צפו: הדרך לעצמאות עוברת בדירה החכמה

מיזם חדש ומהפכני מאפשר לאנשים בעלי נכויות פיזיות קשות, לנהל דירה עצמאית משלהם.

מדובר ביוזמה של משרד הרווחה בשיתוף פעולה עם "מרכז שיקום גראבסקי" במגדל העמק, המופעל על ידי ארגון החסד 'כולל חב"ד', בו חוסים אנשים עם נכויות פיזיות קשות.

"מרכז שיקום גראבסקי", הוא היחיד בארץ מבחינת סוג האוכלוסייה שלו. השוהים בו, שטווח הגילאים שלהם נע בין 18-55, סובלים מנכות קשה, חלקם מתמודדים במחלת טרשת נפוצה – מחלה כרונית הקשורה למערכת העצבים.

בהוסטל, המעניק שירותים בריאותיים לאוכלוסייה זו, מתגוררים כיום למעלה מארבעים דיירים. צוות גדול דואג לבריאותם ומלווה את סדר יומם במעגל השנה.

סביבה קהילתית

לפני מספר חודשים, הוחלט במשרד הרווחה להעניק לסובלים מנכות קשה, הזדמנות חדשה בחיים, זאת במסגרת מגורים בסביבה קהילתית. לאור ההתפתחות האדירה בהוסטל והטיפול המקצועי שהוא מעניק לדייריו, הוחלט במשרד הרווחה להתחיל את הפיילוט הייחודי מסוגו, דווקא עם דיירי ההוסטל.

הדירות קהילתיות, מאפשרות להם לעשות פעולות רבות באופן עצמאי, כמובן עם ליווי של הצוות, וליהנות מסביבה קהילתית של ממש.

"במשרד הרווחה החליטו ללכת על קו חדש", מסביר קובי ויזל מנהל ההוסטל במגדל העמק, "במקום שהמטופלים יחיו בהוסטל במשך השבוע, לתת להם אפשרות לעבור לגור בקהילה ובכך לתת להם אפשרות לחוות חיים נורמליים. הפיילוט הראשוני החל עם דיירי ההוסטל, אולם הדיירים בדירות הבאות, יגיעו היישר מבתי ההורים".

ויזל מעריך כי "על פי החלטה זו, ככל הנראה בעתיד ההוסטלים יהוו פתרון רק לחלק מהנכים, רבים אחרים יגורו בדירות הקהילתיות, מלווים בצוות שלנו".

חיים חדשים

בשלב ראשון, עברה בשבוע שעבר קבוצה קטנה של מטופלים לדירה הקהילתית השוכנת בבניין מגורים במגדל העמק, סמוך להוסטל. "המגמה היא לתת לדיירים כמה שיותר להיות עצמאיים ושהטיפול לא יתמקד רק בפעילות שיש לנו עד היום, אלא ממש לאפשר להם להכין לעצמם ארוחה, לנקות, לכבס ועוד, כשהצוות שלנו משמש ככוח עזר", מסביר ויזל, "כל מטופל שמגיע לדירה הקהילתית, מקבל תכנית טיפול פרטני ומיוחד".

ויזל מספר כי בעקבות הדירות הקהילתיות, חל שינוי מערכתי בכל הגישה למטופלים. "עד היום, בהוסטל, עסקנו יותר בטיפול בחיזוק החולשות, וכעת אנחנו מחזקים עוד יותר את כישורי החיים שיש להם ובכך מאפשרים להם להגשים את החלומות שלהם. יש כאלו שיוכלו להשתלב בתעסוקה בחברה כזו או אחרת, לערוך קניות בעצמם, לשמוע הרצאות באוניברסיטה, ופשוט לנהל חיים חדשים בחברה נורמטיבית.

"מה שקורה כיום, שאדם עם נכות קשה, מסיים בגיל 21 את בית הספר ואז חוזר לבית הוריו, ופשוט נותר חסר אונים ללא מסגרת המאפשרת לו להשתלב בהמשך לימודים או התעסוקה מתאימה. הדירות הללו, יתנו פתח לאותם דיירים לקבל פתרונות בקהילה".

הדירות הקהילתיות נבנו בעמל רב ובהשקעה פרטנית ודקדקנית. "מדובר בדירות חכמות במיוחד שמאפשרות לדיירים לבצע פעולות רבות באמצעות מכשיר שלט, כמו לפתוח ולסגור תריסים, חלונות, דלתות, ועוד, מה שיאפשר להם פחות ופחות להזדקק למטפלים. זו דירה לכל דבר, עם תנור וכיריים, מייבש כביסה ופינת מחשב וכו'. צריך להבין שמדובר בקונספט ראשוני וייחודי מסוגו בישראל, עד כדי כך שנציגי משרד הרווחה שביקרו בדירות החדשות שלנו, נדהמו מההשקעה הרבה".

חלפו ימים ספורים מאז הדירה הראשונה נחנכה וויזל נדהם מהתגובות. "בהתחלה, כשהצענו לדיירים לעבור לדירות קהילתיות, חלקם סירבו. הם רגילים לטיפול אישי ומעבר לדירה כזו, עם היקף פעילות יחסית נמוך של מטפלים, מדאיג לכאורה. כששמעו מהדיירים החדשים על החיים החדשים שפתחו, פתאום נוצר ביקוש גדול ואנחנו נערכים לכך. הדיירים בדירה הקהילתית מזמינים את חבריהם מההוסטל לקפה ומספרים להם על החוויות שהם עוברים".