הבו לנו שרים ללא תיק

מקהלת הפופוליסטים שהתעוררה גם הפעם, עם מינוי איוב קרא לשר בלי תיק, גורמת נזק מיותר למדינת ישראל. דעה

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ד בטבת תשע"ז

איוב קרא
איוב קרא
צילום: חזקי ברוך

"יש רק דבר אחד גרוע יותר משר בלי תיק, שר עם תיק" (פתגם סיני עתיק)

כמו בכל פעם שבו מתמנה בממשלת ישראל שר בלי תיק, כך גם הפעם, עם מינוי איוב קרא לשר בלי תיק, חוזרת מקהלת הפופוליסטים בראשותו של הפופוליסט הראשי יאיר לפיד על צווחות ה"שחיתות", "מה פתאום שר בלי תיק", "איום ונורא" ויתר הטיעונים המעמיקים מסוג זה.

אז ככה, מיניסטר, ובלשון הקודש "שר", הוא תפקיד בעל שתי פנים נפרדות. הראשון: חברות באקזקוטיבה, הקבוצה שבידיה נתונה הסמכות לניהול ענייני המדינה. במדינת ישראל זו הממשלה וועדות השרים השונות שמרכיבות אותה. במסגרת הזו שר החינוך מתעסק גם בביטחון ושר הרווחה מתעסק גם בבריאות. כולם עוסקים בכל הנושאים ויחד מהווים את "הנהלת המדינה". השותפות שלהם בפורום המנהל באה מתוקף הייצוג הפוליטי שלהם את בוחריהם וכך ראוי.

השני: שר הוא מנהל מחלקה בתוך המנהל המדינתי (בארה"ב, אגב, המשרדים באמת מכונים "מחלקות"). ככזה הוא אחראי על מה שקורה בתחום משרדו, שר החינוך על חינוך, שר הבריאות על בריאות והשר לשירותי דת על שירותי הדת. ועל מה אחראי למשל השר לעניינים אסטרטגיים? מה זה בעצם עניינים אסטרטגיים? לכך נחזור אי"ה בהמשך

למעשה, כפי שהבנו, אין בעצם קשר בין שני תפקידיו של שר. גם אין סיבה שלא לאפשר לנתק ביניהם בשעת הצורך. חברות באקזקוטיבה של מדינת ישראל זה לא ג'וב קל ערך, גם בלי לנהל איזה "משרד". ניתוק הפוך, כלומר ניהול משרד בלי חברות באקזקוטיבה, נפסל דה פקטו בבג"ץ ליצמן, שפסל את מוסד "סגן שר במעמד שר". האם זה מוצדק? יש לי מחשבות לכאן ולכאן, אבל זה לא באמת קריטי.

ולמה הפופוליזם הזה שתוקף את מוסד ה"שר בלי תיק" הוא כל כך מזיק. כי מרוב דה לגיטימציה למוסד הזה, שלא פעם הניב גם תוצאות יפות כאשר שרים בלי תיק קיבלו לטיפולם פרוייקטים והשקיעו בהם מרץ זמן וצוות שעמד לרשותם והגיעו לתוצאות מרשימות, באה לעולם תופעת המשרדים הפיקטיביים. לפעמים זה קרה בפיצול משרד (למשל משרד החינוך, התרבות והספורט שפוצל לשניים), ולפעמים בהמצאת משרד (את המשרד לעניינים אסטרטגיים אתם זוכרים?).

המצאת משרד, בניגוד לשר בלי תיק, זה כבר עסק ממש יקר. כי בנוסף לשר, נהג, מזכירה וכמה עוזרים, יש לנו גם מנכ"ל, נהג, מזכירה וכמה עוזרים, וכן סמנכ"ל, נהג מזכירה... הבנתם את העיקרון אני מניח, אין צורך להטריח. בקיצור: מה שיקר זה משרדים. לא שרים. הבו לי ממשלה עם עשרה משרדים ועוד 20 שרים בלי תיק. מדינת ישראל רק תרוויח. באחריות.