קרקוב
קרקובצילום: פלאש 90

מורת רוח בקרב יהודי קרקוב לאחר שבית הכנסת העתיק 'חברת תהילים' השוכן ברובע היהודי של העיר, הושכר לקבוצת משקיעים המתכוונים להפוך את בית הכנסת ל'מרכז תרבות' כדי לקיים בו, בין היתר, מופעי ריקוד.

מדובר בבית הכנסת העתיק 'חברת תהילים' אשר הוקם ברובע קז'ימייז' העתיק לפני כמאתיים וחמישים, שנה בקרן הרחובות קראקובסקה – מיסעלמסא, בעיר שבעבר כונתה 'קראקא'.

בית הכנסת נבנה בסגנון הבניה של כל בתי הכנסת בקראקא, עם פיתוחים נאים, וקירות מלאי ציורים יהודיים, בשילוב קטעי תפילות, וחיטובים נפלאים שמילאו את כתלי בית הכנסת, כפי שנבנו בתי כנסיות רבים ברחבי פולין ובפרט בקראקא. עד שנות המלחמה היה בית הכנסת פעיל והמוני יהודים התפללו בו במשך כל ימות השנה, ובפרט בשבתות וימים טובים.

מאז עליית הנאצים לשלטון התרוקן בית הכנסת ונותר בשממונו. בימי המלחמה הוסב המבנה למחסן גדול עבור החיילים הגרמנים, ואחרי המלחמה נותר בשממונו משך יותר משבעים שנה.

לפני תשע שנים, בשנת תשס"ח שוקם ושופץ מבנה בית הכנסת לאחר שנעשה רעוע במשך עשרות שנים. המבנה עצמו שוקם מבפנים ומבחוץ, ואף גם כל החיטובים והציורים שוחזרו מחדש, ושוב הושב לבית הכנסת יופיו והדרו כפי שהיה בו בימים מקדם.

מכיון שהנטל הכספי היה גדול ביותר, לא הצליח ועד הקהילה לממן את אחזקת הבניין. בשל כך בחודש האחרון הם השכירו את הבניין לקבוצת משקיעים, וחתמו על חוזה השכרה למשך חמש שנים, כאשר מההכנסות במשך השנים הבאות יממנו את אחזקת המבנה.

כאמור, השכרת המבנה מעוררת כעס בקרב רבים מחברי הקהילה היהודית שיש להם חלק במבנים העתיקים ברובע היהודי, ורבים מהם לא יכולים להשלים עם העסקה שנעשתה, שכן ברור הדבר כי השוכרים לא מתכוונים לשמור על קדושתו של מבנה בית הכנסת העתיק.

לדבריהם, הם יעשו את כל המאמצים שביכולתם לבטל את העסקה שנעשתה, כדי להשיב לבית הכנסת את הכבוד הראוי לו ואת קדושתו.

רבה של יהדות קראקא, הרב אליעזר גור־אריה, אמר לעיתון החרדי 'המבשר' "אין חדש תחת השמש. המקום הזה כבר הושכר בשנים האחרונות פעמים מספר, וכנראה עכשיו משכירים אותו לגורמים אחרים. ברור שהדבר כואב מאוד והלב דואב מחילול מקדש מעט, אולם התשובה היחידה לכל הצעדים הללו היא להוסיף תורה וקדושה בעירם של גדולי עולם וממילא מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך".

מנגד, תדיאוש יעקובוביץ, נשיא הקהילה היהודית בקראקא, הדמות המרכזית העומדת מאחורי העסקה המדוברת, אומר בתגובה לזעם שעוררה העסקה: "השוכרים החדשים הם אנשים רציניים, ואנו מאמינים כי הם יעניקו למבנה הזה את הכבוד הראוי לו. ואם עדיין יהיו בעיות, נסיים את החוזה עמם".