בן יוסף לבנת
בן יוסף לבנתהי"ד

בית המשפט הצבאי בשומרון זיכה אתמול (שלישי) את השוטר הפלסטיני שהואשם ברצח בן יוסף לבנת בקבר יוסף בשכם לבנת 2011.

בעיתון "הארץ" דווח כי הפלסטיני הורשע בעבירה פחותה בהרבה של ירי לעבר אדם ובשיבוש הליכי המשפט. כתב האישום ייחס לו גרימת מוות בכוונה, עבירה המקבילה לרצח, בגין מעורבותו באירוע שהסתיים במותו של לבנת באפריל 2011.

מכתב האישום עלה כי "הנאשם שהה במתחם מתוקף תפקידו במשמרת סיור של הביטחון הלאומי הפלסטיני. עמו היו מפקד הסיור וחברי משמרת הסיור. בסביבות השעה חמש לפנות בוקר הבחין הנאשם בכלי רכב ישראלים עושים דרכם לעבר המתחם ונכנסים לתוכו. הנאשם העיר את מפקד הסיור שישן באותה העת. בתגובה, ירה מפקד הסיור מנשקו באוויר והורה לנאשם ולחברי הסיור לבצע ירי באוויר. לאחר זמן קצר החלו כלי הרכב הישראלים לעזוב את המתחם".

עוד נאמר כי "הנאשם וחברי הסיור חדלו מהירי. בתוך כך, התבטא מפקד הסיור בפני הנאשם וחברי הסיור כי הוא מעוניין לבצע ירי לעבר כלי הרכב הישראליים בכוונה לגרום למוות של יושביהם. לאחר מכן, משיצא מהמתחם הבחין הנאשם בכלי רכב ישראלי בצבע כחול. אז ביצע לעברו ירי ממרחק של כשבעה מטרים. הירי חדר את שמשת הרכב, פגע בצווארו של בן יוסף לבנת וגרם למותו".

בהכרעת הדין נאמר כי "התביעה הצבאית טוענת כי מכלול הראיות מביא למסקנה אחת ויחידה, לפיה הירי שירה הנאשם ברכב הכחול הוא שגרם למותו של המנוח. תיזה זו מתבססת על העובדה כי מדברי הנאשם עולה כי הוא היחיד שירה לעבר הרכב הכחול. תיזה זו שבנתה התביעה נראית אפשרית ואף סבירה במארג העדויות הכללי, אך לטעמי צודקת ההגנה כי לא הוכחה כנדרש בפלילים, מעל לכל ספק סביר".

השופטת הוסיפה כי הטענה של הנאשם לפיה שינה את גרסתו במהלך חקירתו בשל לחץ שהפועל עליו, "אינה מופרכת", כלשונה.

מדובר בנאשם שנעצר יחד עם שני שוטרים פלסטיניים נוספים - לאחר תחקיר האירוע שקבע כי הם ירו בבן יוסף לבנת הי"ד באופן מכוון - אבל לא תיכננו לבצע פיגוע.

על פי הערכות הוא לא ירצה תקופת מאסר נוספת - שכן היה בכלא בארבע השנים האחרונות.