ההשוואה לעמונה מקוממת ומבישה

שר התיירות, יריב לוין, הגיב לפיגוע הדריסה שאירע הבוקר (רביעי) ביישוב הבדואי אום אל חיראן ולהתפרעויות הבדואים במהלך הריסת בתים בלתי חוקיים.

בפיגוע נרצח השוטר ארז לוי הי"ד בן ה-34 ונפצע שוטר נוסף באורח בינוני.

"לחברי הכנסת הערבים יש אחריות רבה להתססה וליצירת מציאות שבה הנורמה היא שצריך לפעולה נגד המדינה ונגד החוק", אמר לוין.

לדבריו, ''נטל כבד באחריות למצב הקיים רובץ שוב, פעם נוספת, על כתפי הבג''ץ. זה אותו בג''ץ שאפשר לזועבי וגטאס לשבת בכנסת, זה אותו בג"ץ שאפשר לרשימה המשותפת לפעול ואחר כך להתמודד בבחירות בניגוד לחוק, זה אותו בג''ץ שבמקום להורות ולהבטיח אכיפה אמיתית של בתים בלתי חוקיים של בדואים, מאפשר פעם אחר פעם דחיות באכיפה ולעומת זאת עומד על קוצו של יוד כשמדובר בבנייה יהודית. את המחיר הזה אנחנו משלמים היום.

״אני שולח תנחומים ומשתתף בצער משפחתו של השוטר ארז לוי אשר נרצח הבוקר בחירן", הוסיף השר לוין. "היום הוכח עד כמה הכרחית הייתה ההחלטה שהובלתי בממשלה להתניית העברת התקציבים למגזר הבדואי בסילוק הבניה הבלתי חוקית ובהשבת הקרקעות לידי המדינה''.

לדבריו, ''עומד בפנינו מקרה מבחן שלא היה כמותו בשלטון החוק בישראל, ומה שנדרש הוא לבצע באופן מיידי את כל צווי ההריסה שהוצאו למבנים בלתי חוקיים בחירן''.

שר התיירות הדגיש כי הקולות המשווים בין הבדואים בנגב לתושבי עמונה, היא מקוממת ומבישה. "בעמונה, כמו בגוש קטיף ובצפון השומרון, יושבים אנשים ברשות המדינה ובסיועה, וכל פינוי מתבצע ללא אלימות רצחנית ושטופת שנאה למדינה כפי שראינו היום״.

רס"מ ארז (עמדי) לוי
רס"מ ארז (עמדי) לוידוברות המשטרה

בתוך כך, המשטרה פשטה על בית המחבל שביצע את פיגוע הדריסה שבו נרצח השוטר ארז (עמדי) לוי. במהלך החיפוש התגלו שלושה עותקים מעיתון שבכותרתו דיווחים על פיגוע דריסה בחברון ופיגוע של דאעש. נמצאו גם ספרים בערבית שנשלחו לבדיקת הגורמים המקצועיים. בנו של המחבל נחקר על ידי כוחות הביטחון.

הח"כים הערבים מתעמתים עם השוטרים
(צילום: הרשימה המשותפת)

שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) שאחראי מטעם הממשלה על הסדרת ההתיישבות הבדואית, אמר מוקדם יותר כי ״מה שהיה בחירן הוא פיגוע נגד מדינת ישראל", אמר השר אריאל, ''לא נירתע נמשיך לאכוף את החוק והסדר במגזר הבדואי לצד קידום פתרונות דיור חוקיים''.

לדבריו, האלימות היתה בעידוד חברי כנסת ערביים שליבו את האש בצורה בוטה, כלשונו. "המשפחות בחירן קיבלו צו חלוט, והצענו להן מגרשים בחורה. הן סירבו למרות שהצענו מגרשים מוכנים, הן היו יכולות לעבור כמו עשרים משפחות אחרות שעשו פירוק מרצון, קיבלו מאיתנו מגרשים ועברו קודם''.

אריאל ענה גם על טענת הערבים ולפיה הורסים יישוב בדואי כדי לבנות יישוב יהודי: "הטענות האלו נטענו בבית המשפט ואף עברו למחוזי ולעליון. בכל המקרים השופטים אמרו דברים חריפים כלפי התובעים, שהיו בדואים, וסגרו את התיק. הצגנו לתובעים חלופות מגורים, נהגנו לפנים משורת הדין כדי להביא להסכמה. מי שחושב שינצל את זה כדי לגזול את אדמות המדינה - זה לא יקרה".

עוד אמר אריאל: ״אני קורא למגזר הבדואי בנגב לא להיכנס לעימותים ולא לעשות דברים שיחריפו את המצב. אני מקווה שכך יפעלו ראשי המועצות".

