הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיויוני קמפינסקי

בג"ץ ידון היום (רביעי) בעתירה שהגישה עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום', בדרישה למנוע מבית הדין הרבני הגדול בירושלים להפוך אישה, שכבר קיבלה גט לפני כשלוש שנים, לעגונה שוב.

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, אמר לקראת הדיון כי ''חכמי ישראל לאורך הדורות יצאו מגדרם כדי להתיר נשים מעגינותן. לעיתים אף עשו לשם כך פעולות שנראות כסותרות את דיני התורה.

"האם מותר להתווכח על פסק ההלכה של בית הדין מצפת, שהתיר מעגינותה אישה שבעלה נפצע קשות לפני שנים ואינו מתקשר? ודאי שמותר. פולמוסים על כשרות גיטין, לפני או אחרי נתינתם, היו תמיד בקהילות ישראל", הזכיר הרב סתיו.

עם זאת, הוא הדגיש כי ''אסור לנצל סמכות טכנית כדי לבטל גט שכבר ניתן. על פי ההלכה, אין בית דין יכול לבטל דברי חברו אם ההליך היה תקין ומנומק. לא ייתכן שבית דין יעשה מאמץ אקטיבי להחזיר אישה לעגינותה, בלא שום ערעור מצד משפחות הבעל או האישה. אני תקווה שיימנע דיון נוסף בסוגיה זו בבית הדין הגדול. למען האישה, למען ההלכה, למען כולנו".

נזכיר כי בשנת 2014, שבע שנים לאחר תאונה הקשה שהותירה את בעלה במצב של צמח, פסק הרכב של שלושה דיינים בראשות הרב אוריאל לביא מבית הדין בצפת, בפסק דין חדשני, באמצעות דרך הלכתית של "גט זיכוי", כי העגונה ש' מצפת תקבל גט מבעלה.

זמן קצר לאחר קבלת הגט, הגיש אדם בשם ראובן כהן מבני ברק, שכלל אינו קשור לזוג, ערעור לביה"ד הרבני הגדול, כנגד פסיקת הדיינים של צפת.

נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, החליט לפני כחודשיים לדון בגט ולכנס הרכב מלא של בית הדין הרבני הגדול לצורך הדיון בערעור. החלטתו של הרב יוסף עוררה ביקורת רבה.