משה גפני
משה גפניצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת הכספים האריכה הבוקר (ג') בשנתיים נוספות תקנות המקנות הטבת המס לתושבי שדרות ויישובי הנגב המערבי. מדובר בהטבה במס הכנסה הניתנת באמצעות זיכוי בשיעור 20% מההכנסה החייבת במס עד לסכום הכנסות שנתי של 241,080 ש''ח, עפ"י מחירי 2016.

בעקבות האישור שניתן נוכח העובדה שהתקנות המקנות את ההטבה פג תוקפם ב- 31.12.16, ההארכה בתוקף מעכשיו ולשתי שנות המס הבאות, עד ה- 31.12.18.

ההטבה ניתנה לראשונה בשנת 2007 והוארכה כמה פעמים לאורך השנים. ההארכה מותנית בכך שהדבר מוצדק עקב המצב הביטחוני ששורר באזור קו עימות דרומי בשל סמיכותו לגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה או ששרר בתקופת ההארכה הקודמת.

מדובר ביישובים שבתיהם שוכנים עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את הרצועה וביישובים נוספים שנקבעו בצו ככאלה שמתקיימים בהם אותם השיקולים הביטחוניים כתוצאה מהסמיכות לגדר. התקנות אושרו פה-אחד ע"י חברי ועדת הכספים מהקואליציה ומהאופוזיציה.

אף שהוועדה אישרה את התקנות בשנתיים נוספות, יוזמים חבריה, בראשות יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הצעת חוק שתקבע שהטבת המס תינתן לארבע שנים עד 2021 וזאת "על-מנת לתת ודאות לתושבי עוטף עזה, ובמיוחד תושבים חדשים שעברו לאזור ושחלקם לקחו התחייבויות כלכליות במסגרת בניית ביתם באזור".

גפני הסביר כי "הטבה לשנתיים בלבד לא מספיקה, כי אנשים אכן רוצים ודאות. על-כן הוועדה כולה יוזמת הצעת חוק שתנוסח בימים הקרובים לפיה ניתן יהיה להאריך את ההטבה עד 2021".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) סיפר כי "תוך כדי מבצע צוק איתן הממשלה והכנסת אישרו להאריך את ההטבה. האזור צריך לקלוט משפחות חדשות שאכן באות לאזור. בשנה הראשונה זה קליטה, הם בודקים את מקומות העבודה, מערכת החינוך במקום והם שואבים את החוסן מהתושבים שכבר חיים באזור. מהרגע שהם מקבלים החלטה להישאר באזור ועד שבונים את ביתם זה עוד שנתיים-שלוש ולכן שניתן להם את ההטבה ושיהיה להם את האופק, בייחוד בתקופה שהם לוקחים הלוואות ומשכנתאות בבואם לבנות את בתיהם באזור.

''לכן הבאתי הצעת חוק שקבעה הטבה לארבע שנים, אך נתבקשתי ע"י האוצר להוריד את הצעת החוק, תוך שהודיעו לי שהממשלה תיתן את ההטבה לשנתיים עם אפשרות להארכה לעוד שנתיים. יזמתי את הצעת החוק מתוך רצון שתהיה אמירה ואני חושב שחיוני גם כיום להמשיך לתמוך בעוטף עזה במיוחד כשעדיין המצב הביטחוני מהווה גורם בעייתי ויש לקחת זאת בחשבון", הוסיף ילין.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר כי "ההחלטות שהממשלה מביאה לכאן בתמיכה בעוטף עזה חשובות אך לא מספיקות. העניין הוא לתת ודאות לאנשים אך יש בעיה גם במישורים של תעסוקה. מה שעושים כאן מקטינים את ההוצאות אך לא מגדילים את ההכנסות''.

לדברי ברושי, ''מעבר להטבות מס יש לדאוג לחיזוק התעשייה והחקלאות באזור עוטף עזה וזה יוסיף לוודאות של התושבים שם. הקלה בתחום ההוצאות לבדה לא מספיקה".