בשבע מהדורה דיגיטלית

פרופ' אשר כהן: שיעור בתקשורת

מה מלמדת העסקה שנרקחה בין ראש הממשלה למו"ל 'ידיעות אחרונות' על מצבה של העיתונות הישראלית?

נעמה בן-חיים , כ"א בטבת תשע"ז

פרופ' אשר כהן
פרופ' אשר כהן
ניסים לב

90 אחוזים מהאנשים, במשך 90 אחוזים מהזמן, מקבלים 90 אחוזים מהמידע שלהם על המציאות מאמצעי התקשורת. והמספרים האלה מעוגלים כלפי מטה, כי סביר להניח שמדובר בהרבה יותר מ-90 אחוזים.

זה לא היה משמעותי כל כך, אילולא היינו מקבלים החלטות חשובות על בסיס המידע הזה. אנחנו מחליטים עבור מי להצביע, את מי להעריך, באיזו עמדה לתמוך בסוגיות על סדר היום, על מה לדבר ולחשוב ועוד כהנה וכהנה החלטות משמעותיות.

מפתה לטעון שהעסקה המדובר בין ראש הממשלה למו"ל 'ידיעות אחרונות' היא הוכחה ניצחת לכך שמצבה של התקשורת בישראל חמור במיוחד, שהוא גרוע בהרבה מהמתרחש במקומות אחרים, וכיוצא בזה. אולם מי שחושב שבמצב של תקשורת מסחרית המבוססת על רווחים כלכליים, ובעידן של תחרות הולכת וגוברת, לא מתרחשות עסקאות כאלה, הוא תמים. זה דומה למחשבה שבעולם העסקים לא מכוונים לרווחים ולא מתבצעות עסקאות.

העסקה המדוברת, גם אם לא יצאה אל הפועל, יכולה ללמד אותנו דברים שכולם יודעים, אך לא תמיד מודעים להם. גם אם את הדברים האלה לומדים בקורס המבוא לתקשורת, חשיבות חשיפת העסקה היא בכך שהיא שמה את הדברים על השולחן באופן ברור, נחרץ וחד-משמעי.

המידע שמגיע אלינו כמעט תמיד בכל נושא יהיה מעוות ברמה זו או אחרת. מגוון גורמים בדרך למידע הסופי שאנו מקבלים עוסקים בסינון שלו, בהסתרת חלקים ממנו, בהבלטה של חלקים אחרים שלו, בהצגתו באופן מסוים ולא אחר, וכיוצא באלה עיוותים. העסקה הזו מלמדת אותנו להיות מודעים הרבה יותר לכך שיש לקבל כל מידע בהסתייגות ובזהירות רבה.

הגיע הזמן לנסות להביא לכך שאמצעי התקשורת לא יככבו בתחתית רשימת האי-אמון של הציבור, כפי שמתברר שנה אחר שנה.

פרופ' אשר כהן

אוניברסיטת בר-אילן