אילוסטרציה
אילוסטרציהthinkstock

ביטול תקנת המס הירוק

אחד השינויים בתחום, אותו אפשר לראות כבר בתחילת השנה, הוא ביטול תקנת המס הירוק, הנדרש לצורך חישוב עלות הרכב, מסביר אייל גדיש, מנכ"ל חברת Suncar השכרת רכב.

עד לשנת 2017, קיבל כל סוג רכב ציון מסוים, שנקבע בהתאם לרמת המזהמים שנפלטו ממנו לאור פעילותו, וללא קשר לסך כל הקילומטרים שצבר לאורך השנה או פרמטרים אחרים.

מטרתו של ציון זה היתה לעודד את הנהגים לבחור ברכבים פחות מזהמים, כמו רכבים היברידיים למשל, רכבים עם מנועים ידידותיים לסביבה העומדים בתקני "יורו 6" ועוד ולתרום באופן זה למאבק לצורך השמירה על איכות הסביבה. למרות יתרונותיה של התקנה וגם מידת חשיבותה, הוחלט לבטלה ובעיקר לאור המיסים האחרים, שנדרשו גם הם מהנהגים, כמו למשל, מיסים עקיפים על הדלק ועוד.

ומה זה אומר בפועל? לאור ביטוח תקנת המס הירוק עודכנו, כבר בתחילת שנת 2017, מחירי הרכב כלפי מעלה והצרכים יידרשו, בסופו של דבר, לשלם יותר. עם זאת, לא ניתן עדיין לראות את עליית המחירים בקרב חברות ההשכרה, וזאת לאור התחרות הרבה בשוק, תחרות בין החברות השונות המנסות בכל כוחן ללכוד את הצרכן הישראלי בעזרת הטבות ומחירים משתלמים. ההערכה היא שלא נראה השנה זינוק במחירי השכרת הרכבים למרות ביטול התקנה.

מכירת כלי רכב 0 ק"מ מחברות ליסינג

מגמה נוספת, שבאה גם היא לידי ביטוי כבר בתחילת השנה, היא מכירת כלי רכב עם 0 ק"מ (כלי רכב שמעולם לא עלו על הכביש) על ידי חברות הליסינג. נכון לשנת 2016, נמכרו למעלה מ – 280,000 רכבים חדשים, נתון שיא בתחום זה.

בשנה זו הציעו חברות הליסינג הנחות משמעותיות בגובה של עד עשרים אחוזים, מה שעודד רבים לרכוש דווקא דרכן רכבים חדשים, וזאת במקום דרך מקורות אחרים. דגמי הרכב הנמכרים ביותר בשנת 2016 היו קיאה ספורטאג' (14,000 רכבים מדגם זה) ו - יונדאי טוסון (11,860רכבים שנמכרו). נתונים אלה מראים שרכבי הקרוסאובר ("ג'יפונים"), הם המובילים והמבוקשים ביותר וגם הסחירים ביותר בשוק. יחד איתם ברשימה הופיעה גם קיה פיקנטו, עם מכירה של 13,350 רכבים.

ומה זה אומר בפועל? הסבירות היא שמגמת מכירת רכבי 0 ק"מ על ידי חברות הליסינג תמשיך גם השנה, ובדומה לשנת 2016. למעוניינים בכך, הרואים במגמה זו הזדמנות ליהנות מרכב חדש במחיר זול יותר, מומלץ לבחון היטב את תנאי הרכישה המוצעת להם, את אחריות היבואן ובעיקר – את כדאיות העסקה. כדאי לפנות לכמה סוכנויות שונות, לערוך השוואה מקיפה תוך התייחסות אל המחיר הסופי הנדרש ולבדוק את כל הפרמטרים המוזכרים בעסקה עצמה.

ליסינג פרטי כפתרון מימון לקניית רכב חדש

גם השנה מציע שוק הרכבים פתרונות מימון לקניית רכב חדש. כזה הוא בדיוק הליסינג הפרטי, המוצע במסגרת חבילות ומסלולים שונים. הליסינג הפרטי כולל מקדמה ראשונית לתשלום (אחוז מסוים מהעסקה כולה), כשבהמשך – תשלום היתרה תוך חלוקתה לכמה חודשי העסקה. בסוף העסקה, פרמטר חשוב ומרכזי מאד שיש להביא בחשבון, מוצעת אופציה לרכישה בסכום שנקבע עוד בתחילתה.

מסלולי המימון וחבילות התפעול, המוצעות יחד איתם, כוללים את העלויות השוטפות של הרכב, את הביטוחים הנדרשים – חובה ומקיף, את האגרה השנתית, את הטיפולים ואת תחזוקת הרכב. מומלץ לבצע חישוב בסיסי של כל העלויות השונות ובהתאם לבחון את מידת כדאיות העסקה. כדאי להביא בחשבון גם את שירותי התפעול המוצעים על ידי חברת הליסינג ואת האפשרות ליהנות ממחירים אטרקטיביים מאד בכל הקשור לתפעול ולביטוח הרכב על ידי אותה חברה.

ומה זה אומר בפועל? לאור החבילות המשתלמות וכדאיות העסקה, המוצעת על ידי חברות הליסינג, מצליח שוק הליסינג התפעולי לשמור על יציבות למשך שנים ארוכות ונדמה שיציבות זו תשמר גם בשנה הקרובה. למרות השינויים הרבים בענף הרכבים, ובמיוחד לאור העובדה שלא קיימת חלופה טובה (כמו תחבורה ציבורית מתאימה או שיתוף נסיעות קהילתי, למשל), רכישת רכב באופן זה היא פתרון מועדף על ישראלים רבים, ובעיקר על ידי מעסיקים וחברות שונות בארץ, הבוחרות בפתרון הליסינג עבור עובדיהם.

לסיכום

שנת 2017 שנכנסה לפני כמה חודשים מביאה לא מעט עדכונים וחידושים לעולם הרכב, כשעיני כולנו נשואות בעיקר למספר המסירות, מספר הרכבים שיימכרו לאורך השנה (האם שנת 2017 תחשב לשנת שיא בכל הקשור למכירה?) וגם למידת הטמעתם של הרכבים ההיברידיים דור 3 בקבוצת הרכבים המשפחתיים. הבשורות המשמחות מאד עבורנו, הצרכים, שגם השנה אנחנו יכולים להמשיך ליהנות, ואולי עוד יותר, ממגוון רחב מאד של אפשרויות וחבילות ליסינג שונות ומתחרותיות רבה בשוק, ההופכת עסקאות רבות יותר למשתלמות מאד.