טגה מציג את החולצה בגינה נקנס, היום בכנס
טגה מציג את החולצה בגינה נקנס, היום בכנסצילום: יוסי זמיר

נלחמים בגזענות, בכנסת. תופעת האלימות והגזענות במגרשים ובספורט כולו כבר עברה מזמן את כל הקווים האדומים. לאחרונה, בעקבות איום של אלי טביב, הבעלים של בית"ר ירושלים, הודיעו גם בהתאחדות לכדורגל כי הגיעו מים עד נפש וכי הם מאמצים את שיטת שלושת השלבים של אופ"א במלחמה בגזענות.

על פי השיטה, במידה שקריאות גזעניות ייקראו בפעם השלישית במשחק, לאחר שתי התראות שיינתנו ואף יכללו הפסקת המשחק לדקות ספורות עד להרגעת האוהדים, המשחק יסתיים מיידית.

בינתיים, מאז החלטת ההתאחדות לכדורגל לאמץ את השיטה, הופעלה זו רק בשלב הראשון שלה ופעם אחת בלבד, כשכרוז המשחק בין עירוני קריית שמונה לבית"ר ירושלים התריע את הקהל הירושלמי לחדול מהקריאות, ואלה אכן עשו זאת.

היום (רביעי) קיימו בכנסת כנס מיוחד בנושא מיגור תופעת הגזענות במגרשי הספורט, כשזה הגיע גם בעקבות סרטו של שאול ביבי ומחלקת התעודה של הערוץ הראשון, "צבעים של שנאה".

הכנס שהתקיים ביוזמת יו"ר שדולת הספורט בכנסת, ח"כ זוהיר בהלול מ'המחנה הציוני', יחד עם חברי הכנסת מרב בן ארי מסיעת 'כולנו' ומיקי מכלוף זוהר מ'הליכוד', אירח לא מעט דוברים מעולם הספורט כמו שחקן נבחרת ישראל לשעבר וקפטן סכנין, עבאס סואן; אמייה טגה, שחקן מכבי נתניה; דובר בית"ר ירושלים, אושרי דודאי; גל קרפל, רכז "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" מבית הקרן החדשה לישראל; ותובע ההתאחדות לכדורגל, עו"ד ניר רשף.

ראשון הדוברים היה ח"כ בהלול, יו"ר השדולה בכנסת ומיוזמי הכנס, שעברו היה שחקן ופרשן ספורט. "בתקופה האחרונה שוב צפים ועולים מקרי גזענות קשים במגרשי הכדורגל, בין אם מכיוון הקהל ובין אם מהשחקנים עצמם", אמר ח"כ בהלול.

לדבריו, "מה שהיה בעבר 'פריבילגיה' של שחקנים ערבים בלבד, מופנה היום גם כלפי שחקנים אתיופים, זרים ומי לא. גזענות ואלימות אינם ייחודיים לעולם הכדורגל, אלא מראה לחברה שבה כולנו חיים. לכן מאבק בגזענות בכדורגל, זה מאבק בגזענות בחברה הישראלית כולה", אמר ח"כ בהלול.

גם חברת הכנסת בן ארי מסיעת 'כולנו' הצטרפה לדבריו של בהלול כשאמרה כי "הכדורגל הישראלי חולה במחלת הגזענות, והעניין הזה צריך להדליק אצלנו נורה אדומה כחברה ולא רק כאוהדי כדורגל".

עוד אמרה ח"כ בן ארי, "מבחינתי זה לא עניין של ימין ושמאל או קואליציה ואופוזיציה, נושא הגזענות קשור לכולנו. הגזענות במגרשי הכדורגל והביטויים הנשמעים משני הצדדים הם כתם על החברה הישראלית כולה".

בן ארי הוסיפה כי הגזענות מחלחלת גם אל הפוליטיקה וכנסת ישראל. "גם לנו הפוליטיקאים יש אחריות רבה למרות שלצערי אנו שומעים על חברי כנסת שמלבים בעצמם את האש עדיין רוב חברי הכנסת מגנים כל ביטוי של גזענות בספורט".

