ח"כ כהן: מדינת ישראל שייכת לעם ישראל

סערה פרצה בצהריים (שני) במהלך דיון בוועדת הרפורמות בראשותו של ח"כ אלי כהן בנושא השוואת החקיקה בישובי יהודה ושומרון לחקיקה הישראלית.

במהלך הדיון טען ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) כי מטרת הדיון איננה עיסוק בזכויות המשתתפים אלא הכנה לסיפוח. "אני מציע לכם ללמוד את ההיסטוריה", אמר אבו מערוף.

יו"ר הועדה, ח"כ אלי כהן (כולנו) השיב לאבו מערוף "אם אתה מדבר על היסטוריה אני מציע לך ללמוד את ההיסטוריה. מדינת ישראל שייכת בנושא הזה לעם ישראל".

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, אשר השתתף בישיבה, אמר כי בשנת 2017 השוואת חקיקה תתמקד בדיני תכנון ובניה: "הגיע הזמן שכולם ידעו שאזרחי יו"ש אינם אזרחים סוג ב'. הם אזרחים שווים כמו בכל מקום אחר בארץ ולא רק שווי חובות אלא גם שווי זכויות. בשנת 2017 אנחנו שמים דגש על מספר חוקים שנוגעים בעיקרם לענייני תכנון ובניה. יש פער עצום בין החקיקה הקיימת בישראל הקטנה לבין החקיקה הקיימת ביו"ש גם בדברים הקשורים בדיני תכנון ובניה , אך גם בחוקים חברתיים כגון חוק האומנה שעבר כאן בכנסת אך לא חל ביו"ש, על גופי המדינה שאמורים לפקח על ביצועו אין סמכות פיקוח ביו"ש".

"אני יכול לומר לכם כיוון שהחוק הישראלי לא הוחל ביו"ש, ועמדתי היא שיש להחיל את החוק הישראלי ביו"ש, כיוון שלא הוחל צריך לגבור על ממדי חקיקה רבים לכדי חקיקה רבים ולכן העניין לוקח יותר זמן מחקיקה רגילה. היתרון של יו"ש הוא שכאשר יועמ"ש איו"ש מקבל החלטה והאלוף חותם, החוק מוחל", הוסיף בן דהן.

ביחס לעסקאות מקרקעין אמר בן דהן, "אזרחי ישראל נחשבים כזרים ביו"ש ואינם יכולים לבצע עסקאות מקרקעין אלא ע"י רישום חברה 'זרה', זאת בגלל חקיקה מתקופת הירדנים. אחרי 50 שנה, הגיע הזמן שיהודים ביו"ש לא ייחשבו זרים בחוק ואנחנו נבטל את החקיקה עוד השנה".

הרב בן דהן הוסיף והצהיר, "חוק שלא יתייחס להחלה ביו"ש, לא יעבור בוועדת שרים לחקיקה". סגן השר חשף כי בעוד שבועיים יתקיים דיון בהשתתפותו אצל שרת המשפטים וזו המדיניות שתקודם.

ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר למשתתפים "אם אנחנו רוצים לעשות רפורמה הגיע הזמן לחסל את המנהל האזרחי, לחסל את הארגון ולהפסיק את פעילותו. צריך לפרק את המנהל האזרחי. אנחנו לא אזרחים סוג ב'".

אלחייני הוסיף, "50 שנה להתיישבות ואנחנו עדין במצב שמחילים עלינו איזה חוקים שרוצים. למנהל האזרחי יש תאריך תפוגה והגיע הזמן לפרק את המנהל האזרחי".