שוטרים מעניקים טיפול רפואי לח"כ עודה לאחר שנפצע

השר אריאל התייחס גם לתכנית החומש למגזר הבדואי שצפויה לעבור בממשלה בעוד שבועיים: "אנחנו נמצאים בתוך מהלך של שיווק 5,000 יחידות דיור, זה דבר שלא היה כמוהו. תוך שבועיים נעביר הצעת החלטה בממשלה שהיא תכנית חומש, גדולה פי שלושה מקודמתה. זוהי לא תוספת שולית והתכנית משתרעת על פני כל מרכיבי החיים. אבל לא נעשה שום הנחה ונמשיך במדיניות עקבית של שמירת החוק, שמירת אדמות המדינה. לא נאפשר לאף אחד לגזול את אדמות המדינה''.

לסיום אמר אריאל ''אני נמצא היום בדרום לפגוש את אנשי רשות הבדואים וראשי הערים הבדואיות ואני מקווה שנוכל בכוחות משותפים להביא את הדברים לרגיעה״.

העימותים באום חירןדוברות הרשימה המשותפת

הפיגוע הבוקר התרחש במהלך מבצע להריסת מבנים בלתי חוקיים ביישוב הבדואי אום אל חיראן הסמוך לחורה שבנגב. השוטר רס''מ ארז (עמדי) לוי בן ה-34 נרצח ושוטר נוסף נפצע באורח בינוני.

הג'יפ ובו המחבל דהר עוד לפני ההריסה לעבר קבוצת שוטרים. השוטרים הגיבו בירי לעבר המחבל וחיסלו אותו. המחבל השתייך ככל הנראה לתנועה האסלאמית והוא עובד של מערכת החינוך בישראל.

לאחר הפיגוע התפתחו עימותים קשים במקום, שבמהלכם נפצע באורח קל חבר הכנסת איימן עודה, לאחר שנפגע בראשו ככל הנראה מאבן שידו בדואים לעבר כוחות הביטחון.

קצת אחרי השעה 09:00 בבוקר, לאחר הפיגוע ופינוי הפצועים, החלה הריסת המבנים הבלתי חוקיים בישוב והתחדשו התפרעויות הבדואים. שני בני אדם נעצרו. המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות כמו גז מדמיע ורימוני עשן.

במשטרה אומרים כי המחבל שביצע את פיגוע הדריסה הוא מחבל המשתייך לתנועה האיסלאמית של הפלג הדרומי ונבחן הקשר שלו גם לדאע"ש.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן תקף את חברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת בעקבות פיגוע הדריסה הבוקר בכפר הבדואי אום אל חיראן.

"אני אלך היום לכבד את רס״מ ארז לוי בדרכו האחרונה. ארז נרצח בעת מילוי תפקידו והוא בן 34 בלבד.
יום כואב למשפחתו, לחבריו ולכולנו", אמר ארדן.

בדף הפייסבוק שלו הוסיף ארדן "אני מבקש לומר דווקא ברגע הזה לאיימן עודה וליתר חברי הרשימה המשותפת שהגיעו להלהיט את הרוחות הבוקר: הדם הזה גם על ידכם. זו אמירה חמורה, אני יודע. אבל לא חמורה כמו מעשיכם ביום הזה, אתם חרפה למדינת ישראל".

הישוב אום אל חיראן בצילום רחפן
(צילום: תנועת רגבים)

מתנועת רגבים נמסר כי "רצח השוטר הבוקר במהלך פינוי הבניה הבלתי חוקית בנגב, הינו פרי ההסתה של גורמים איסלאמיים קיצוניים, חברי כנסת מהרשימה הערבית המשותפת, וארגוני שמאל קיצוני שמסיתים השכם והערב נגד שלטון החוק בנגב.

''גורמים אלו ישבו ברכבו של המחבל הרוצח, והובילו למחיר הדמים. הציבור הבדואי חייב לגנות את פירות הבאושים שיצאו מתוכו. זהו תמרור אדום וזועק לציבור הבדואי, להתנער ולפעול כנגד ההקצנה האיסלאמית שפושה בקרבו בשנים האחרונות.

''אנו שולחים את תנחומינו למשפח�� השוטר שקיפח את חייו וברכת החלמה לפצועים, וקוראים לממשלת ישראל ולרשויות החוק לפתוח בחקירה פלילית נגד הגורמים המסיתים ולהעמידם לדין, ולהמשיך באכיפת שלטון החוק בנגב, בו ייבחן העם בישראל".