ד"ר משה קנטור
ד"ר משה קנטורצילום: Orel Cohen, פלאש 90

ד"ר משה קנטור, ראש הקונגרס היהודי, צפוי להיפגש עם האפיפיור פרנציסקוס ביום שישי הקרוב, בו יציינו ברחבי העולם את יום השואה הבינלאומי.

קנטור מתכוון להעלות בשיחתו עם מנהיג העולם הנוצרי את העובדה כי הרטוריקה המתלהמת בקרב פוליטיקאים רבים באירופה גררה גל של אנטישמיות כלפי יהודים המתגוררים ביבשת. קנטור יעלה את הנושא גם בנאומו מול הפרלמנט האירופי ויזהיר מפני "פופוליזם והתבדלות המתרחשים בדמוקרטיות של המערב. כל הממשלות ברחבי אירופה והמצביעים חייבים לעמוד מול הימין הקיצוני ומול השנאה, על מנת למגר את הסרטן הזה", כדבריו.

לקראת יום השואה הבינלאומי בו יציינו ברחבי העולם 72 שנה לשחרור מחנה ההשמדה הגרמני לשעבר על אדמת פולין אושוויץ-בירנקאו, הוסיף ד"ר קנטור "זה מטריד מאוד כי לאור הזיכרון של השואה, יש לנו כיום מצב באירופה בו הימין הקיצוני צובר פופולריות רבה בכל מדינה נחשבת באירופה. זה הפך להיות מקובל בחוגים פוליטיים שונים להתבטא בצורה פתוחה באופן אנטישמי גזעני ומלא בדיות קדומות, תחת מעטה של פטריוטיות לאומית".

גם האפיפיור פרנציסקוס עצמו הזהיר בימים האחרונים מפני האפשרות של "עלייתו של היטלר חדש באירופה, לאור גל הפופוליזם ששוטף את היבשת" ותקף את התבטאויותיהם של מנהיגים ברחבי היבשת נגד המהגרים המוסלמים. "משברים מעוררים פחד. הדוגמא הבולטת ביותר היא בגרמניה בשנת 1933. גרמניה הייתה שבורה וחיפשה את הזהות שלה. חיפשה מנהיג, מישהו שיוכל להחזיר את האופי שלה. ואז קם בחור צעיר בשם אדולף היטלר ואמר כי הוא יכול לעשות זאת. אנו יודעים כיצד זה הסתיים", אמר האפיפיור פרנציסקוס בראיון לעיתון הספרדי "אל פאיס".

ראש הקונגרס היהודי קנטור אמר גם כי לא רק הימין הקיצוני גורם לעלייה באנטישמיות באירופה. "הקהילה היהודית באירופה נמצאת תחת מתקפה של הימין הקיצוני, שמאל קיצוני, והאיסלם הרדיקלי. המשותף לכל התנועות האלו, כמו תמיד, הוא שנאת היהודים. כאשר אנו מציינים 72 שנה לשואה, עלינו לחשוב לאן הקיצוניות הזו לוקחת את החברה שלנו ומה עלינו לעשות על מנת למגר את הסכנה הזו".