כוחות משטרה בטובא זנגרייה, הבוקר
כוחות משטרה בטובא זנגרייה, הבוקרצילום: דוברות המשטרה

משטרת ישראל עצרה הבוקר (שני) 27 תושבי טובא זנגרייה, חברי כנופיה שהטילה במשך שנים את אימתה על כל אזור הצפון וסחטה מבעלי עסקים סכומי כסף גדולים תמורת "שמירה".

לבעלי עסקים שבחרו לא לשלם היו חברי הכנופיה גורמים נזקים כלכליים כבדים.

הכנופיה נהגה לדרוש תשלום עבור "דמי שמירה" למטעים, מאגרי מים, ציוד מכני כבד או לאתרי עבודות עפר. במידה והבעלים היה מסרב היו "נגרמים" לו נזקים בשווי של מאות אלפי שקלים לתוצרת החקלאית, ציוד חקלאות, לציוד המכני הכבד או לבית העסק.

במהלך השנים הכנופיה הטילה אימתה וקבלנים מאזורים שונים בארץ שילמו להם "דמי שמירה" כחלק מהסידורים שעליהם לבצע לפני עליית כלי העבודה לשטח אתר העבודה.

שמה של הכנופיה עורר פחד בכל אזור הצפון כך שבפועל היא לא נזקקה להציב שומר באתרי הבניה או בתי העסק שנפתחו.

על פי השיטה, לאחר קבלת תשלום חודשי שנע בין 2,000 ש"ח ל-15,000 ש"ח, "נציגי" חברת השמירה הדביקו מדבקה הנושאת את לוגו חברת השמירה שסימל כי המקום "מאובטח" על ידי הכנופייה מטובא, למרות שבפועל לא הוצב מאבטח במקום.

בחקירה מקצועית, יסודית, ארוכה ומסועפת משטרת ישראל הצליחה לאתר 87 קורבנות שהסכימו להגיש תלונה בגין הסחיטה ו"דמי השמירה" שנכפו עליהם.

לאחר חקירה סמויה שנמשכה למעלה מ-8 חודשים, תוך שימוש בכלל המשאבים והאמצעים הטכנולוגים ובשיתוף פעולה עם פרקליטות מחוז צפון, מס הכנסה, מע"מ ומשרד הכלכלה, נעצרו החשודים ונתפסו 10 כלי רכב ביניהם רכבי יוקרה, כספים במזומן בסכום של מליוני שקלים וכן נתפס רכוש בשווי של מיליוני שקלים שבתום ההליך המשפטי בכוונת המשטרה לבקש את חילוטם. במקביל לפעילות נהרסה גדר שהקים חשוד שתחמה שטח של 3 מגרשים שיועדו לשיווק לבנייה על קרקע השייכת למינהל מקרקעי ישראל.

שני החשודים העיקריים האחד בן 45 והשני בן 35 מתגוררים בבתי פאר בכפר טובא זנגרייה ומנהלים אורח חיים ראוותני.

"משטרת ישראל קוראת לכל אזרח שנפל קורבן לסחיטה לא להיכנע ולהודיע מיד למשטרה! הנסיון המצטבר במגוון עבירות סחיטה באיומים מלמד כי התשלום אינו מבטיח דבר ומעודד, לא אחת, את העבריינים להעמיק את הסחיטה וכן להמשיך ולבצע את זממם כלפי אותו קורבן וקורבנות נוספים. המשטרה תמשיך ותאבק בתופעה בנחישות לחשיפה, חקירה ומיצוי דין עם העבריינים", נמסר מהמשטרה.