הגירוש משאנור. החוק יבוטל?
הגירוש משאנור. החוק יבוטל?צילום: פלאש 90

שלושה ימים לאחר השבעתו של נשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, הגישה הצעה לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון.

הצעת החוק מקודמת יחד עם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, וראש המועצה אזורית שומרון, יוסי דגן, בעבר תושב שא-נור שנהרסה במסגרת תכנית ההתנתקות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מטרת התכנית להוביל למציאות ביטחונית מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישאל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו".

עוד נכתב כי "חוק ההתנתקות מתייחס לביצוע הגירוש, לפיצויים הניתנים לתושבים שנעקרו וכן אוסר על כניסת יהודים למרחבים אלו, סעיף שעדיין רלוונטי. נכון להיום תנועת רכבים, טיולים בשטח והגעה בפועל אל שטחי הישובים שנהרסו אסורה. הצעת החוק מבקשת לבטל את האיסור, כצעד חיוני לקראת הקמת הישובים מחדש והחזרת המתיישבים שגורשו משם".

יוזמת הצעת החוק, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אומרת כי "הציבור הישראלי הבין היטב ובאופן כואב שההתנתקות הייתה שגיאה. אדמות יישובי צפון השומרון שהוחרבו נמצאים עד היום באחריותו של צה"ל".

"כפי שלא הייתה הצדקה להחריב את היישובים, אין שום הצדקה להמשיך ולמנוע מיהודים להיות חלק מהאזור הזה, ובהתאם יש לבנות בעתיד את היישובים מחדש ולאפשר לתושבים לשוב לבתיהם. לשם קידומן של תכניות בנייה עתידיות, יש לבטל את איסור כניסת היהודים למקום", הוסיפה יו"ר סיעת הבית היהודי.

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר, "11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת. הגיע הזמן לבטל את חוק ההתנתקות בכל מקום ובוודאי בצפון השומרון, שם מלבד לעקור אנשים מביתם לשם העקירה, לא נעשה דבר. הישובים מחכים לתושביהם שיחזרו. הכבישים שם, עמודי החשמל, המדרגות המחברות בין הישובים. מן הצד השני, גם האיוולת נשארה - ואותה הגיע הזמן לבטל".

בני גל ממטה חומש תחילה בירך גם הוא על היוזמה ואמר, "השיבה לחומש ושאנור היא הקטר שמוביל את שינוי הכיוון הלאומי מנסיגה והתקפלות לבניין והתיישבות. עשרות משפחות 'גרעין מגורשי חומש שאנור' הממתינות לשוב לביתן, מברכות את ח"כ מועלם וח"כ ביטן על נטילת היוזמה והצעת החוק. הגיע הזמן לתקן את הגירוש - הגיע הזמן לחזור הביתה".