לטענתה, אפשר להילחם ולמגר את התופעה. "יש הוכחות שאפשר לטפל העניין ויכול להיות כדורגל אחר. אפשר לראות את הפועל קטמון, הפועל באר שבע וקבוצות נוספות שהנהלת הקבוצה ידעו לשים סוף לאלימות וכיום האוהדים שלהם נהנים מחווית כדורגל ללא אלימות וללא גזענות".

אמייה טגה, שחקנה האתיופי של מכבי נתניה ופעיל בתוכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים", אמר כי הגזענות אינה רק כלפי ערבים, כי אם כלפי כל מי ששונה, והביא לכך דוגמה. "בשנה שעברה עליתי עם חולצה שעליה היה הכיתוב "עד מתי אברה מנגיסטו" ו"כולנו יוסף סלמסה". אני גאה שעשיתי את זה, אבל נענשתי על כך בקנס כספי. לפני שבוע שחקן אחר חשף חולצה בה נכתב בבירור שהוא מזדהה עם אלאור אזריה והוא לא נענש. האם זה בגלל שאני שחור?".

לדבריו של טגה, כולם אשמים במצב אליו הגיעה החברה כולה והכדורגל הישראלי בפרט. "ההתאחדות, המנהלת, בעלי הקבוצות והשחקנים. כולם אשמים. התאחדות הכדורגל יכולה לעשות הרבה יותר פעילויות קהילתיות למען החברה, לקיים פעילויות הסברה ולחנך את דור העתיד", הציע טגה.

עבאס סואן, שחקן נבחרת ישראל לשעבר וקפטן סכנין, מי שהוא מושא עד היום בפיהם של אוהדי בית"ר ירושלים לקללות גזעניות אמר בכנס כי אמנם "80 אחוז מהאלימות במגרשים מופנית כלפי שחקנים ערבים, אבל לא מדובר רק בבית"ר ירושלים. זה נמצא בכל מקום".

"אנחנו חברה חולה, והגזענות קיימת לא רק בכדורגל אלא בכל מקום. בית"ר סופגת את כל האש כי כל העולם רואה את האוהדים בשידורים, אך לא מדובר רק בהם", אמר סואן.

גל קרפל, רכז "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים", תוכנית מבית מדרשה של הקרן החדשה לישראל אמר כי התוכנית פועלת יותר מעשור למען מטרת מיגור הגזענות מהכדורגל. "קורים דברים טובים אבל אנחנו רחוקים ממצב אידאלי. יש לנו משקיפים בכל משחק בליגת העל והנתונים מראים שגזענות נגד ערבים במגרשים היא התופעה הבולטת ביותר וחשוב להבין את זה", אמר.

לדבריו של תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, מיגור התופעה תצליח רק בשיתוף פעולה של מערכות החוק והאכיפה יחד. "חייב להיות פה שיתוף פעולה מלא של המשטרה ורשויות החוק עם ההתאחדות לכדורגל כדי שנוכל למגר את הגזענות. לאחרונה העברנו את התקנות של פיפ"א ואופ"א למלחמה בגזענות, אבל בלי סיוע של המשטרה אנחנו לא יכולים לפנות קהל של אלפי אנשים".

גם דובר בית"ר ירושלים ומנהלה, אושרי דודאי, אמר כי התופעה היא תופעה של החברה הישראלית כולה. לדבריו, "'לה פמלייה' זה לא תופעה מנותקת, זו מכת מדינה. אנחנו חברה גזענית, זה לא רק יהודים וערבים, זה נוגע לכל המגזרים והמגדרים בחברה שלנו".

לדבריו של דודאי, מערכת המשפט והאכיפה הם האשמים במצב הקשה. "יש מישהו שצריך לטפל בזה, אם החוק מתיר על אמירות גזעניות או אלימות משולבת בגזענות ואנשים מורחקים ולא יושבים מאחורי סורג ובריח, על מה נשאר לדבר? בשנה האחרונה אנחנו בבית"ר עושים כל מה שאנו יכולים, אבל אנחנו לא גוף אוכף ומעניש".

בסיום הכנס הודיעו ח"כ זוהיר בהלול ומרב בן ארי כי ייזמו דיון המשך בועדת המשנה לספורט, בו ידרשו תוכנית עבודה משותפת בין משרד הספורט, המשטרה ובתי המשפט.