לירן חג'בי
לירן חג'ביצילום: פלאש 90

מג"ד גבעתי לשעבר, רב סרן לירן חג'בי התייחס השבוע לאיום המנהרות והתנהלות המערכת הצבאית במבצע 'צוק איתן', לראשונה מאז הודח מתפקידו.

בראיון לגלי צה"ל סיפר חג'בי על המבצע מנקודת מבטו. "העניין של המנהרות היה ידוע. ידענו על האיום שלהם, ידענו שהן חוצות גדר, ידענו איפה חלק מהן נמצאות והערכנו איפה השאר נמצאות. צריך להגיד שהצבא ניהל באופן יומיומי מפות, איסוף מודיעין, תצפיות, הכל, כי ידענו שהמנהרות מהוות איום מיידי. בתור אחד שחי בעוטף עזה והמנהרות יצאו לתוך שתי מועצות אזוריות, הייתי די רגוע בתור מג"ד שניהל את הגזרה".

עם זאת לדבריו, "צריך לומר ביושר כי לא היו פתרונות או כלים לכוחות הטקטיים, על מנת לתת מענה למנהרות והיינו צריכים להיות יצירתיים. היו עוד התלבטויות אם להיכנס, וכל עם ישראל הרגיש את זה. בתור גדוד שהיה על הגבול, היה גמגום".

הוא נשאל אם הרגיש שהפיקוד העליון עוצר את הכוחות בשטח וענה, "לגמרי, הצבא יודע להיכנס. יכולנו לעשות יותר. לא היה צריך להסס ולגמגם מבחינה מבצעית. הצבא ידע איפה המנהרות וגם לאיזו מותר להיכנס ואיפה להיכנס. ידענו איפה כיווני ההתקפה כדי לא לספוג פצועים והרוגים בכניסה. במהלך הלחימה גילינו עוד מנהרות שלא ידענו. החמאס לא הרים דגל לבן, החמאס הכין את עצמו היטב ואם לא היינו נכנסים היה גרוע יותר".