אי סיבה להתערבות בג"ץ. סמוטריץ'
אי סיבה להתערבות בג"ץ. סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר. פלאש 90

בשמאל כבר מזמן מגדירים אותו כראש הממשלה בפועל שכן הוא זה שמושך את השר בנט ימינה ובנט סוחב את נתניהו ימינה כך שלמעשה הוא, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוא ראש ממשלת ישראל בפועל.

ביומן ערוץ 7 התייחס סמוטריץ' לחוק ההסדרה אותו הוא מוביל ושבהסכמת ראש הממשלה יובא להצבעות מכריעות. "זה חוק טוב חשוב ומוסרי ותמכו בו מקצה לקצה בקואליציה. החוק עבר פה אחד בוועדת שרים לחקיקה. כל חברי הכנסת מהליכוד ומהמפלגות החרדיות תומכים בו, גם מפלגת כולנו התנגדה לחוק שאמור היה להחיל את החוק הזה על עמונה, אבל כעת הם תומכים בו. כולם מבינים שזה הדבר הנכון הצודק והמוסרי ולכן אנחנו עושים אותו".

סמוטריץ' התייחס גם לדבריה של חברת הכנסת מיכל רוזין ממר"צ ולפיהם "על ידי הפקעת אלפי דונמים של אדמות פלסטיניות פרטיות, הממשלה תחיל חוק ישראלי מחוץ לגבולות המדינה על תושבים חסרי הוויכוח שיש לנו עם מיכל רוזין הוא ויכוח ערכי פוליטי וציוני. אצלנו ההתיישבות ביהודה ושומרון היא נכס וערך לאומי, חלק בלתי נפרד מארץ ישראל ומדינת ישראל, וכשהיא מאשימה אותנו בצעד ראשון לריבונות אני רואה זאת כזכות גדולה
זכות בחירה. בשם משיחיות הזויה, הימין מספח את הגדה והופך את אזרחי ישראל לגנבים בפני החוק ובפני המוסר האוניברסלי והיהודי". בתגובתו לדברים קובע סמוטריץ' כי "הוויכוח שיש לנו עם מיכל רוזין הוא ויכוח ערכי פוליטי וציוני. אצלנו ההתיישבות ביהודה ושומרון היא נכס וערך לאומי, חלק בלתי נפרד מארץ ישראל ומדינת ישראל, וכשהיא מאשימה אותנו בצעד ראשון לריבונות אני רואה זאת כזכות גדולה, אנחנו מנרמלים את החיים ביהודה ושומרון מחילים נורמות וחוקים שקיימים בישראל הקטנה ביהודה ושומרון כי אנחנו רוצים להגיע בסוף להחלת ריבונות מלאה. מיכל רוזין היא אשת שמאל שרוצה להיפרד מחבלי המולדת הללו ולהקים עליהם מדינה של דאעש. אנחנו לא נמצאים שם".

ומה לגבי התנגדותו של בני בגין, איש הליכוד? האם גם הוא מחזיק בעמדות דומות לאלה של רוזין? "לבני בגין יש עולם מוסרי שאני לא מבין אותו. אותו איש שרצה להביא לכאן חוק הזוי שהיה מלבין עשרות אלפי בתים בלתי חוקיים של בדואים בנגב, שהיה מוכר שש מאות אלף דונם של אדמות מדינה ונותן מתנת חינם לבדואים בנגב ומצדיק עבריינות של עשרות שנים, אותו איש שרצה להלבין את העבריינות שלהם לא מבין איך מסדירים בניה שבוצעה בתום לב על אדמות טרשים. חשוב לומר שלא הרסנו בית אחד ולא גירשנו אדם אחד מביתו כדי להקים ישוב. אלו היו אזורים נטושים ולא הייתה מודעות לכך שהם לא אדמות מדינה ואין דבר נורמאלי יותר מלהסדיר אותם".

בהתייחסו למה שלא נכלל בחוק ההסדרה – תשעת הבתים בעופרה הצפויים להיהרס בעוד ימים אחדים זה דבר נורא ואיום ומי שאחראי לזה הוא בג"ץ פסק הדין הזה שלו הוא עוול, הוא וצדק הם שני קווים מקבילים שלא נפגשים. (על הפסק נגד עמונה)
ללא מענה חוקי ומשפטי שימנע זאת, אומר חבר הכנסת סמוטריץ': "זה דבר נורא ואיום ומי שאחראי לזה הוא בג"ץ, פסק הדין הזה שלו הוא עוול, הוא וצדק הם שני קווים מקבילים שלא נפגשים. אנחנו עושים ועשינו הכול כדי שזו תהיה הפעם האחרונה. אנחנו מתאמצים מאוד להסדיר את נכסי נפקדים בעמונה וחושבים שיש לנו פתרון להסדרת נתיב האבות. אם החוק יעבור נוכל לחזור איתו לבג"ץ בעניין זה. בסופו של דבר יש כאן ממשלה שעושה הכול כדי למנוע את ההרס. לא תמיד מצליחים ולא תמיד יכולים אבל צריך לזכור שזו ממשלת הסדרה שעושה הכול דרך חוק נכסי נפקדים ודרכים נוספות כדי להסדיר, וזו ממשלה טובה שעושה את הדבר הנכון".

"אם יש ספיחי עבר של טעויות מממשלות קודמות ויכול להיות שלא את כל העוולות נצליח לתקן, וזה עצוב וכואב וצריך למחות אבל הממשלה היא טובה שהולכת בכיוון הנכון. זה אצלי המבחן. בתוך הממשלה אנחנו בבית היהודי עושים כולנו כל מה שאפשר כדי למנוע את ההרס, וזה מה שחשוב".

את החלטתו של ראש הממשלה להורות על קידום חוק ההסדרה להצבעה לא רואה סמוטריץ' כחשש מטלטלה קואליציונית, אלא "ראש הממשלה מבין שזה הדבר הנכון. כל שרי הליכוד תומכים בחוק, ראש הממשלה הרים יד בעד גם בהצבעות הקודמות והוא מאפשר כעת להשלים את הליכי החקיקה. נכון שהשר בנט הודיע בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שהנושא לא נתון למשא ומתן והקואליציה מחויבת להגיש אותו להצבעה שנייה ושלישית, ואני שמח שראש הממשלה נותן רוח גבית למהלך החשוב הזה".

ומה לגבי המהמורה המשפטית והחלטת היועמ"ש לייצג את הממשלה בבג"ץ סביב החוק? "אני מאמין שזה חוק נכון שעומד בסטנדרטים משפטיים ישראלים ובינלאומיים. אין לו קושי לצלוח את מבחן בג"ץ, אני חושב שלבית המשפט לא תהיה שום לגיטימציה להתערב בו כי הבסיס של החוק הוא מדיני ובמדינה דמוקרטית החלטות כאלה מקבלים בכנסת ולא בבג"ץ. קיבלנו את המנדט מהציבור שהוא הריבון להחליט על עתיד יהודה ושומרון. אם בית המשפט יחשוב שהוא צריך לעקוף את הדמוקרטיה נמצא דרכים לבסס את הדמוקרטיה ולא לתת לבית המשפט לקבל החלטות בעניין הזה".