מוסלמים בלונדון
מוסלמים בלונדוןצילום: רויטרס

במאמר שפרסם באחרונה קורא העיתונאי והסופר העיראקי ח'אלד אל-קישטייני לפרסם פתווא (פסק הלכה מוסלמי) נגד הטרור האיסלאמי כצעד הכרחי נגד התגברות התופעה.

לדבריו על הפתווא להיות מוסכמת ומקובלת על כלל חכמי הדת המוסלמים בעולם ואותה יהיה להפיץ במוסדות הדת והחינוך, בתקשורת ובזירות החברתיות, שם יתקיימו דיונים סביבה ואודותיה.

חוקרי מכון ממר"י, העוקבים אחר התקשורת במזרח התיכון, מתרגמים קטעים מתוך מאמרו של אל-קישטייני:

"הטרור האסלאמי הקיצוני הפך למפלצת שדמותה מתפשטת לכל עבר ופוגעת בכל החברות האנושיות. לא חולף יום מבלי שנשמע על אחד מאסונותיו של טרור זה, ושום מדינה אסלאמית, או מדינה שמתערבת במדינה אסלאמית או בעלת ברית שלה, אינה יכולה להינצל מנזקו.

הטרור האסלאמי הקיצוני זכה להד רב ולכן דרושה לו תגובה מהדהדת. יתר מדינות העולם, הלא אסלאמיות חותרות לאמץ ולנקוט צעדים שונים כדי לעקוב אחר האסלאמיסטים הקיצוניים הללו, לרדוף אותם, לתקוף את מקומות המסתור שלהם ולעצור את מנהיגיהם ואת תומכיהם. אלא שהמציאות הוכיחה שכל המאמצים הללו נכשלו, שכן תומכיהם של 'אל-קאעדה', 'דאעש', 'בוכו חראם' ודומיהם מתרבים ומתפשטים בעולם... נשקם העיקרי הוא אמונותיהם הסוטות מדרך הישר... ועלינו להתמודד עמם באמצעות אותו נשק, נשק האמונה...

לשם כך, אנו זקוקים לפתווא עולמית שתוסכם על דעת כל חכמי הדת המוסלמים מכל המדינות ומכל העדות. עליהם להוציא פתווא מכובדת שתופץ בכל המסגדים, בתי הספר ובתי הכלא, בכל מוסדות הלימוד והתרבות ובצבא, ותיתלה בכיכרות הציבוריות. המורים וחכמי הדת ידקלמו אותה ויפרשו אותה מעל בימות המסגדים, ברשתות החברתיות, בערוצי הטלוויזיה, באינטרנט וברדיו. חשוב להתמיד במאמצים הללו, שכן רק באמצעות חזרה והתעקשות עליהם פעם אחר פעם נשיג את מבוקשנו.

יש לשטוף את המוחות החולניים הללו ולטהר אותם מהאמונות הטפלות ומההונאות הללו. זוהי המערכה שעלינו לנהל. אנשי המערב אינם יכולים לנהל מערכה כזו והאחריות לניהולה מוטלת עלינו. אם אנשי דאעש משיגים את מבוקשם באמצעות שטיפת מוחות הצעירים בתמיסות רעילות, עלינו לשטוף את מוחותיהם מחדש באמצעות חומרי החיטוי האמיתיים, קרי האמונה האמיתית המחזקת את השכל ואת הידע".

במאמרו ציין עוד אל-קישטייני כי בעבר אמנם הנפיקה המזכירות הכללית של מועצת חכמי הדת הבכירים בסעודיה פתווא המגָנה ומאשימה בכפירה את כל מי שמרשים לעצמם להרוג מוסלמים או בעלי בריתם, שדמם מוגן, ע"פ ההלכה המוסלמית, ואסור להרגם, אולפ פתווא זו לא זכתה לפרסום נרחב הנדרש כדי לפעול את השפעתה בעולם המוסלמי. "אלה דברים ברורים, אך למרבה הצער הם לא זכו לַתפוצה ולַהד להם הם ראויים", כתב.