המדינה התנכרה. אייכלר
המדינה התנכרה. אייכלרצילום: חזקי ברוך

במהלך הדיון במליאת הכנסת בהצעת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה שאושרה אמש בקריאה טרומית, טען ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) כי פצועי הפיגוע בבריסל לפני כשנה לא הוכרו על ידי המדינה כנפגעי פעולות איבה - בשל עובדת היותם חרדים.

"למרות שאני מברך על החוק להכרה בנפגעי טרור בחו"ל כנפגעי פעולות איבה, אני דורש שזה יכלול גם את פצועי בריסל מלפני כחצי שנה", אמר אייכלר.

לדבריו, "שני ישראלים שלמזלם הם אברכים חסידים, נפצעו קשה ביותר בפיגוע בבריסל ומדינת ישראל התנכרה להם ואליהם בטענה שזה לא היה פיגוע נגד ישראל. האברכים האלה היו בסכנה בבתי-חולים בבלגיה. היינו חייבים להטיס אותם לארץ. הם סבלו בבית החולים 'הדסה' בירושלים חדשים רבים. אחד מהם עדיין מהלך על משענתו והשני היה בסכנת נפשות".

"שבוע לפני כן היה פיגוע בטורקיה, שגם יכלו להגיד שזה לא נגד ישראל, ונפגעו ישראלים. אני מברך על זה שהוועדה המוסמכת במשרד הביטחון החליטה מיידית שמדינת ישראל תכיר בהם כנפגעי פעולות איבה. עם זאת, על שני האברכים הללו הם החליטו אין הוכחה שהפיגוע היה מכוון נגד ישראל ולכן אינם זכאים לסיוע. אין שום הסבר מדוע היחס שונה לפצועי טורקיה לעומת פצועי הפיגוע בבריסל, אלא היותם של הפצועים אברכים חרדים", טען אייכלר.

לדבריו, המדינה מתעלמת לחלוטין מהממצאים המוטלים על שולחנה בכל הנוגע לכוונת המחבלים. "העוול זועק לשמים. כשבוע אחרי הפיגוע התפרסמה ידיעה בתקשורת הצרפתית, לפיה המחבל הנחקר הודה בבית-המשפט שהמטרה היתה שני מסופים. המסוף שנוסע לארצות-הברית, 'יונייטד איירליינס' והמסוף של 'אל על'. דיברנו עם העיתונאי שפרסם את הידיעה והוא אישר שזה נאמר בבית המשפט הבלגי. העברתי את הידיעה הזאת לוועדה המוסמכת במשרד הביטחון, לשר הביטחון הקודם ולשר הביטחון הנוכחי".

"גם ביקשתי מיושב-ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, לפנות לגורמים לדרוש את פרוטוקול בית המשפט. גם מנכ"ל משרד החוץ, התבקש לעשות זאת. כולם התעלמו התעלמות מוחלטת. בסך הכל בקשתי שמישהו ממשרד החוץ ישיג את הפרוטוקול ויראה שהם נפגעו בגלל שהם היו נוסעי 'אל על'. זה לא עזר שום דבר. השבוע פורסם שוב, כי במצלמות רואים את המחבלים מכוונים לנוסעים יהודיים. אין שום הסבר להתנכרות המדינה לפצועים אלה", הוסיף אייכלר.

אייכלר הגיש הסתייגות בדרישה שהחוק יכלול את פצועי הפיגוע בבריסל החרדים. "לכן החוק החדש המכיר גם בפצועים שנפגעו על ידי ארגון טירור העויין את ישראל, כנפגעי פעולות איבה חייב לכלול גם את פצועי הפיגוע בבריסל ולהכיר בהם כנפגעי פעולות איבה", הסביר אייכלר.

במסגרת החוק מוצע להקים ועדת חריגים שתהיה מוסמכת להכיר בישראלים שנפצעו או נהרגו בפעולת טרור מחוץ לישראל כנפגעי פעולות איבה, גם אם הפעולה לא כוונה נגד אזרחי ישראל או נגד העם היהודי.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה דרמטית במספר אירועי הטרור ברחבי העולם, אשר מבוצעים על ידי ארגוני טרור בינלאומיים שאינם בוחלים באמצעים ואשר מטרתם היא פגיעה בכל, לרבות כלפי יהודים בכלל ואזרחי ישראל בפרט. למרבה הצער, על אף שפיגועים אלו אינם מכוונים ישירות כנגד מטרות ישראליות או יהודיות, לא פעם נהרגים ונפגעים תושבי מדינת ישראל בפעולות זוועה אלו".

כיום, פעולת איבה מוגדרת ככזאת רק אם היא כוונה נגד ישראל, שמטרתה המשנית הייתה נגד ישראל או שהיא כוונה כנגד העם היהודי. על כן, החוק לא מתייחס לאלו הנפגעים או הנהרגים מפעולות טרור בינלאומיות שלא ניתן להוכיח כי מטרתן העיקרית היא כקבועה בחוק הישראלי. עם זאת, למדינת ישראל יש מחויבות לעזור ולסייע למי שנמצא פגוע מההתקפות הרצחניות הללו, גם אם אלו התרחשו לא מהמניעים בחוק הקיים.

הצעת החוק מבקשת לתקן עוול זה ולהקים ועדת חריגים אשר תבחן הכרה בישראלים שנפצעו או נהרגו בחו"ל, לא במסגרת פעילות טרור כלפי מטרות יהודיות או ישראליות, כנפגעי פעולות איבה, על כל המשתמע מכך בחוק".