מערת נטיפים התגלתה בגליל
(צילום: שי קורן, רשות הטבע והגנים)

מערת נטיפים מרהיבה וייחודית התגלתה באזור הגליל, הכוללת מרבץ ייחודי וגדול יחסית של אלמוגי מערות.

המידע הראשוני על המערה הגיע על ידי הקרן לשיקום מחצבות, שעסקה בעבודות פיתוח באזור. למקום הגיעו אנשי רשות הטבע והגנים והמרכז לחקר מערות, ביניהם שי קורן, מנהל מרחב גליל תחתון ברשות הטבע והגנים וד"ר ינון שבטיאל, מהמרכז לחקר מערות, לטובת בחינה ראשונית של המערה והממצאים.

מדובר במערה בת אלפי שנים, קטנה יחסית בגודלה (8 על 4 מטרים) אך כוללת מגוון גדול מאוד של אלמוגי מערות, נטיפים, זקיפים ו"אוזני פיל".

לדברי שי קורן, מנהל מרחב גליל תחתון ברשות הטבע והגנים, "מדובר בגילוי מלהיב ומרגש, אך יחד עם זאת לצערי נראה בשלב זה שלא נוכל לפתוח אותה לציבור הרחב בגלל מאפייני המערה וגודלה הקטן. כמו כן בשלב זה לא נוכל למסור את מיקומה המדויק, מאחר והכניסה אליה אסורה ומסוכנת בשלב זה. אציין בנוסף כי נטיפים וזקיפים מוגנים בחוק כערך טבע מוגן ועל כן אסור לפגוע בהם".

מערת נטיפים שהתגלתה בגליל
מערת נטיפים שהתגלתה בגלילצילום: שי קורן, רשות הטבע והגנים

ד"ר ינון שבטיאל מהמרכז לחקר מערות שבמכללה האקדמית צפת, אמר כי "נטיפים וזקיפים הם תופעות קרסטיות - המסה והשקעה - המתרחשות מתהליכי המסת סלעי גיר לאורך שנים. אלמוגי מערות כפי שנמצאו במערה, קשורות לפעילות קרסטית, שמשקיעה בסלע הגיר תופעות בצורה של ניצני פרחים בעלי כותרת, שבמקרים רבים נראים כמו אלמוגים.

''למערות ישנה חשיבות במשק המים באזורים הרריים מאחר ובחלקן זורמים מים המופיעים במעיינות. בימים הקרובים נמשיך לעסוק בתיעוד, מיפוי וחקירת המערה באופן מורפולוגי וגיאולוגי ונכין תכנית מסודרת לשימור הממצאים''.

ד"ר שבטיאל הוסיף, ''המערה פעילה והנטיפים מטפטפים, מה שאנו מקווים יעזור לשימורה. במסגרת חקירתה נבחן בין היתר מדוע יש במערה זו באופן ספציפי מרבץ נדיר יחסית של אלמוגי מערות".