חברת החשמל
חברת החשמלצילום: פלאש 90

חמישה אנשים שנותקו מחשמל עתרו לבג"ץ בדרישה לעצור את ניתוקי החשמל לבעלי חוב.

את העתירה הגישו ''האגודה לזכויות האזרח'' ו''רבנים למען זכויות אדם'' נגד שר התשתיות, רשות החשמל וחברת החשמל, והיא דורשת להפסיק לנתק אנשים שחיים בעוני בעלי חוב חשמל.

בעתירה נאמר כי ניתוקים אלו פוגעים בזכות לקיום בכבוד ולבריאות, ואף עלולים להוות סכנת חיים. עוד נטען כי החוק מחייב את רשות החשמל לקבוע אמות מידה לניתוק, אולם בפועל הרשות לא פרסמה אמות מידה מהותיות אלא פרוצדורליות בלבד, ולכן חברת החשמל מנתקת עשרות אלפי משפחות בעלות חוב בשנה ללא הגנות מספקות על זכויותיהן.

בנוסף, העתירה דורשת להפסיק להשתמש במת"מ (מונה תשלום מראש) כאמצעי לגביית חובות. כיום חברת החשמל מתקינה בבתיהם של חייבים את המת"מ ומחייבת אותם לשלם את חשבון החשמל מראש כדי להתחבר לזרם החשמל. מסכום ההטענה היא מקזזת חלק מהחוב.

לפי העתירה, מדובר בשיטה לא חוקית לגבייה. העותרים טוענים שאת גביית החוב יש לעשות בדרכים המקובלות במדינת ישראל, כפי שגובים כל חוב אחר, ושאסור לחברת החשמל להשתמש בכוחה להוריד את השאלטר כאמצעי גבייה.

"חשמל הוא מצרך בסיסי שאי אפשר להתקיים בלעדיו בחברה מודרנית, וישנה הכרה בינלאומית לכך שלבני אדם יש זכות לחשמל", אומרים העותרים. ''למרות זאת, חברת החשמל מנתקת את האספקה לעשרות אלפי בתים בשנה. כך מנותקים המוחלשים ביותר בחברה, ביניהם חולים הזקוקים לקירור תרופות ולמכשור רפואי שצורך חשמל, קשישים שרגישים לחום ולקור, וילדים''.