ח"כ גרמן
ח"כ גרמןצילום: הדס פרוש. פלאש 90

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) התארחה באירוע "שבתרבות" בהיכל התרבות בראשון לציון, בהנחיית חגי גולן.

באירוע התייחסה חברת הכנסת לתוצאות הסקרים המצביעים על 27 מנדטים ליש עתיד, ואמרה "הסקרים מראים חד וחלק שאנחנו הולכים ומתגבשים כאלטרנטיבה שלטונית. הדרך לשנות שלטון היא בקלפי, ולשם אנו חותרים. בתור אופוזיציה אנחנו חושבים שזמנו של נתניהו עבר ושאנחנו האופציה הטובה ביותר להחליפו - בבחירות דמוקרטיות. אך אם בדרך יש תקלה וראש ממשלה נתפס בשחיתות כזו או אחרת, ובאמת מוגש כתב אישום, אז המשחק הוא אחר".

בהתייחס לפרסומים על הקלטות ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס אמרה גרמן, "במידה ומה שאנחנו שומעים נכון, יהיה זה יום כיפור של התקשורת. אנחנו שומעים המון השמצות על התקשורת, במיוחד מצד ראש הממשלה והימין, שהיא שמאלנית ולא אובייקטיבית. אבל היא כלב השמירה של הדמוקרטיה ובלעדיה אני לא רואה איך הדמוקרטיה תתקיים. אני באופוזיציה יכולה לצעוק ולהתנגד, אך בלי התקשורת אני כמעט חסרת כח. אם החשש שעולה לכאורה נכון - יושב מו"ל עיתון שחולש לא רק על העיתון עצמו אלא על הרבה מאד אמצעי תקשורת אחרים גם כן ומוכן למכור את האינטגריטי של העיתון ולהטות סיקור לטובת ראש ממשלה תמורת כסף. זה דבר פשוט בלתי נתפס".

על פרשת 1,000 והמתנות שקיבל לכאורה נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ו, אמרה גרמן: "זה כל כך ברור שאסור לנו כנבחרי ציבור לקבל מתנות. גם כשהייתי ראשת עירייה, גם כשרה וגם כחברת כנסת, היו וישנם גם לי חברים ואפילו חברים עשירים - אבל אני לא מקבלת מהם אספקה שוטפת של שמפניה או סיגרים ולא שולחים לי ארוחות. ברגע שאתה נבחר ציבור אתה צריך גם לדעת לומר לא וגם להקפיד על הנראות - החשובה אף היא. גם אם זה היה 'רק' עשרות אלפים, ראש ממשלה לא יכול לקבל אותם, לגלגל עיניים לשמים ולומר 'זה מחבר שלי'. מה זה חבר? יש לו אינטרסים, הוא מבעלי השליטה על ערוץ 10, נתניהו כשר תקשורת לא ממונה על זה? בואו לא ניתמם. לא יכול להיות שיחזיק בתיק התקשורת כאשר האישומים נגדו הם על הרקע הזה. זה א' ב' של מנהל תקין. אם יתגבש כתב אישום - אני מצפה מראש הממשלה שישעה את עצמו".

בהתייחס לתחקיר חדשות 2 אודות פגישות שערכו אנשים מתעשיית הטבק עם שר הבריאות יעקב ליצמן ובכירים נוספים במשרד ועבורן שילמו כסף למאכערים, סיפרה גרמן, משנשאלה על מחשבותיה בעקבות התחקיר כשרת הבריאות לשעבר: "משרד הבריאות הוא אחד המשרדים הכי מקצועיים שיש לנו. בעמדות מפתח נמצאים רופאים ופרופסורים. התחקיר מדבר בעד עצמו. השר ליצמן אמר שלא ידע מזה ואני רוצה להאמין לו. בעיניי המחשבה שישלמו כך כדי להיפגש עם שר היא מטלטלת ומזעזעת. אך מאחורי התחקיר יש משהו לא פחות חשוב מאשר אם היתה כאן שחיתות. הנושא העיקרי הוא המלחמה בעישון - גורם מוות מספר אחת בעולם, שגובה את חייהם של 8,000 איש בשנה בישראל בלבד. מאחריות המדינה להעביר חוקים כדי למנוע עישון, אך הממשלה כיום לא נותנת לעשות זאת.

לדברי גרמן, "הדבר החשוב ביותר הוא לפעול כרגע נגד עישון, אבל עולה מהתחקיר עוד תופעה מדאיגה - הלוביסטים. מסתבר שיש כיום לוביסטים שאפילו לא מצהירים על כך, וזה בדיוק מה שראינו בתחקיר. לאחרונה גילינו בוועדת הכנסת שמסתבר שאותה חברת לובי מייצגת קופות חולים וארגונים נוספים שחורטים על דגלם בריאות ומצד שני מקבלת כסף גם מחברות הסיגריות. לא הגיוני שאדם יגיד 'אני בעד הבריאות' ומצד שני יקבל כסף מחברה שבעד מוות".