המדינה אשמה. מרגי
המדינה אשמה. מרגיצילום: פלאש 90

במהלך דיון בוועדת החינוך של הכנסת תקף יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) את המדינה שלדבריו נותנת יד לאפליה נגד בנות ממוצא מזרחי במוסדות החינוך החרדים.

"במדינה מתוקנת תופעות שבהן תלמידים נאלצים להמתין בביתם כבר שלושה חודשים, ויש מהם שמפסידים שנה בכדי ללמוד במוסד בו ליבם חפץ – אינן קיימות", אמר מרגי בדיון בוועדה סביב היערכות משרד החינוך לשיבוץ תלמידות במגזר החרדי לשנת הלימודים הבאה.

בדבריו קבל על ידיה הכבולות של ש"ס בכל הנוגע לקידום חוק איזורי הרישום שהיה שם קץ לאפליה.

"חבל שלא בוצע האידיאל של אזורי רישום, כפי שקורה בחינוך הממלכתי. אלא שכאן, בשל ייחודיות של החינוך החרדי, הנושא מורכב ביותר וכנראה כל עוד 'יהדות התורה' מתנגדת לחוק - הוא לא ייושם ולא ישתנה המצב".

מרגי תקף בחריפות את המדינה שלדבריו נותנת יד להתעצמות התופעה. "במקומות עבודה שבהם מתקיימת אפליה כלפי עובדים – המדינה יודעת לבחון זאת על ידי שבוחנים את מקום עבודה האם הוא פועל בשוויוניות. וכאן, מדינת ישראל מאפשרת למוסדות לקבוע אחוז מסוים של בנות ממוצא ספרדי, כאשר יש מוסדות שקובעים באופן שיטתי 20%-25% מכסה של בנות ספרדיות".

"מוסד שלא מאפשר בדיקת רמתם של תלמידות שהתקבלו, לעומת תלמידות שלא התקבלו, והמדינה שותקת, הרי שהמדינה שותפה לאותה אפליה; מדינה שגוררת את רגליה בטיפול באותן תלמידות שלא משובצות, ומסתכלים עליהן כבעיה ולא על המוסד המפלה – היא מדינה מפלה; מדינה שמעודדת את האפליה, מדינה שלא טרחה לקבוע סנקציות בחוק כלפי מוסדות מפלים – היא מדינה שמעודדת אפליה", הוסיף מרגי.