בית העלמין היהודי בוילנה
בית העלמין היהודי בוילנהצילום: רויטרס

מזה שנים שארגונים יהודיים ברחבי העולם נאבקים נגד היוזמה להקים מרכז כנסים על שטח בית העלמין בוילנה שבליטא, בו טמונים רבנים ידועים בעלי שם מהעולם היהודי.

לאחרונה אושרה התכנית ברשות המקומית וצפויה לצאת לפועל בקרוב. על פי דיווחי כלי התקשורת המקומיים, ממשלת ליטא מתכוונת להשקיע בפרויקט 25 מיליון דולרים כשחלק מהמימון יגיע מהאיחוד האירופי.

בימים האחרונים החלו יהודי וילנה לצד עסקנים יהודים באירופה להחתים עשרות אלפי אנשים תושבי האיחוד האירופי נגד היוזמה.

בעצומה נכתב כי "בית הקברות הוא בן למעלה מ־500 שנה. קבורים בו אלפי יהודים, ביניהם רבים מתור הזהב של העיר וילנה שכונתה 'ירושלים של ליטא'. מדובר באדמה קדושה, והשלטונות צריכים לשמר אותה ולבנות מונומנט זכרון במקום. במקום זה, גורמים עסקיים יחד עם פוליטיקאים ופעילים אנטישמיים, חברו יחד כדי להקים אולם כנסים שבו אלפים יוכלו לנאום, לשיר, לשתות ולאכול – וכל זאת על האדמה שבה קבורים רבים כל כך".

עוד נכתב בעצומה כי "בגלל השואה, לרבים מאוד מהנקברים במקום אין משפחה שיכולה להגן עליהם ולשמור על קבריהם, זה דבר שלעולם לא היה קורה לבית קברות נוצרי. ההחלטה ללעוג לזכרו של בית הקברות היהודי תהיה טעות איומה ובכיה לדורות. מנגד, העברת אולם הכנסים למיקום אחר ושימור בית הקברות במקום, תהיה כבוד גדול עבור הממשלה הדמוקרטית של ליטא, שגם חברה באיחוד האירופי".

בבית העלמין בו קבורים בין היתר בעל ה'חיי אדם', רבי זלמל'ה מוולוז'ין, בני משפחת הגאון מוילנה ושאר גדולי וילנה.