דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

מבוכה: לרגל יום השואה הבינלאומי שחל ביום שישי האחרון פרסם הבית הלבן בשמו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודעה לזכר הקרבנות אך באורח בלתי מוסבר נשמטה מההודעה עובדת הירצחם של שישה מיליון יהודים במהלך השואה.

"בלב כבד אנו זוכרים ומוקירים את הקורבנות, את השורדים ואת הגיבורים של השואה. זה בלתי אפשרי להבין את האכזריות של הטרור הנאצי כלפי אנשים חפים מפשע", לשון ההודעה שאף לא התייחסה לתופעת האנטישמיות כלפי יהודים ההולכת ומתעצמת ברחבי העולם.

בהודעה נאמר עוד כי "הנשיא טראמפ מבטיח לעשות הכל לאורך תקופת נשיאותו וחייו כדי להבטיח שכוחות הרשע לעולם לא ינצחו".

המבוכה גדלה שבעתיים שכן דווקא נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, כנשיא, הדגיש בנאומו בינואר אשתקד את כאבו של העם היהודי בזכרו את השואה וגינה את תופעת האנטישמיות.

"כשמרכזים יהודיים מותקפים, כשצלבי קרס מופיעים בקמפוסים, אסור לנו לשתוק", אמר אובמה והוסיף כי "כשיהודי מותקף בשל היותו יהודי עלינו להגיב. כולנו יהודים".

בבית הלבן מסבירים את החלטתו של הנשיא טראמפ שלא להזכיר את היהודים בהצהרה שפרסם לרגל יום השואה הבינלאומי, בכך שבשואה מתו גם קורבנות אחרים.

דוברת הבית הלבן הופ היקס אמרה כי טראמפ לא הזכיר את העם היהודי או את האנטישמיות בהצהרתו מכיוון ש"לקחנו בחשבון את כל אלה שסבלו". ההצהרה של טראמפ, שלא הזכירה את היהודים שנרצחו או את האנטישמיות, עוררה בסוף השבוע ביקורת בקרב יהדות ארה"ב.

בארגון הליגה נגד השמצה תהו על השמטת האזכור היהודי. "ההצהרה פספסה את העובדה ששישה מיליון יהודים נרצחו, לא רק 'חפים מפשע'. זה תמוה ומוזר. נשיאים דמוקרטים ורפובליקנים עשו זאת בעבר", אמר מנכ"ל הארגון ג'ונתן גרינבלט בתגובה להודעת טראמפ.