מחאה נמרצת. הרב יאיר פרנק
מחאה נמרצת. הרב יאיר פרנקצילום: Noam Moskowitz/flash90

רב הישוב עמונה, הרב יאיר פרנק, מתייחס בראיון לערוץ 7 לכישלון המסתמן של "מתווה נכסי נפקדים" שעמד בבסיס ההסכם בין הממשלה לתושבי עמונה.

"לצערנו, אנחנו היום מסתכלים על השטח אין מבנים ולא עלה אפילו טרקטור אחד. המתווה הזה מת מוות קליני", קובע הרב פרנק.

לדבריו, "ההתחייבות של ראש הממשלה ושרי הממשלה לא קרמה עור וגידים ולכן בנקודת הזמן הזאת, שבועיים בלבד לפני מועד הפינוי על פי פסיקת בג"ץ, אנחנו מבינים שצריך לחזור לראשונות. הדבר ההגיוני ביותר הוא חוק ההסדרה כולל עפרה, עמונה ונתיב האבות. זאת הזדמנות היסטורית גם מבחינת ארה"ב ואם מדברים על דברים גדולים כמו סיפוח מעלה אדומים אז הדבר הקטן אבל הגדול של מניעת הרס יישוב צריך להיות הדרישה הראשונה".

הרב פרנק מציין בראיון כי התושבים ערוכים לחידוש מיידי של המאבק, "אם חלילה עמונה לא תוסדר והמתווה הזה גם לא יצא לפועל נצטרך לחזור ולומר לאנשים לחזור לעמונה. אנחנו מתנגדים לאלימות. לא תהיה מלחמת אחים ולא נרים יד על איש, אבל נקרא לאנשים להגיע לכאן כדי למחות מחאה נמרצת ולהיות איתנו ביום הרע והנמהר".

עם זאת, הרב פרנק מציין כי תושבי עמונה עדיין "מקווים שמקבלי ההחלטות יתעשתו ויצאו מתרדמתם ויצילו אותנו ואת תשעה הבתים בעפרה. פנינו לליכוד ולבית היהודי ואנחנו מקווים שהם יתעשתו ויבינו את המצב".

לטענתו של הרב פרנק לא נעשה מאמץ אמיתי ליישם את המתווה עליו הם חתמו, "אנחנו מרגישים שעוצמת ההתחייבות לא התקיימה ולא נעשו מעשים כדי להביא למימוש המתווה. במובן הזה יש תחושה של רמייה. היו יכולים לעשות את הדברים אחרת. לכן עכשיו אנחנו חוזרים אל הראשונות המטרה להשאיר את עמונה על ההר דרך ההסדרה ואם זה לא יקרה כולנו נהיה כאן יחד".