זורות
זורותYossi Zamir/Flash 90

צייד הנאצים ד"ר אפרים זורוף מנהל הסניף הישראלי של מכון ויזנטל מתייחס לתחקיר של העיתון הצרפתי על פיו אליוס ברונר מעוזריו הבכירים של אדולף אייכמן, שהיה אחראי למותם של 128 אלף יהודים במהלך השואה, מת בדצמבר 2001 בגיל 89 לאחר שבמשך שנים היה נעול במרתף מטונף בדמשק.

זורוף טוען כי בעבר קיבל מידע שונה, "לפני שבוע פנה אלי מישהו מהבי בי סי וסיפר שהוא הצליח לראיין מישהו ששרת בביטחון הסורי ושטיפל אישית בברונר.

הסיפור המקובל עד עכשיו היה שברונר מת ב-2010 אנחנו קיבלנו מידע מאדם ששרת בשרות המודיעין הגרמני ופעל במזרח התיכון והוא סיפר לנו שברונר מת ב-2010 ונקבר בדמשק. על פי כתבת התחקיר ברונר מת ב-2001, מה שברור שכרגע אין לנו דרך לאמת את זה.

כנראה שבניגוד לאסד האב בשאר אסד לא טיפל בברונר כמו שצריך, ברונר עבד אצל האב כיועץ לענייני טרור ועינויים אבל בשאר אסד מסיבות לא ברורות אסר אותו ושיכן אותו במרתף טחוב עם מעט מאוד אוכל ותנאים פיזיים קשים וככה הוא מת יש כאן נחמה פורתא שהוא סבל לפני מותו".

לדעתו של זורוף יש מקום להטיל ספק בסיפור, "לא ברור מדוע לפי הסיפור בשאר אסד הריע את תנאיו ייתכן שמי שתפר את הסיפור חשב שהוא ינעם לאוזניים מערביות. ברונר היה עוזרו הנאמן ביותר של אייכמן ובין שהוא מת ב-2001 או ב-2010 סביר להניח שהיום הוא כבר אינו בחיים הוא צריך להיות היה בן 105".

זורוף מספר על חלקו של ברונר ברצח יהודים, "הוא היה אחראי לגרושם של 128 אלף יהודים למחנות המוות מיוון צרפת וסלובקיה, הוא היה נאצי פאנט ואכזרי שתמיד טען שהוא מצטער שלא רצח יותר יהודים. מיד אחרי המלחמה הוא ברח למצריים ואז לסוריה".

עוד יצויין כי אף על פי שמעולם הוא לא הובא למשפט ברונר נידון בהיעדרו למוות בצרפת ב-1954 על פשעים נגד האנושות. לפי השמועה, ישראל שלחה לו שתי מעטפות נפץ בעת שחי בסוריה. פעם אחת הוא איבד עין, ובפעם השנייה איבד שלוש אצבעות. אף אחד לא יודע מי שלח את מעטפות הנפץ, אבל השמועה אומרת שהמוסד היה אחראי לכך, ושהאדם ששלח את המעטפות היה ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר, בעת שעבד במוסד".