חיוני לבריאות איתנה
חיוני לבריאות איתנהצילום: שאטרסטוק

השקדייה היא הראשונה לפרוח בין עצי הפרי שהתברכנו בהם. החורף עדיין בשיאו, וכבר נדמה שיישאר פה לעד, והשקדייה כמו מתעוררת ראשונה ומבשרת שהאביב בוא יבוא.

המוות והקיפאון שניבטים מימות החורף והקרה הם רק חיצוניים. בפנימיות קיימת תנועה כל הזמן. ט"ו בשבט הוא הזמן שבו השרף מתחיל לעלות בעצים, ומתחיל את תנועת ההתחדשות שתגיע לשיאה בניסן. והשקדייה? היא משכימה לפני כולם. כמו הצדיק ששוקד להשכים בחצות הלילה כך השקדייה פורחת בשיאה בט"ו בשבט, שהוא בבחינת חצות השנה.

אז לכבוד חג האילנות, ולכבוד השקדייה, אני מבקשת להקדיש את הטור לפרי השקד.

ערכיו התזונתיים של השקד

השקד הוא מקור מצוין לערכים תזונתיים רבים, אבל ברצוני להתמקד בחומרים העיקריים שמרכיבים אותו.

חלבון

ב-100 גרם שקדים יש 18.5 גרם חלבון. אמנם הוא אינו מכיל את כל חומצות האמינו הנחוצות לנו, אבל מכיל בכמות גבוהה יחסית שלוש חומצות שאחראיות לתפקידים חשובים בגוף כמו חיזוק מערכת החיסון, סילוק רעלים, סיוע בניקוי הכבד והשתתפות בתהליך שחרור הורמון הגדילה אל הדם, מה שהופך את השקד למצרך נחוץ בתפריט הילדים.

בנוסף לכך מכיל חלבון השקד חומצה אמינית המשמשת מוליך עצבי חשוב במוח ומסייעת להתמודדות עם התקפי חרדה ודיכאון ולוקחת חלק בתהליכי זיכרון ולמידה.

חלבון השקד מכיל גם חומצה שתורמת לאיזון רמות הסוכר ומסייעת בהורדת לחץ הדם.

סידן ואשלגן – צמד חיוני לבריאות איתנה

סידן הוא מינרל חשוב לבריאות האדם, והוא אחראי לבריאות העצמות והשיניים. הוא מסייע במניעת קרישי דם, לוקח חלק בקביעת קצב הלב ובתפקוד בלוטת התריס ועוד.

אשלגן גם הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של תאי הגוף, מערכת העצבים, תהליך התכווצות השרירים ופירוק חלבונים. אחד מתפקידיו החשובים הוא מניעת בריחת הסידן מהגוף, והימצאותו בכמות גבוהה בשקד מסייעת לסידן שבשקד להיטמע בגופנו.

אכילת חופן שקדים מדי יום מספקת לגוף כ‑70 אחוזים מהכמות היומית המומלצת ותורמת לפעילות מערכת העצבים ומערכת שלד-שריר תקינה.

שומן

רבים נמנעים מאכילת שקדים בשל כמות השומן הגבוהה המצויה בהם (כ‑50 גרם שומן ב‑100 גרם שקדים). אולם חשוב לדעת שהשומן בשקד הוא שומן טוב שחשוב לגוף, ומכיל בעיקר חומצת שומן מסוג אומגה 9 המסייעת להפחתת רמת הכולסטרול הרע והעלאת רמת הכולסטרול הטוב. כמו כן היא מסייעת בשמירה על לחץ דם תקין, באיזון רמות הסוכר ובחיזוק מערכת החיסון.

זאת ועוד, מחקרים חדשים בתחום התזונה מראים כי אכילת שקדים אינה בהכרח גורמת לעלייה במשקל. נשים שאכלו כ‑40 שקדים ביום במשך שישה חודשים לא רק שלא עלו במשקל אלא שיפרו את פרופיל השומנים בדמן.

לקלף או לא לקלף?

ישנם מינים שונים של שקד. שקד הבר הוא מר, ומכיל חומר שנקרא אמיגדלין. האמיגדלין מתפרק בגוף ויוצר חומצה ציאנית, שהיא חומצה רעילה, ולכן לא מומלץ לאכול כמות רבה של שקדים מרים.

השקדים המתורבתים מכילים כמות קטנה של אמיגדלין, ולכן יש להם טעם מתקתק. חומר זה מצוי בעיקר בקליפה החומה הדקה שעוטפת את פרי השקד, ולכן ממליצים בדרך כלל לקלף את השקדים על ידי השרייתם במים פושרים למשך כמה שעות או השרייה מהירה במים חמים.

אולם במחקר שנעשה נמצא שלשקדים יש תכונות בריאותיות גבוהות ביותר בעיקר בגלל תכולת נוגדי החמצון שבהם, המצויים דווקא בקליפה החומה. הערכים היו פי עשרה מאשר בשקד עצמו. אשר על כן, נראה שאין זה הכרח לקלף את השקד, ובתנאי שאין מדובר בזן המר.

חלב שקדים

חלב שקדים הוא תחליף מעולה לחלב אם. אחוז החלבון בחלב השקדים ובחלב אם הוא כמעט זהה: 1.2‑1.5, לעומת 3.5 בחלב פרה. אחת הטענות נגד חלב פרה כתחליף לחלב אם היא שכמות החלבון בחלב פרה גדולה מדי. מבין כל היונקים, כמות החלבון בחלב אם היא הנמוכה ביותר, מכיוון שהאדם הוא היונק שמתפתח בקצב האיטי ביותר. עגל שהגיע לגיל שנה כבר נראה כמו פר בוגר, אולם תינוק בגיל שנה עדיין לא השלים את התפתחותו.

בעלי חיים שגדלים מהר זקוקים לכמות גדולה יותר של חלבון בתזונתם. לעומת זאת כשאנחנו נותנים לתינוק מזון חלבוני מרוכז, כמו תחליף חלב אם המתבסס על חלב פרה, אנחנו גורמים לנזק בריאותי שיכול לבוא לידי ביטוי בשלל תופעות כמו בעיות עיכול, ליחות, פריחות ועוד מרעין בישין.

זו הסיבה שחלב שקדים מומלץ מאוד כתחליף לחלב אם. חשוב לציין שאין לתת אותו לתינוק מתחת לגיל חצי שנה, אבל מגיל זה זהו מזון נהדר, ואם מוסיפים לו כמה תמרים מזניקים את ערכו התזונתי.

חלב שקדים ביתי

החומרים הדרושים:

30 שקדים שהושרו 8 שעות במים וקולפו (ההשריה הופכת את החלבון לזמין יותר בתהליך העיכול)

3 תמרים שהושרו במים למשך הלילה

2 כוסות מים

אופן ההכנה:

מכניסים הכול לבלנדר ומערבלים היטב.

חשוב מאוד לסנן היטב (מומלץ בחיתול בד) לפני שמעבירים לבקבוק.

החלב יכול להחזיק עד שלושה ימים במקרר.

* במקום השקדים המושרים אפשר להשתמש בשתי כפות חמאת שקדים מוכנה (חשוב להשתמש בכזו שמכילה רק שקדים ולא דברים נוספים, ושנעשתה בכבישה קרה).

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי