אילוסטרציה
אילוסטרציהThinkstock

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) תכנית לאומית לקידום וחיזוק תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובמטרה להטמיע פתרונות חדשניים במערך התחבורה הישראלי.

תקציב התכנית החדשה צפוי לעמוד על כרבע מיליארד ש"ח שיתפרשו על פני 5 שנים. התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, המתווספת לתכנית הלאומית לתחליפי דלקים, ממשיכה את החלטות הממשלה הנוגעות לקידום ומיצוב ישראל כמובילה טכנולוגית בתחום התחבורה על צורותיו השונים.

בהתאם לכך, הוחלט בממשלה על שינוי שם המנהלת לשמה החדש: "המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה". בראש ועדת ההיגוי של התוכנית יעמדו מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבה, "אני מברך על המהלך החשוב הזה. יש לישראל יתרון יחסי ביכולת לייצר מוצרים קונספטואליים, הדבר הזה נובע מהסביבה העסקית שייצרנו כאן, ולכן על הממשלה לאפשר לדבר הזה לצמוח ולמנוע עודף רגולציה בתחום. עשינו את זה בסייבר, ונעשה את זה גם כאן. אנחנו נסיר חסמים לתעשייה הזאת שמתפתחת במהירות עצומה, והיא תסייע ליישם תחבורה חכמה בכבישי הארץ".

לדבריו, "למדינת ישראל יתרון מובהק בתחומים מהותיים למהפכה שעוברת על תעשיית התחבורה העולמית: עיבוד נתוני עתק (big data), אינטליגנציה מלאכותית, מערכות חישה ואינטגרציה בין מערכות ועוד. מטרת התכנית למצב את תעשיית ההיי-טק הישראלית כמובילה עולמית בתחום שיגיע על פי הערכות שונות לנתח שוק עולמי של כ-7 טריליון דולר בשנת 2030 וכן להעניק לאזרחי ישראל שירותי תחבורה מהמובילים בעולם".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי לטכנולוגית תחבורה ובכלל זה לטכנולוגיות אוטונומיות השפעה אדירה על איכות חיינו וחיי ילדינו ובתחום זה ישראל נמצאת בחוד החנית במערכות הטכנולוגיה של הרכבים האוטונומיים.

"טכנולוגיות תחבורה תורמות לבטיחות בדרכים, להקלה על גודש התנועה ואיכות האוויר אותו אנו נושמים. ממשלת ישראל ומשרד התחבורה ימשיכו להשקיע במחקר ופיתוח טכנולוגיה לטובת כל אזרחי המדינה", הוסיף כץ.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר ציין כי "תעשיות שלמות שנראו אותו הדבר במשך 60-70 שנים נמצאות כעת על סף שינויים דרמטיים. כמו שטלפונים חכמים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, כך צפויה התחבורה החכמה. למדינת ישראל יש אפשרות לקחת חלק משמעותי בשוק הענק הזה ולהביא לצמיחה משמעותית לכלכלה שלנו. יש לנו סיכוי אמיתי להיות מובילים עולמיים בתחום".

פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, אמר לשרים, "אנחנו עומדים בפתח של מהפכה שתאפשר לנו להכפיל את הכלכלה הישראלית. יש למדינת ישראל כיום הזדמנות נדירה להפוך לשחקנית מובילה בענף הרכב העולמי. השינויים הטכנולוגיים בתחום יצרו מצב חדש, בו במקום לייצר מכוניות סוסיתא, אנחנו יכולים לעשות משהו שאנחנו מצטיינים בו: לכתוב אלגוריתמים, לפתח טכנולוגיות חדשות ולהשיג נתח משמעותי משוק שנאמד בטריליוני דולרים".