הקמת חליפות אסלאמית, גם ובפרט בירושלים במדינת ישראל".

ממשיך צמח ומתאר את הארגון: "זה ארגון מטיף ולא ארגון טרור. יש לו עצרות גדולות על הר הבית והוא בעל יד ורגל ואחיזה בהר הבית ומארגן שיעורים מוסדרים במסגדי שכונות מזרח העיר. מההסתה וההטפה קיימת זליגה לכיוון הטרור, גם בשמות אחרים, והוא בהחלט משמש השראה למפגעים".

"ראש הממשלה אמר שהמפגע קיבל השראה דאע"שית. אני מקשר בין זה לבין 'חיזאב אל תחריר' שהאידיאולוגיות דומות. מדובר בארגון שיצא אל מחוץ לחוק בהרבה מדינות אירופה. בישראל הוא עדיין בגבול החוק. הוא עדיין יכול לפעול ולהטיף בגבולות שאין בהן הסתה. לי ברור שמהאידאולוגיה הזו יוצאים גם מפגעים".

עם זאת מוסיף צמח ומספר כי לארגונו "יש חומרים שמעידים על הסתה של הארגון, כמו בכנס גדול ביום השישי האחרון של הרמדאן במעמד עשרות אלפים, כנס על הר הבית שבו קראו לצבאות ערב להגיע ולשחרר את הר הבית ואת ירושלים מהכובש הצלבני וכו'. בהחלט מדובר בארגון שצריך כבר לצאת אל מחוץ לחוק".

לדבריו ארגונו שלו ממשיך לשים עין, כהגדרתו, על פעילותו של הארגון ולהתריע על המתרחש בתוכו בהקשר ההסתה במזרח העיר. "אנחנו טוענים שעל אף שהוא מגדיר את עצמו רק כמטיף יש בו זליגה לטרור".

כשנשאל על דרכי המעקב של ארגונו אחרי ארגון שכזה הוא מספר מעט ואומר: "אנחנו טוענים שבירושלים החלת הריבונות זו המלחמה בטרור. כדי ליישם זאת אנחנו מתריעים בפני קובעי המדיניות על הסתה, ופועלים בדרכים שונות, החל ממעקב אחרי מאות דפי פייסבוק ועשרות אתרים אינטרנטיים ויש לנו גם קשרים באוכלוסייה ומעבר לזה יש דברים שאני לא רוצה לפרט".

באשר לאותם קשרים מול האוכלוסייה הערבית במזרח העיר הוא מציין כי אמנם לא נכון לפרט על כך, אך "לא סוד שאחוזים רבים תומכים בריבונות ישראל ובשקט דורשים החלה של הריבונות ומאבק בהסתה במזרח העיר".