מחוץ לסמכות בג"ץ. נשות הכותל מתפללות בעזרת הנשים
מחוץ לסמכות בג"ץ. נשות הכותל מתפללות בעזרת הנשיםצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, עו"ד הראל גולדברג, יגיש מחר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולפרקליט המדינה, שי ניצן, את חוות דעתו בנושא מתווה הכותל.

נזכיר כי בג"ץ צפוי לדון בשבוע הבא בעתירות הרפורמים הדורשים מהמדינה ליישם את החלטת הממשלה שהתקבלה בנושא מתווה הכותל, או לחילופין לאפשר לרפורמים להתפלל כמנהגם ללא הגבלה ברחבה הקיימת.

בחוות דעתו קובע גולדברג באופן חריג כי לבג"ץ כלל אין סמכות להידרש לעתירות ולדון בהן לגופן, זאת לאור דבר חקיקה מפורש השולל מהם את הסמכות.

מדובר בדבר חקיקה מנדטורי, "דבר המלך במועצתו", שהיה המסמך החוקתי המרכזי בארץ ישראל המנדטורית, ואשר חלקים נרחבים מתוכו טרם בוטלו ועל כן הם תקפים עד היום.

"‏סימן מספר שלוש ל'דבר ‏המלך', הוציא‏ במפורש‏ את ‏ההכרעה ‏בסוגיות‏ הנדונות ‏בעתירות‏ אלו מגדר‏ סמכותו ‏של‏ בית‏ המשפט", כתב היועץ גולדברג.

יש לציין כי חוות הדעת כלל איננה מתייחסת למתווה הכותל לגופו, ואין בה מענה לשאלה האם מדובר במתווה ראוי או לא. חוות הדעת עוסקת אך ורק בסמכותו של בג"ץ להידרש לעתירות.

"העתירות דנן עוסקות בזכותם‏ של ‏העותרים‏ להתפלל‏ כמנהגם, ‏בדרישתם‏ כי ‏תוסדר ‏רחבת ‏תפילה קבועה עבורם, ‏וכי ‏יתאפשר ‏להם ‏לעשות ‏שימוש ‏בספרי ‏תורה‏ ברחבת ‏הכותל", אמר גולדברג, "‏תביעות ‏אלו ‏נוגעות ‏לזכויות ‏מהותיות ‏המצויות ‏בליבת ‏הנושאים ‏ש'דבר‏ המלך' ‏קבע‏ כי‏ הכרעה‏ בנוגע ‏אליהם, לא‏ תהיה‏ נתונה ‏לבית‏ המשפט".